  • 261. Data: 2023-04-26 13:59:33
    Temat: Re: [ot] jaki serwer usenet
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Grzegorz Niemirowski napisał:

    > Nie jestem pewien czy w USA też był znany. Pod tą nazwą funkcjonowała
    > wersja OSR2 lub beta Windows 98. Oficjalnie taki system nie istniał.

    Nie jestem specjalistą od Windows, więc raczej chłonę wyjaśnienia, niż
    forsuję własne opinie. W każdym razie komputer przy uruchamianiu systemu
    wyświetlal plaszę z wypaczoną framugą bujającą w obłokach i cyferkami 97.
    Budziło to spore zainteresowanie, niektórzy podejrzewal nawet żart jakiegoś
    grafika. Ale to tak z fabryki wyszło.

    --
    Jarek

  • 262. Data: 2023-04-26 14:29:31
    Od: Trybun <L...@j...cb>

> [...]
    > identyfikator, który razem z IP usera też znajduje się w nagłówkach.
    >
    > Można to nagiąć, jeśli ktoś ma uzasadniony powód, ale póki co nikt nie
    > miał (ani nie pytał).
    >
    > To kwestia równowagi między wygodą dla użytkowników i bezpieczeństwem
    > serwera (więc też moim). Jeszcze gdyby grupy nie były propagowane, to
    > można byłoby pomyśleć o wyłączeniu autoryzacji lub włączeniu jakiejś
    > anonimizacji (i czytaniu wszystkich tak dostępnych grup na bieżąco, żeby
    > reagować na nadużycia), ale nie zdecyduję się na to w przypadku grup,

    Rozumiem że admin może mieć jakieś problemy z anonimowością i chce ich
    unikać. Zastanawia mnie tylko ta rejestracja, w Usenecie udzielam się od
    jakichś 20 lat, korzystałem z kilku, o ile nie kilkunastu różnych
    serwerów jak dotychczas na żadnym nie musiałem się rejestrować. Nick,
    login i adres serwera newsów w kliencie (np Thunderbird) to była cała
    procedura.

    > Tu nie ma klientów. Usługa jest darmowa, nie zarabiam też na niej w żaden
    > sposób (ale też nie ponoszę kosztów w zależności od ilości użytkowników;
    > koszty są stałe). Moim interesem jest po prostu to, żeby Usenet żył jak
    > najdłużej.

    Korzystają z usługi, a więc klienci..?

  • 263. Data: 2023-04-26 14:30:15
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 25.04.2023 o 15:35, io pisze:

    > Nie wydaje mi się by większości z nas chodziło o anonimowość. Ludzie
    > wymyślają sobie kreacje. Ktoś np podpisuje się "Trybun". I ta
    > rejestracja też pewnie nie jest specjalnie inna. Wpisujesz se tam
    > jakieś rzeczy co najwyżej do kontaktu przez usługodawcę.

    Im więcej danych tym większe możliwości inwigilacji.

    > Proponujesz sprawdzanie czegoś, co już dawno zostało sprawdzone
    > dlatego, że nie chce Ci się zarejestrować czy po to by mącić wodę?

    Jedno że nie chce się, dwa że znacznie wolałbym na miarę możliwości
    pozostać anonimowy. Masz coś przeciwko?

  • 264. Data: 2023-04-26 14:31:22
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    > Jakbym nie odpowiadał za posty, które wychodzą z mojego serwera, to pewnie
    > zdanie byłoby inne. Odpowiadam i prawnie, i przed feedami -- serwery, z
    > którymi wymieniam ruch, ufają mi, że mój serwer nie będzie źródłem spamu,
    > tak jak ja ufam im. Jak będzie inaczej, a ja nie będę reagował (a ciężko
    > jest skutecznie reagować, jeśli ruch przychodzi z różnych adresów IP), to
    > wytną peering i tyle. Sam bym wyciął.

    Wierzę choć nie bardzo rozumiem. Czy taki serwer newsów to inne zasady
    działania niż np postawiony w środku miasta słup
    korespondencyjno-ogłoszeniowy a na którym za zamieszczone anonimowe
    treści odpowiada ten co go postawił? Oczywiście mam tu na myśli
    odpowiedzialność prawną.

  • 265. Data: 2023-04-26 14:33:29
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Grzegorz Niemirowski napisał(a):

    > http://news.chmurka.net/#Statystyki Dobro społeczne oczywiście popieram, ale
    > nazywajmy rzeczy po imieniu: to jest dobro mniej więcej setki osób.

    Zerknąłem na 2003 r. tej grupy.
    2003 15k tematów
    2022 6,9k tematów.

    Utrata klikalności na tej grupie o 50%. Utrata klikalności na elektrodzie o
    80-90% względem powiedzmy roku 2005.

  • 266. Data: 2023-04-26 14:44:50
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    alojzy nieborak <a...@g...com> napisał(a):
> [...]
    > Utrata klikalności na tej grupie o 50%. Utrata klikalności na
    > elektrodzie o 80-90% względem powiedzmy roku 2005.

    Czego to ma dowodzić?

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 267. Data: 2023-04-26 15:20:50
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    > Czego to ma dowodzić?

    Tu jeszcze pozostało życie, nie jest źle w porównaniu z innymi grupami usenetu.

  • 268. Data: 2023-04-26 15:25:55
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    alojzy nieborak <a...@g...com> napisał(a):
    > Tu jeszcze pozostało życie, nie jest źle w porównaniu z innymi grupami
    > usenetu.

    Tak, jedna z kilku grup będących wyjątkami.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 269. Data: 2023-04-26 15:50:02
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    > Zależy od czytnika. Np. w OE nie ma takiego problemu.

    Nie zależy od czytnika. Po prostu część protokołu NNTP używana przez
    czytniki nie jest po to by zbierać feed'y. Serwery używają innych
    poleceń do przyjmowania artykułów z sąsiednich serwerów, ale mechanizmu
    składania ich w taki sam sposób jak poprzednio nie ma, więc tak się
    upadłego serwera nie odtworzy. Niezawodność o której przedpiśca
    traktował dotyczy raczej samej kwestii czy jak jeden serwer przestanie
    działać to czy użytkownicy innych zostaną tym dotnięci. Więc nie
    zostaną, ale to nie jest specjalnie istotne kryterium niezawodności dla
    użytkownika, który korzysta z konkretnego serwera i awarie tego serwera
    będą go dotykały. Oczywiście cudów nie ma, i rozwiązania klastrowe
    zawodzą, ale dobrze wiedzieć o czym się mówi.

    > Tak, że masz de facto jedną stronę kodową a nie wiele, i to w dodatku po
    > kilka do jednego języka. I nie wiem o jakich zasadach mówisz. Efekt
    > używania UTF-8 widać na stronach internetowych. Tam kiedyś też były
    > problemy z kodowaniem, np. ludzie robiący strony w Windows-1250. Teraz
    > jest to niespotykane, właśnie dzięki Unicode i UTF-8.

    Strony internetowe nic nie mają do grup dyskusyjnych. Na grupach
    dyskusyjnych koduje się używając najwęższego z kodowań potrzebnych do
    zakodowania a nie UTF-8. A kodowanie Windows-1250 jest istotnie lepszym
    kodowaniem dla języka polskiego od ISO-8859-2 i nie ma ani było żadnego
    problemu z jego użyciem na stronach ani tutaj. Były kwestie deklaracji
    kodowania a to zupełnie inna kwestia. Po prostu snobujesz się na inne
    kodowania i inne standardy tak, jak napisałem. Od 30 lat ludzie się
    tutaj tak snobują. W sumie guzik wiedzą ale uważają się za autorytety.

    > Kto napisał, że miałby? Jeśli chodzi o załączniki i alternatywę dla
    > Base64, to masz np. yEnc.

    Masz poprzednią wypowiedź. Rozważ o czym ona była i dlaczego zapytałem o
    UTF-8. Zapewniam Cię, że UTF-8 nic do tego nie ma.

    > Zgadza się, nie może ale musi. RFC 3977się kłania. Wydane już 17 lat temu.

    Przecież to nic nie ma do kodowania artykułów. To jest specyfikacja
    protokołu komunikacji serwerów z innymi serwerami i czytnikami. I w tym
    protokole masz odwołanie do specyfikacji MIME jak chodzi o kodowanie
    artykułów.

  • 270. Data: 2023-04-26 16:11:22
    Od: nadir <n...@h...org>

    > To tylko kol. zenit miał nad Odrą na samym
    > początku lat '90 kabel POLPAKu ze znakomitą łącznością z całym światem.

    I po co łżesz? Nie napisałem, że znakomitą. Napisałem, że dzięki
    POLPAKowi z firmowego kompa maila mogłem wysłać na "cały" świat.