  • Data: 2021-08-08 03:47:45
    Temat: Re: lepi?ce obudowy
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2021-08-07, Marek <f...@f...com> wrote:

    > Czy aby na pewno? Zakładasz, że te stare rzeczy ciągle stoją w
    > salonie na kredensie lub w meblościance. A jeśli leżą w lesie i są
    > narażone na czynniki zewnętrzne?

    W "plastikach" nigdy nie siedziało wiele. Tu problem w kontekscie
    ekologii był najczęściej po linii, że są one trudno rozkładalne albo ich
    produkcja ma znaczący negatywny wpływ na środowisko. Toksyczne też się
    zdarzają, ale stosunkowo rzadko. Np. kiedyś powszechnie stosowano
    pigmenty czy antypireny na bazie związków ołowiu, kadmu czy innych
    toksycznych metali. One tak łatwo nie migrują z typowych plastików.
    Również zagrożenie jest tu stosunkowo małe bo ich stężenie jest w tych
    mteriałach niewielkie. Dużo większy problem to stare powłoki (farby
    etc.) zawierające toksyczne pigmenty. Chyba jedynym powszechnym
    materiałem podchodzącym pod tworzywa sztuczne a zawierającym sporo
    potencjalnie niebezpiecznej substancji to różne kity do okien na bazie
    mini ołowiowej.

    No i oczywiście, to, że coś się zaczyna rozkładać w sprzecie AGD/RTV po
    paru latach nie ma nic wspolnego z ekologią, takoż z planowaniem życia
    produktu. To byłby absurd i nie tak się to robi.

    --
    Marcin