  • 41. Data: 2024-05-10 17:22:06
    Temat: Re: [newbie] Jaki multimetr za 2-4 stówy?
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 10/05/2024 12:27, Paweł Pawłowicz wrote:
    > Mam Sanwę PC5000a

    Sam go o mały włos nie kupiłem swego czasu. To świetny miernik do labu.

    > , to dobry miernik. Jest porządnie wykonany i ma
    > przyzwoite bezpieczniki, nie jak w tanim chińczyku. Dobrze mierzy i
    > wrzeszczy, gdy przełączysz go na inny zakres z kablami pozostawionymi w
    > dziurkach do amperomierza. Jest na nim napisane CAT.III 600V i jestem
    > skłonny w to uwierzyć.

    Myślę, że po elektryku podziewałbym się raczej multimetru z pomiarem
    rezystancji uziemienia, a nie pomiarem pojemności elektrolitów i testera
    diody.

    Ale kto elektrykowi zabroni?

  • 42. Data: 2024-05-10 19:05:08
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 10.05.2024 o 17:09, Piotr Gałka pisze:

    > Nie zgodzę, się, że czasy są teraz gorsze.
    >
    > Nikt nie każe kupować gotowców i je montować.
    > Jak ktoś chce to ma za to nieporównywalnie większy zasób różnorakich
    > elementów do wyboru.
    > Może się uczyć rzeczy, które nam się nawet nie śniły - np. KiCad,
    > FreeCAD. Amatorskie projekty mogą być tak profesjonalne jak nigdy
    > wcześniej (daje się zamówić płytki wielowarstwowe, wydrukować obudowę
    > według własnego projektu na przez siebie wykonanej drukarce 3D).
    > Można zbudować sobie drona.

    Drony wtedy nazywały się modelami latającymi (pływającymi, kołowymi).
    I też się budowało, również ze sterowaniem radiem.
    Korzystałem z pracowni modelarskiej w Pałacu Młodzieży (część PKiN) więc
    wiem, jak to wyglądało.

    Wątpię, czy obecnie jest wielu chętnych do wycinania ze sklejki żeber
    skrzydła samolotu. Robiło się to piłką włosową :)

    > Gdybym miał czas znalazłbym mnóstwo tematów, którymi można by się
    > ciekawiej bawić niż 50 lat temu.

    Zgadza się, sam mam kilka tematów do zabawy, ale o niektórych wolałbym
    publicznie nie opowiadać :)

    > Satysfakcję można mieć nie tylko ze zmontowania i uruchomienia
    > zaprojektowanego przez siebie urządzenia, ale też np. (w ogóle nie
    > dotykając lutownicy) z napisania programu na mikrokontroler mrugającego
    > LEDem a potem programu, który po naciśnięciu klawisza zapala
    > odpowiedniego LEDa dokładnie tak jak robiła to Enigma.

    Można. Gdzieś leży dyskietka do Spectruma z napisanym własnoręcznie w
    Basicu programu do układania krzyżówki z zadanych słów. :)
    Niemniej wtedy trzeba było mieć więcej inwencji i przedsiębiorczości.
    Później w życiu zawodowym takie podejście przyniosło mi spore profity,
    ale to już zupełnie inna historia :)

    --
    Wiesiaczek - dziś z DC
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 43. Data: 2024-05-10 19:13:44
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 10.05.2024 17:22, heby wrote:
    > On 10/05/2024 12:27, Paweł Pawłowicz wrote:
    [...]
    > Myślę, że po elektryku podziewałbym się raczej multimetru z pomiarem
    > rezystancji uziemienia, a nie pomiarem pojemności elektrolitów i testera
    > diody.
    >
    > Ale kto elektrykowi zabroni?

    IMO elektryków, którzy potrzebują ,,multimetrów" do pomiaru rezystancji
    uziemienia (np.
    https://e-mierniki.pl/p/wielofunkcyjny-miernik-param
    etrow-instalacji-elektrycznej-fotowoltaicznej-z-cega
    mi-elastycznymi-zestawem-do-pomiaru-naslonecznienia-
    mpi-540-pv-solar)
    jest mniejszość.

    Większość potrzebuje multimetru albo testera. Np. u mnie w fabryce
    chłopaki biegają z czymś takim:
    https://meters.uni-trend.com/product/ut15-series/. Multimetr mają w
    swojej kanciapie.

  • 44. Data: 2024-05-10 19:27:46
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 10.05.2024 19:05, Wiesiaczek wrote:
    [...]
    > Można. Gdzieś leży dyskietka do Spectruma z napisanym własnoręcznie w
    > Basicu programu do układania krzyżówki z zadanych słów. :)
    > Niemniej wtedy trzeba było mieć więcej inwencji i przedsiębiorczości.

    I kasy. AFAIR w połowie lat 80-tych wspomniany Spectrum kosztował tyle
    co kaszlak na giełdzie. A teraz za najniższą krajową kupisz sobie w
    miarę mocnego peceta. A za kilka dolarów MCU wielokrotnie mocniejszy od
    tego Spectrum.

    No i dostęp do podzespołów był trudniejszy, a do tego jeśli ktoś jeszcze
    mieszkał na zadupiu... A teraz z dostępnością podzespołów w zasadzie nie
    ma problemów (oprócz jakichś wyuzdanych wymagań), a za kilkanaście zł
    kurier pod nos ci towar dostarczy...

  • 45. Data: 2024-05-10 19:39:28
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 10.05.2024 o 12:05, Adam pisze:
    > Metex 3860D

    Mój to Metex M-3610 i chyba z 1990.
    6 milionów zł? :)
    Też do dziś w użyciu.

    Robert

  • 46. Data: 2024-05-10 20:18:00
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 10 May 2024 19:13:44 +0200, JDX napisał(a):

    > Większość potrzebuje multimetru albo testera. Np. u mnie w fabryce
    > chłopaki biegają z czymś takim:
    > https://meters.uni-trend.com/product/ut15-series/. Multimetr mają w
    > swojej kanciapie.

    Echhh, chłopaki... Do grzebactwa nie ma lepszego miernika niż:
    http://multimetry.tzok.eu/multimetr.php?typ=LAVO-3
    Spróbujcie jakimś nowomodnym multimetrem zmierzyć coś w działającym
    nadajniku :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 47. Data: 2024-05-10 20:37:47
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    https://www.youtube.com/watch?v=ue7wM0QC5LE

  • 48. Data: 2024-05-10 21:12:44
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 10.05.2024 12:03, heby wrote:
    [...]
    > Ale tutaj targetem jest elektronik. Fluke dla *elektronika* nie jest
    > wart więcej niż średniopółkowy chińczyk.
    Ale TrueRMS we Fluku jest naprawdę true. W chińczyku niekoniecznie. Z
    ćwierć wieku temu zdarzyło mi się, że Metex z napisem TrueRMS (numeru
    nie pamiętam) pokazywał głupoty przy pomiarze aproksymowanej sinusoidy
    na wyjściu UPS-a.

  • 49. Data: 2024-05-10 21:19:36
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 10/05/2024 21:12, JDX wrote:
    > Ale TrueRMS we Fluku jest naprawdę true.

    Jak często używasz true RMS do *czegokolwiek* w zakresie *elektroniki*?

    > ćwierć wieku temu zdarzyło mi się, że Metex z napisem TrueRMS (numeru
    > nie pamiętam) pokazywał głupoty przy pomiarze aproksymowanej sinusoidy
    > na wyjściu UPS-a.

    Już wspomniałem: nie wtykaj chińczyka do gniazdka.

    Zakres, na przestrzeni ~30 lat, zabaw z RMS wynosił może ze dwa
    przypadki u mnie. Przy czym oba było lepiej i tak oglądać na oscyloskopie.

    Najzwyczajniej, opcja TrueRMS jest niezwykle mało użyteczna dla
    przeciętnego hobbysty od programowania Arduino czy składającego następny
    kit do migania diodami.

    Zamiast wypasionego miernika z TRMS, wole kupić taniego chińczyka i
    dołożyć do oscyloskopu (a często nawet nie muszę, oscyloskopy na usb nie
    są drogie).

  • 50. Data: 2024-05-10 21:38:54
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 10.05.2024 21:19, heby wrote:

    > Jak często używasz true RMS do *czegokolwiek* w zakresie *elektroniki*?
    Teraz to już praktycznie nie używam, ale kiedyś, gdy zajmowałem się
    naprawą UPS-ów to codziennie.

    > Najzwyczajniej, opcja TrueRMS jest niezwykle mało użyteczna dla
    > przeciętnego hobbysty od programowania Arduino czy składającego następny
    > kit do migania diodami.
    No nie wiem. Do DAC-a na bazie PWM-a jak znalazł.

    Aczkolwiek w obecnych czasach, gdy z każdej strony jesteśmy atakowani
    wszelakiej maści przetwornicami i prónd przez nie pobierany
    niekoniecznie przypomina sinusoidę, dobrze jest mieć możliwość
    zmierzenia jego prawdziwej wartości skutecznej.