  • 31. Data: 2023-09-14 15:15:17
    Temat: Re: nagroda Nobla
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Wańkowski napisał:

    > W czym lepsza żarówka od zasilacza laboratoryjnego?
    > Wynika z zamierzchłych czasów, gdzie zasilacz był rzadkością?
    > Żarówka jak szybko reaguje na wzrost prądu?

    Zasilacz laboratoryjny to do bezpośredniego zasilania elektroniki
    napięciem stałym (z ograniczeniem prądu). Myk z żarówką dotyczy
    zasilania wprost z sieci (nie wiem, czy wątkotwórcy też o to
    chodziło, bo jakiś taki rozedrgany emocjonalnie). Sprawdza się
    zwłaszcza przy uruchamianiu urządzeń lampowych po dziesięcioleciach
    przestoju. Zasilone bezpośrednio potrafią zrobić "łup", a z żarówką
    elektrolity mogą same dojść do siebie. Lepsze to w tym, że żarówę
    jednak da się jeszcze zdobyć, a zasilacz laboratoryjny z wyjściem
    230V/50Hz wciąż jest rzadkością.

    --
    Jarek

  • 32. Data: 2023-09-14 15:26:35
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

> [...]
    > jak podłączysz jedną końcówkę do zasilania a drugą do kolejnego
    > elementu, włączonego dalej do masy, to na drugiej końcówce napięcie
    > będzie niższe niż na pierwszej. Mowimy np. że dioda krzemowa ma spadek
    > napięcia 0,6 V w kierunku przewodzenia.
    >
    > A Tobie chyba chodziło nie o spadek napięcia w tym sensie jak się zwkle
    > mówi, tylko o obniżenie się napięcia w czasie. Wtedy się zgadza.
    > Urządzenie i żarówka tworzą dzielnik napięcia. Żarówka rozgrzewając się
    > zwiększy rezystancję przez co będzie na niej narastało napięcie.
    > Natomiast na urządzeniu napięcie zmniejszy się.

    Jakbym z AI gadał.

  • 33. Data: 2023-09-14 15:30:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    io pisze:

    > Jakbym z AI gadał.

    io contra ai.

    --
    Jarek

  • 34. Data: 2023-09-14 15:32:36
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    io <i...@o...pl.invalid> napisał(a):
    > Jakbym z AI gadał.

    Namieszałeś z pojęciami, więc musiałem odpowiedzieć w stylu AI.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 35. Data: 2023-09-14 17:20:23
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

> [...]
    > Jeśli żarówka świeci normalnie, to znaczy, że w urządzeniu jest zwarcie
    > po stronie pierwotnej zasilania, bo jest na niej pełne napięcie. Jeśli
    > świeci słabo/średnio, to zwarcie jest gdzieś po stronie wtórnej, np.
    > jakiś spalony tranzystor. A jak nie świeci, to owszem, uszkodzenie jest,
    > ale nie polegające na zwarciu. Przy czym zwykle żarówka na początku
    > błyśnie, bo ładować się będą elektrolity w zasilaczu.
    > Na kanale Reduktor Szumu na YT jest pełno filmów z napraw sprzętu audio
    > i mniej więcej w co drugim ta żarówka jest wspominana i jest pokazywane

    No opisałeś jak działa zasilacz laboratoryjny, który z założenia ma
    ograniczenie prądu.
    Albo czegoś ne wiem w czym wolfram lepszy od zasilacza.

    Robert

  • 36. Data: 2023-09-14 17:38:42
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

> [...]
    > elektrolity mogą same dojść do siebie. Lepsze to w tym, że żarówę
    > jednak da się jeszcze zdobyć, a zasilacz laboratoryjny z wyjściem

    No fakt, nie widziałem zasilacza na zmienne z regulacją prądu.

    Robert

  • 37. Data: 2023-09-14 17:40:42
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    > W czym lepsza żarówka od zasilacza laboratoryjnego?

    W cenie!

    --
    Wiesiaczek - dziś z DC
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 38. Data: 2023-09-14 17:52:40
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 14.09.2023 o 14:04, io pisze:

    > Jak nie ma znaczenia, jak dzięki temu właśnie ten spadek napięcia można
    > zminimalizować.

    Jak się "minimalizuje spadek napięcia"?

    Jak wstawię kawałek grubego drutu to ten spadek będzie dostatecznie
    zminimalizowany?

  • 39. Data: 2023-09-14 17:54:05
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 14.09.2023 o 15:26, io pisze:

    > Jakbym z AI gadał.

    Wolisz gadać z kimś na Twoim poziomie? :)))

  • 40. Data: 2023-09-14 18:21:27
    Od: RadosławF <r...@o...pl>

    > No opisałeś jak działa zasilacz laboratoryjny, który z założenia ma
    > ograniczenie prądu.
    > Albo czegoś ne wiem w czym wolfram lepszy od zasilacza.

    Jest tańszy i każdy amator ma go pod ręką.