  • 101. Data: 2024-05-14 07:36:58
    Temat: Re: [newbie] Jaki multimetr za 2-4 stówy?
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 14/05/2024 05:08, JDX wrote:
    > To dotyczy w sam raz bardziej wskaźników niż mierników, ale jeśli
    > potrzebujesz obserwować ich duża liczbę

    W starym "Młodym Techniku" był kiedyś artykuł o tym, że najszybciej
    ludzie są w stanie ocenić stan wskaźników kołowych. Nie liniowych, tylko
    kołowych.

    Tylko że co to ma wspólnego z tematem wątku? Mierniki analogowe stosuje
    (jeden w zasadzie) sporadycznie. To są urządzenia specjalizowane do
    bardo konkretnych zadań, z ogromem wad. Ja rozumiem sentyment i
    konserwatyzm, ale obie rzeczy nie powinny mieć miejsca kiedy staramy się
    być obiektywni.

  • 102. Data: 2024-05-14 07:43:14
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 14/05/2024 02:17, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
    > 230V to nie jest makabrycznie dużo -- w normalnych
    > warunkach nie potrzeba izolacji wysokich lotów...

    Trzymasz miernik w ręce. W momencie, gdyby nastapiła utrata izolacji,
    jesteś rażony przez napięcie powodujące skurcz mięśni, zaciskające dłoń
    na mierniku bardziej.

    Zapytaj ludzi, którzy przeżyli rażenie tego typu, jakiej izolacji i
    jakich lotów się spodziewają.

  • 103. Data: 2024-05-14 08:26:08
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 14.05.2024 o 07:43, heby pisze:

> [...]
    > na mierniku bardziej.
    >
    > Zapytaj ludzi, którzy przeżyli rażenie tego typu, jakiej izolacji i

    Znasz takich?
    Ja przez kilkadziesiąt lat pracy (jako elektryk) miałem kilka razy
    "kontakt" z napięciem sieciowym, ale nigdy z powodu kiepskiej izolacji.

    A już zupełnie nie wyobrażam sobie, żeby sam miernik miał przebicie na
    obudowie.

    Elektryk-teoretyk? :)))

    --
    Wiesiaczek - dziś z podkarpackiej wsi
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 104. Data: 2024-05-14 08:47:28
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 14/05/2024 08:26, Wiesiaczek wrote:
    > Znasz takich?

    Tak. Pomijając siebie, znam człowieka porażonego przez miernik typu
    multimetr, o którym nie wiedział, że jest bez klapki. Został solidnie
    porażony (szpital) przez metalową baterię dotykającą palców od spodniej
    strony.

    > Ja przez kilkadziesiąt lat pracy (jako elektryk) miałem kilka razy
    > "kontakt" z napięciem sieciowym, ale nigdy z powodu kiepskiej izolacji.

    Widocznie nie była kiepska.

    Dodatkowo żyjesz: to może oznaczać, że Twój pogląd statystyczny na
    przeżywalność jest lekko subiektywny.

    > A już zupełnie nie wyobrażam sobie, żeby sam miernik miał przebicie na
    > obudowie.

    Bo nigdy nie wybuchł Ci w nim bezpiecznik, wypadł przewód, pękła
    izloacja banana, wypadła klapka itd itp. typowe zjawiska w chińskich
    miernikach.

    > Elektryk-teoretyk? :)))

    Nie, ale praktyków rażenia jest niewielu. Wysil szare komórki aby
    zastanowić się, jakie są tego powody.

  • 105. Data: 2024-05-14 09:12:59
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 13.05.2024 o 20:08, ąćęłńóśźż pisze:
    > Mama ręce załamywała ;-)
    >

    > -----

    Dlaczego Mama? dorosły byłem, lakier się normalnie kupowało w kiosku ruchu.

    --
    Janusz

  • 106. Data: 2024-05-14 09:14:56
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 13.05.2024 o 19:07, Piotr Gałka pisze:

    > To jeszcze mniej strat na samym cięciu, ale na rogach robi się problem.
    Dlatego ciąłem na prosto, zresztą nadal tak robię, jak robię proste
    płytki bez chińczyka.

    --
    Janusz

  • 107. Data: 2024-05-14 09:24:25
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 13.05.2024 o 19:18, Wiesiaczek pisze:

    > Chlorek żelazowy był łatwo dostępny w sklepach chemicznych.
    > Raz kupiłem słój (chyba ok. 1 kg) i to był jedyny mój zakup tego towaru,
    > bo wystarczyło mi go na długie lata.
    Ja go do dzisiaj używam, i to ten kupiony 40 lat temu.
    Jakbym płytki robił masowo to może bym go zużył a tak to nadal mam chyba
    ponad połowę. Zlewam go z kuwety do butelki, gdzie sie ładnie 'odstaje'.
    Potem delikatnie wlewam do kuwety tylko przezroczystą część a syf z dna
    wylewam.
    Kuweta do brytfanki z wodą i na kuchnie gazową. 20-30 minut trawienia z
    podgrzewaniem w zupełności wystarczy.

    > A lakier do paznokci był faktycznie dobry, bo łatwo się zmywał po
    > wytrawieniu płytki.
    Dokładnie, poza tym był dość mocny. Teraz używam flamastrów i są
    delikatne, trzeba uważać.
    Termotransfer tak średnio mi wychodzi, zawsze coś muszę poprawiać :(
    dlatego jak mam czas to daję chińczykom do zrobienia.

    --
    Janusz

  • 108. Data: 2024-05-14 10:33:53
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Lavo chyba 450 złotych kosztował?
    Droższe ale i sporo większe były UM-3.
    Tak czy inaczej poza uczniowskim budżetem :-(
    W zamian kupiłem na wyprzedaży (50 zł?) jakiś wielki laboratoryjny miliamperomierz i
    próbowałem z niego bocznikami robić miernik
    uniwersalny ;-)
    OIDP płytki trawiłem elektrolitycznie, korzystając z transformatora kolejki Piko.

    -----

  • 109. Data: 2024-05-14 10:39:48
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    No i Bomisy :-)
    W W-wie było nieźle: i Składnice Harcerskie, i Bomisy, i sklepy chemiczne.
    W miejscu Składnicy Harcerskiej przy dawnej ul. Wery Kostrzewy funkcjonuje sklep
    modelarski (ul. Bitwy Warszawskiej).
    Nie wiem, co jest obecnie w miejscu Składnicy przy ul. Obozowej - pamięta ktoś nr
    budynku? Z naszego z bratem miejsca zamieszkania
    to był koniec świata, tylko jeden tramwaj jeździł (ale osiedle przedwojenne). W
    bracie modelarstwo zostało, pracuje większość życia
    w branży lotniczej.

    -----

  • 110. Data: 2024-05-14 10:44:23
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Próbujesz żartować, ale to prawda, gdy moim miernikiem w młodości był jedynie
    dokładny miliamperomierz ;-)
    Do tego dźwięk stuknięcia wskazówki w kołeczek oporu końca skali też był informacją
    :-)

    -----
    > Dobrze zahartowany mierniczy-analogowiec odczytuje wynik pomiaru w ułamku sekundy z
    dynamiki wznoszenia się wskazówki.