  • 11. Data: 2009-08-20 20:49:05
    Temat: Re: mini elektrownia - podpatrzone - ma to sens?
    Od: zbigi <z...@g...w.wirtualnej.Polszcze.pl>

    Zygmunt M. Zarzecki napisał(a):

    > Bocznik 50A pożycz.
    > ;-)

    Przy 1500 obr/min? A po diabla? :)

    > A prąd ładowania jest nie większy niż 12-15A.

    Przy obrotach biegu jalowego (silnika)? No co ty :) Gora 10A ze
    wskazaniem na kilka. Musialbym zajrzec do lyteratury coby potwierdzic
    lub, ewentualnie, zgodzic sie z toba ;)

  • 12. Data: 2009-08-20 22:02:02
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Thu, 20 Aug 2009 17:17:08 +0200, "HANA" <h...@p...onet.pl>
    wrote:

    >Wlasnie wrocilem od takich malo-znajomych
    >na dzialce maja taki wiatraczek z polkol (jak do mierzenia predkosci wiatru
    >tyle ze wiekszy troche)
    >wsadzone to na oske alternatora od poloneza
    >wszystko na slupku moze ze 3 merty mial
    >na dole akumulatorek 36Ah

    W polowie lat 50, gdym pacholeciem byl, ukazala sie nakladem
    Horyzontow Techniki mala ksiazeczka pod tytulem "Domowa elektrownia
    wiatrowa" gdzie bylo dokladnie opisane jak taka elektrownie zrobic.

    Nawet usilowalem zronic sam, ale bylem za mlody :)

    Byla etz inna ksaizczka: "Mala elektrownie wodna" gdzie proponowano
    elektrownie w postaci liny przezyconej pzrez rzeke/potok z zalozonymi
    wrinikami (podobnymi do tych polkul) zrobionymi z puszek od konserw.
    Lina stalwoa obracala sie i prouszka kolo ktore z kolei poruszalo
    pradnice samochodowa.

    Wszystko juz bylo...

    A.L.

  • 13. Data: 2009-08-20 22:26:43
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

    > Przy obrotach biegu jalowego (silnika)? No co ty :) Gora 10A ze
    > wskazaniem na kilka. Musialbym zajrzec do lyteratury coby potwierdzic
    > lub, ewentualnie, zgodzic sie z toba ;)

    Pisałem o maksymalnym prądzie, nie pisałem nic o obrotach.

    zyga
    --
    A fe, A psik, A ha

  • 14. Data: 2009-08-20 22:37:08
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zygmunt M. Zarzecki"
    <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.n
    a.com> napisał w
    wiadomości news:h6khd6$bu8$1@news.interia.pl...

    > Pisałem o maksymalnym prądzie, nie pisałem nic o obrotach.
    >
    > zyga
    > --
    > A fe, A psik, A ha

    10A to miernik mi wytrzyma
    jutro sprawdze

    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 15. Data: 2009-08-20 22:56:26
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

> [...]
    > wrinikami (podobnymi do tych polkul) zrobionymi z puszek od konserw.
    > Lina stalwoa obracala sie i prouszka kolo ktore z kolei poruszalo

    Panie, teraz mamy ogniwa "solarne".
    ;-)

    zyga
    --
    A fe, A psik, A ha

  • 16. Data: 2009-08-21 06:00:04
    Od: zbigi <z...@g...w.wirtualnej.Polszcze.pl>

    > Pisałem o maksymalnym prądzie, nie pisałem nic o obrotach.

    Z kontekstu wynikalo, ze wieszczysz prad jaki wystepuje tam przy tak
    malych obrotach :)
    Bo maksymalny dla pospolitego alternatora 12V z osobowki to bedzie
    jakies 30 do 50A.
    A, zerkne sobie do literatury:
    Wykres natezenia pradu w funkcji obrotow alternatora ZEM A 124-14V-60A
    (Juz w nazwie zaszyta jest wartosc maksymalna pradu - wieksza niz mi sie
    po glowie kolatalo :) ) Co prawda na wykresie dazy do tych 60A ale
    dopiero po 3500obr/min przekracza 50A. Przy obrotach 1500, maksymalny
    prad wynosi ~10A.
    Przy czym to wszystko sa wielkosci maksymalne (i troche teoretyczne:))
    uzyskiwane w stanie maksymalnego obciazenia maszyny. Na stanowisku w
    szkole mielismy taki fajny opornik wodny, w ktorym woda sie gotowala
    podczas wyznaczania charakterystyki alternatora ;)
    Spokojnie wiec w podanym przykladzie (tej domowej elektrowienki z
    akumulatorem) mozna sprobowac sprawdzic prad ladowania za pomoca
    amperomierza do 10A.
    BTW zwracam honor jezeli chodzi o maksymalny prad i sugestie uzycia
    bocznika 50A :)

  • 17. Data: 2009-08-21 07:42:34
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "Zygmunt M. Zarzecki"
    <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.n
    a.com> napisal w
    wiadomosci news:h6kj4t$dvg$1@news.interia.pl...

    > Panie, teraz mamy ogniwa "solarne".
    > ;-)
    >
    > zyga
    > --
    > A fe, A psik, A ha

    i zarowki diodowe ;-)

  • 18. Data: 2009-08-21 09:07:51
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    HANA <h...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > tyle ze wiekszy troche)
    > wsadzone to na oske alternatora od poloneza
    > wszystko na slupku moze ze 3 merty mial
    > na dole akumulatorek 36Ah
    > na dzialce lampy diodowe, i okap tez podswietlony diodami
    > ponoc zalatwia im to cale oswietlenie dziaki w nocy
    > widzialem - trosze widmowe ale chodzic mozna spokojnie (wialo tak srednio
    > raczej)
    > tak sie zastanawiam...
    > inwestycja groszowa,
    > ma to sens?
    > jaka moc ma taki alternator?
    > bo moze dwa czy trzy pociagnely by i lodowke?

    Tu są dane małego generatora wiatrowego.
    Daje 6A przy 40 węzłach.
    http://tiny.pl/hhsqp

    Niestety drogie toto jest 2400zł, ale samemu można próbować zrobić taniej:
    http://www.conrad.pl/?gr=2174&deep=5

    WM

  • 19. Data: 2009-08-21 10:29:24
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

    > wiatru
    >>

    > Tu są dane małego generatora wiatrowego.
    > Daje 6A przy 40 węzłach.
    > http://tiny.pl/hhsqp

    To już spory wiatr.

    zyga
    --
    A fe, A psik, A ha

  • 20. Data: 2009-08-21 10:32:31
    Od: myszek <k...@l...tpsa.pl>

    HANA wrote:

    > Wlasnie wrocilem od takich malo-znajomych
    > na dzialce maja taki wiatraczek z polkol (jak do mierzenia predkosci wiatru
    > tyle ze wiekszy troche)

    Zeby chociaz Savonius... bo takie cos jak opisujesz ma zalosnie mala
    sprawnosc.

    > jaka moc ma taki alternator?
    > bo moze dwa czy trzy pociagnely by i lodowke?

    1/2*gestosc powietrza*efektywna powierzchnia turbiny*sprawnosc turbiny
    (max. bodajze 4/7)*predkosc wiatru^3

    Przy czym razdko u nas wieje wiecej niz 4m/s, przy ktorych
    z 1m^2 wiatraczka wyciagnie sie najwyzej 24W.

    pozdrowienia

    krzys

    --
    _^..^_)_