  • Data: 2009-08-07 00:07:23
    Temat: Re: jaki modem GSM
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Zbych napisał:

    > Nie wiedziałem o tym.

    Udev może zmieniać nazwy urządzeń nadane wcześniej przez kernel.
    Mogą to być również takie w rodzaju /dev/ModemMotoroli.

    > Nie mam pojęcia.

    Bo Pan jeszcze nie zna odpowiedzi na zadane przez siebie pytanie.
    Zamieszczone niżej polecenie, które jest odpowiedzia na nie, pokazuje
    co udev wie o urządzeniu. Jest tam również informacja o numerze
    gniazdka USB. Wszystkie te informacje mogą być użyte do tworzenia
    reguł udev nadających nazwy. Dołączenie numeru do nazwy, to chwila.

    Twórcy Windows poszli na łatwiznę, dodając numer do każdego urządzenia
    podłączanego na kilka sposobów. To jedyna metoda, by uchronić się
    przed kłopotami związanymi z wykryciem kilku takich samych urządzeń.
    Bo przecież byle komu w bebechach Windowsa grzebać nie wolno, więc
    nikt sobie tego sam nie zmieni. Twórcy udev uznali, że lepiej trzymać
    się blisko idei USB i nie przejmować się tym, co do którego gniazdka
    jest podłączone. Nie zmieniają też tradycyjnych nazw urządzeń, nie
    chcą tym denerwować użytkowników.

    > W linuksie widziałem już tyle drobnych rzeczy, które były niedorobione,
    > a nie wymagały dużych nakładów pracy, że nic mnie już nie zdziwi.

    Akurat to (stan niedorobienia) mnie nie dziwi w najmniejszym stopniu,
    choć takich "niedorobionych" rzeczy pewnie widziałem więcej od Pana.
    W dodatku mnie ten stan odpowiada. Zwykle, tak jak w przypadku udev,
    zrobione jest tyle, by zadowolić jak najwięcej ludzi. Ilu jest takich,
    co mają potrzebę podłączania kilku takich samych urządzeń na raz? A ilu
    takich, którzy chcą mieć dowolność wyboru gniazdka przy podłączaniu
    drukarki? Jak ktoś chce mieć inaczej niż wszyscy, to sobie dodaje swój
    plik z regułkami do katalogu udev (albo dostaje go od dostawcy sprzętu
    i oprogramowania).

    > Ale skoro już trafiłem na eksperta (bez żadnej ironii), to pozwolę sobie
    > zadać pytanie. Czy jest możliwość odczytania nazwy
    > urządzenia/producenta, która jest skojarzona z wpisem w /dev? Np. po
    > podłączeniu telefonu pojawia się /dev/ttyACM0, jak sprawdzić nazwę
    > urządzenia (przy założeniu, że lsusb wyświetla nazwę np. "modem motorola")?

    Można śledzić komunikaty sysloga (tail -f /var/log/messages|grep "kernel: usb")
    i szukać tam tego "ttyACM0". Za chwilę, kilka linijek dalej, pojawią się
    wpisy "Product" i "Manufacturer". Ale to raczej w celach szkoleniowych --
    tak się kiedyś robiło, to też miałem na myśli pisząc wcześniej o "wymyślnych
    skryptach". Dzisiaj lepiej to zrobić odpytując system poleceniem udevadm.
    Używa się do tego podwójnego zaklęcia:

    udevadm info -a -p $(udevadm info -q path -n /dev/ttyACM0)

    które zwraca *wszystkie* informacje związane z tym diwajsem. Łącznie z tym,
    jak toto jest połączone i z czym. Dużo tego. Żeby znaleźć to, co potrzebne,
    trzeba przepuścić przez grepa, czasem również wielokrotnego. W tym przypadku
    można zacząć od "| grep -E 'manufacturer|product'".

    --
    Jarek