  • 91. Data: 2023-04-22 23:31:57
    Temat: Re: [ot] jaki serwer usenet
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> wrote:

    > U mnie Hamster jak działa, to dodatkowo na jakimś serwerze, który musi
    > być 24h online i kiedy zabraknie połączenia, to mam od razu wskazówkę że
    > coś niehalo :)
    > Na dodatek, jestem jakby "anonimowy" ze względu na inną lokację niż moja
    > w danej chwili :)

    A no, jest. Autoryzacja widzę też jest :)

    200 NNTP-Server Classic Hamster Wersja 2.1 (Kompilacja 2.1.0.11) (post ok) says: Hi!
    post
    480 Authentication required

    Nie boisz się, że stary, nierozwijany, niszowy program może mieć jakieś
    bugi w implementacji NNRP, przez które ktoś mógłby coś napsuć? Ja chyba
    bałbym się go wystawiać w świat bez chociażby stunnela z mutual auth.

    > Ok, nie każdy ma możliwość takiego serwera ale opcja dla mnie idealna.

    W zasadzie przy dzisiejszych cenach VPSów chyba każdy ma możliwość, tylko
    nie każdy ma samozaparcie lub wiedzę, żeby to odpalić.

    > Ciekawostka jeszcze taka, że Hamster nie wymaga instalacji. Odpalasz i
    > działa, możesz go przenieść w całości na inny serwer i odpalić na tych
    > samych ustawieniach.

    Tak, pamiętam. Przenosiłem na dysku twardym w kieszeni na dyski twarde do
    kawiarenki internetowej. Pendrive'y pojawiły się dopiero parę lat później,
    ale wtedy już miałem stałe łącze w domu.

    --
    Przychodzi facet do lekarza i mówi:
    - Panie doktorze, jestem gejem.

  • 92. Data: 2023-04-22 23:38:58
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Myślałem, ale jednak się boję. Orange ma za sobą cały dział prawny. Ja
    > jestem sam, do tego nie monitoruję wszystkiego (np. nie śledzę postów,
    > które są wysyłane przez serwer), więc można sobie wyobrazić różne czarne
    > scenariusze.

    Potwierdzam. Mam możliwości odpalić kilka/nascie nowych serwerów news
    ale to jednak odpowiedzialność (Adam-chylę czoła). Sam używam/swojego
    jednego i tylko ja mam tam dostęp. Chyba od 2003 roku jestem na news i
    sporo się "nawidziałem" :) więc wiem na czym ta odpowiedzialność polega.

    Generalnie, ciągnie mnie ciągle ta "anarchia" news, bo nie lubię kagańca
    tyle że posiadam jakieś (może prymitywne) zasoby moralne i próba
    spuszczenia ze smyczy userów, nawet przy obecnym stanie news, nie jest
    dla mnie dopuszczalna w przypadku brania odpowiedzialności
    (rozpowszechnianie).

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 93. Data: 2023-04-22 23:53:51
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > bugi w implementacji NNRP, przez które ktoś mógłby coś napsuć? Ja chyba
    > bałbym się go wystawiać w świat bez chociażby stunnela z mutual auth.

    Sprawdziłem, nie ma. Jest tak prymitywny jak IIS w Windows Server :D

    Notabene kiedyś odpaliłem serwer news na Win2003Server i działało to
    nawet ładnie :D Co prawda hierarchia jest tam odwrotna np.(
    misc.elektronika.pl) ale to wymysł Microsoftu, żeby być zgodnym z domeną :D

    > W zasadzie przy dzisiejszych cenach VPSów chyba każdy ma możliwość, tylko
    > nie każdy ma samozaparcie lub wiedzę, żeby to odpalić.

    Mam tam VPN nawet ale w tej sytuacji nie chcę. Niech żyje online. Wisi
    to na zmiennym IP więc się zmienia dostęp (ddns).

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 94. Data: 2023-04-23 11:04:14
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 22.04.2023 o 19:41, jn pisze:

    > Mam nadzieję że admin nie popełni tego błędu.

    Możesz myśl rozszerzyć? W czym tkwi błąd dla potencjalnego użytkownika w
    możliwość założenia konta bez tak właściwie w tym wypadku nikomu do
    niczego niepotrzebnej rejestracji?

  • 95. Data: 2023-04-23 12:55:21
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Sat, 22 Apr 2023 21:25:10 -0000 (UTC), Arnold Ziffel pisze:
> [...]

    [ ... ]
    > Swoją drogą, założyłem im swego czasu forum (phpBB). Był hype,
    > zarejestrowało się kilkaset osób, na shoutboxie pisali, że "wow, jak za
    > dawnych czasów", a po tygodniu hype minął i forum umarło. Na FB jest im
    > wygodniej mimo wszystkich (poważnych) wad FB. Forum nadal stoi, ostatni
    > post był 4 lata temu, więc pewnie w końcu je zamknę.

    Zupełnie mnie to nie dziwi. Ludzie dużo narzekają, powtarzają
    sentymentalne ,,kiedyś to było fajnie", a tak naprawdę jest im wygodnie
    z tym co mają i faktycznie nie chcą niczego zmieniać.

    > Trochę przeszedłem teraz na Discorda. Na początku ciężko tam się połapać,
    > no i to jednak jest proprietary, poza tym to jest instant messenger (nie
    > lubię takiej synchronicznej formy dyskusji, wolę asynchroniczną, jak maile
    > czy newsy), ale są tam fajne społeczności tematyczne (np. na temat
    > elektroniki czy krótkofalarstwa).

    W sumie to dość zabawne, ale wymieniłeś dokładnie wszystkie wady
    Discorda, które powodują, że nie mogę się do niego przekonać. :)

    > Idealnie byłoby, gdyby do grup na FB był interfejs NNRP (tak, jak kiedyś
    > Messenger był dostępny przez XMPP), ale to się z wielu powodów nigdy nie
    > wydarzy.

    Oczywiście, że się nie wydarzy, bo internet staje się coraz bardziej
    scentralizowany i coraz bardziej własnościowy, czyli coś dokładnie
    przeciwnego do pierwotnych założeń. Ponadto zachodzi obecnie gwałtowny
    proces centralizacji infrastruktury, w wyniku którego większość tej
    kluczowej znajdzie się w rękach trzech, może czterech korporacji.
    Wszystko to nie sprzyja otwartości i udostępnianiu uniwersalnych
    interfejsów do oferowanych usług. Stąd też nie ma co się dziwić, że
    niespecjalnie jest tu gdzieś miejsce dla rozwiązań funkcjonalnie
    zbliżonych do tego, czym jest USENET.

    > Moim zdaniem nadal jest wystarczająco dużo sensownych osób, żeby tu
    > siedzieć (przynajmniej na tej grupie, bo na innych bywa różnie). Poziom
    > merytoryczny tej grupy jest wysoki.

    PME jest wyjątkiem, zgoda. Ale jak długo to może potrwać? Szczególnie,
    że najazd wygłodniałych trolli trwa w najlepsze. No i nie umniejszając
    nikomu, ta wartość merytoryczna - delikatnie mówiąc - blednie choćby
    w zestawieniu z forami, do których linki podesłaliście. No ale dość
    czarnowidztwa. Oby sobie PME żyła jak najdłużej. Zresztą akurat na PME
    zawsze ceniłem sobie dyskusje offtopiczne, bo jest tu paru ludzi
    dysponujących sporą mądrością życiową.

    > W zasadzie, jeśli chmurka miałaby zostać ostatnim serwerem dla polskich
    > użytkowników, to nawet zniknięcie wszystkich feedów nie byłoby dużym
    > problemem -- po prostu grupy stałyby się lokalne. Ale jednak światowy
    > Usenet jeszcze nieźle się trzyma, a zamknięcie Neostrady zmotywowało mnie
    > do zwiększenia ilości feedów. Mam teraz (razem z Neostradą, która nadal
    > działa) 14. Odejmując Neostradę i jeden chwilowo nieczynny feed (aioe)
    > zostaje 12. Powinno na jakiś czas wystarczyć :)

    To całkiem nieźle, +/- tyle, ile ma obecnie Neostrada. Jeszcze niedawno było tego
    2 x więcej, ale wykruszyło się momentalnie.

    > Myślałem, ale jednak się boję. Orange ma za sobą cały dział prawny. Ja
    > jestem sam, do tego nie monitoruję wszystkiego (np. nie śledzę postów,
    > które są wysyłane przez serwer), więc można sobie wyobrazić różne czarne
    > scenariusze. Oczywiście wszystkich, którzy się rejestrują, nie weryfikuję,
    > bo nie mam jak, ale jak już ktoś się zarejestrował to wierzę, że będzie
    > miał jakieś poczucie odpowiedzialności za to, co wrzuca (a i danych więcej
    > na temat takiej osoby będzie, jeśli jednak postanowi zrobić coś nieładnego
    > i pan prokurator zaprosi mnie na niemiłą rozmowę). To taki kompromis.

    OK, rozumiem obawy. A z tymi opiniami ,,działów prawnych" to jest tak, że
    są dobre, dopóki ktoś nie powie: sprawdzam. Zresztą żeby wydać opinię,
    należy jeszcze rozumieć, jak faktycznie działa to, co się opiniuje. Tu
    wchodzimy w aspekty, których jednak wolałbym publicznie nie omawiać.
    W każdym razie w naszym przypadku większym - potencjalnie - problemem
    były binarki. To faktycznie prawna bomba zegarowa. Na szczęście nie
    wybuchła.

    k.

  • 96. Data: 2023-04-23 13:15:35
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 19.04.2023 o 03:08, a a pisze:

    > Z Usenetowych grup nie ma kasy, bo nie ma spamowych reklam i dlatego zostaną
    zlikwidowane.
    > Jak nie za rok to wkrótce ,
    > bo dzisiaj dla Zenków liczy się tylko kasa
    > A na grupach usenetowych można goowno wypromować, czy sprzedać na aledrogo
    >
    > Ciągle sa próby sprzedaży syfu, niepotrzebnych smieci
    > i 2 czy 3 Zenków wciska kit i ciągnie temat jak kura ze spluwaczki,
    > ale wątek czytają 3 osoby, zatem goowno sprzedadzą.

    No ale to nie do tego służy.

    > Grupy usenetowe, te polskie , powinien Glinski wpisac do rejestru dóbr kultury
    polskiej i chronić
    > ale jemu to lotto.

    Jest to jakaś koncepcja. :-) ale na razie chroni ten, kto te grupy
    stworzył. Technicznie bo faktycznie jest za pieniądze publiczne, czyli
    zasadniczo tak, jak chcesz.

    > Pisałem mu aby ratował nasza klasę, gdy Mimce zaplanowaly likwidację największej
    społecznej bazy wszystkich uczniów w Polsc e, ale udał , że nie słyszy.

    Prywatny serwis. Równie dobrze moglibyśmy "ratować" fb :-)

    > Wszystkie co polskie w internecie syfieje, bo kasa na biznesy napływa z zagranicy
    > i radio milion razy reklamuje Barbara kup to , kup tamto, Marian Marian Marian
    > a mnie to goofno obchodzi, ale ta reklama powtarzana jest miliony razy i co 10
    minut. >
    > Zatem Usenet upada a Goglarka nie jest zainteresowana rozwojem usenetu, po
    przejęciu dejanews

    Są przede wszystkim inne usługi, które dają realne zyski. A tu
    kopiowanie artykułów nie wiadomo dla kogo i po co.

    > Najwazniejsze że Melon wyrzucił swego psa z Tłitera i znów cos tam cwierka a nie
    chau chau od rana do wieczora.

    No cóż ... jakiś mały % jest zainteresowany czymś innym i zasadniczo nie
    ma problemu by grupy dyskusyjne trwały wiecznie z takim promilowym udziałem.

  • 97. Data: 2023-04-23 13:39:39
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    > Nie czuję. Traktowali ludzi bardzo dobrze, dając coś i nie otrzymując
    > nic w zamian. A bank to działalność komercyjna. Czy użytkownicy
    > news.neostrada.pl mieli podpisaną jakąś umowę z Orange na korzystanie z
    > tego serwera?

    A co za różnica czy podpisaną? Póki użytkownicy korzystali to właściciel
    miał interes a jak przestali to dopiero stracił powód by to utrzymywać.
    Bo jakby nie mieli serwera w ogóle to łączyli by się z innymi serwerami
    generując ruch do innych dostawców. Albo w ogóle zmienili dostawcę.
    Oczywiście wydaje się, że ten zysk już dawno przeminął i bardziej
    wizerunkowo to dostawca utrzymywał.

  • 98. Data: 2023-04-23 14:06:56
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 19.04.2023 o 16:47, J.F pisze:
    > To moze nie byc sprawa co tu przyciac, tylko ile trzeba zapłacic.
    > Serwer sie zestarzał i trzeba nowy np.
    > Choc w sumie powinien byc wirtualny, ale tam tez kiedys trzeba
    > odnowic/powiększyc ... i wtedy jest problem czemu tak drogo i co mozna
    > przyciąc.
    >
    > Dalej kwestia admina, bo trzeba miec kogos, kto sie na tym choc troche
    > zna.

    ... i ile kosztuje obsługa zgłoszeń użytkowników, które jakoś trzeba
    obsłużyć :-)

    > No i teraz kwestie RODO.

    No może.

  • 99. Data: 2023-04-23 14:09:27
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    > Hello J.F,
    >
    > Wednesday, April 19, 2023, 4:47:56 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Osobę prywatną, wcale nie zbyt majętną, bez problemu stać na
    > utrzymanie serwera news. To nie wymaga ani wielkich nakładów, ani nie
    > jest zbyt skomplikowane i nie wymaga aż tak dużo czasu.
    >
    > [...]

    Utrzymujesz? W swoim czytniku? :-)

  • 100. Data: 2023-04-23 14:18:23
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 20.04.2023 o 13:57, a a pisze:

    > Jeżeli popieracie działania społeczne to mogę przygotowac projekt interpelacji
    poselskiej,
    > który pozwoli na sfinansowanie takich działań jak publiczne serwery nntp usenet z
    budżetu, bo to wielkie dobro społeczne, duża wartośc dodana dla społeczeństwa, a
    koszty kieszonkowe.

    Jak takie kieszonkowe to postaw serwer za własne pieniądze. Nie ma
    powodu tego robić kosztem całego społeczeństwa.