  • 21. Data: 2009-08-13 15:49:44
    Temat: Re: palnik/kuchenka na świeczkę
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Thu, 13 Aug 2009 16:18:02 +0200, Adam Moczulski
    <a...@p...neostrada.pl> wrote:

    > Znam tę stronę. Kilka pomysłów z niej już przetestowałem. I innych też,
    >np kuchenkę armii szwajcarskiej spalająca zżelowany spirytus, armii
    >szwedzkiej na zwykły spirytus, ruskiego Szmiela, kuchenki esbita na
    >heksaminę, kuchenkę wykonaną z ociekacza do sztućców, oraz oczywiście
    >kupne kuchenki gazowe i benzynowe. Eksperymentowałem też z mieszankami
    >typu cynk+saletra, albo próbowałem dziwnych konstrukcji - lutownica
    >gazowa + wężownica w termosie. Wszystkie metody mają swoje zady i
    >walety, a ja wciąż szukam ideału.

    Prosze bardzo:

    1. Spalic papierosa zbierajac popiol
    2. W tym popiele wytarzac dokladnie kostke cukru (chyba jeszcze
    sprzedaja cukier w kostkach)
    3. Zapalic zapalka. Pali sie doskonale az do calkowitego spalenia
    cukru

    A.L.

  • 22. Data: 2009-08-13 15:54:23
    Temat: Re: palnik/kuchenka na wieczkę
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Aug 13, 4:47 pm, A.L. <a...@a...com> wrote:

    > Przez podgrzewanie swieczka?...

    Przez podgrzewanie płomieniem. Musiałoby dać się uruchomić zapałką, po
    rozhajcowaniu dać radę coś zagotować, nie być skomplikowane ani duże.
    To są moim zdaniem bardzo rozsądne warunki, temat jest zrabialny. Ale
    dla jednego egzemplarza trochę mało motywacji...
    Konrad

  • 23. Data: 2009-08-13 17:49:47
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

    >        Tak sobie siedzę i myślę nad zrobieniem miniaturowej kuchenki
    > turystycznej na świeczkę. Stearyna jest bardzo wydajnym paliwem, bardzo
    > tanim, wszędzie dostępnym i przede wszystkim bezpiecznym. Nawet na
    > lotnisku się nie czepią. Wady są dwie - kopcenie, ale to można
    > zlikwidować większym cugiem, oraz słaba szybkość palenia przy
    > wykorzystaniu tradycyjnego knota. Próbowałem zwiększyć liczbę knotów,
    > ale to wciąż za mało, a poza tym dużo roboty z nimi. Czy ma ktoś z
    > przytomnych jakiś pomysł by w prosty sposób szybciej odparowywać
    > stearynę ? Tylko żeby to się dawało zgasić.
> [...]
    Według mnie chcesz iść złą drogą. Stearyna nie jest wcale tak dostępna jak Ci
    się wydaje. To ze świeczkę można gdzieś kupić nie rozwiązuje sprawy. Bo świeczki
    są produktem przetworzonym czyli drogim. Jak byłem młody i piękny to w sklepach
    można było kupić wiele rożnych kuchenek turystycznych. Najgorsze były na paliwo
    turystyczne. Dużo lepsze były na denaturat a według mnie najlepsze były na
    benzynę. Najmniejsza produkcji ZSRR była wielkości mydelniczki. Sprytnie się ją
    rozkładało. Była to w zasadzie lutlampa ze zmienionym palnikiem. Miała malutki
    zbiorniczek na benzynę. Benzyny wchodziło bardzo mało. Ale i tak wystarczało na
    ugotowanie 3 kilogramów kartofli. Znalazłem na Allegro podobną trochę większą.
    http://aukcja.onet.pl/show_item.php?item=708623506. Nie ma co kombinować tylko
    jak potrzebujesz to kupuj taką. Na niej wiadro wody da się zagotować a zmieści
    się w kieszeni.

  • 24. Data: 2009-08-13 20:12:47
    Od: Adam Moczulski <a...@p...neostrada.pl>

    kogutek pisze:
    > Według mnie chcesz iść złą drogą. Stearyna nie jest wcale tak dostępna jak Ci
    > się wydaje. To ze świeczkę można gdzieś kupić nie rozwiązuje sprawy. Bo świeczki
    > są produktem przetworzonym czyli drogim.

    Powiedzmy, że jeszcze stać mnie by zabulić te 50gr za świeczkę. Ba,
    nawet gotów jestem przepłacić całą złotówkę.

> [...]
    > jak potrzebujesz to kupuj taką. Na niej wiadro wody da się zagotować a zmieści

    Mam ją, tylko niestety nie mam kieszeni o tej wielkości. Jest to
    "kostka" vel "breżniewka", czyli sowiecka zrzynka ze szwedzkiego Optimum
    8R Hunter Stove. Nie jest zła, można ją solidnie odchudzić używając
    lepszych materiałów, ale ze względu na zasadę działania nie da się
    obejść kwestii bezpieczeństwa. W namiocie palić tym się rozsądnie nie
    da, dziecku też bym do ręki nie dał.
    Ale zaciekawiłeś mnie tą mydelniczką. Nie widziałem takowej, pamiętasz
    może jakąś nazwę ? Może to był Szmiel-2 albo nawet niemiecki Juwel ?
    Tylko że jak na mydelniczkę to sporawe.

    Adam

  • 25. Data: 2009-08-13 20:12:53
    Od: Adam Moczulski <a...@p...neostrada.pl>

    Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    > musiałby od płomienia wstępnie podgrzewać paliwo do stopienia i
    > odparowania, a dopiero potem podawać je do palnika.

    A że turysta niezwykle rzadko nosi ze sobą lutlampę, to trzeba by jakoś
    to podgrzewanie robić od knota. Knot się nie powinien zużywać. Może
    rzeczywiście jakiś ognioodporna kapilara ? A wtedy można by użyć ich
    kilkunastu i w ten sposób uzyskać potrzebną moc. Kuchenka cała
    składałaby się wtedy z pojemnika na stearynę, nakładanego nań zespołu
    kapilar, zapalarki i przykrywki.

    > Taka kuchenka,
    > żeby być trwała, nie mogłaby być tania, szczególnie przy niewielkim
    > rynku. Ale sądzę że byłaby stosunkowo łatwa do zaprojektowania.

    Jakby to dobrze zrobić to rynek byłby spory. A pieniądze dla ludzi,
    którzy kupują na jedną tygodniową wyprawę rocznie kamizelkę za 400zł,
    albo dwuosobowy namiot za 3000zł, to żaden problem.
    Tyle że nie widzę by to było takie proste. To musi być praktycznie
    bezobsługowe, musi mieć dużą moc i musi być małe, szybko stygnące, ale
    jednocześnie szybko się rozpalające. Moim zdaniem ciekawy temat do
    przemyśleń.
    Adam

  • 26. Data: 2009-08-13 20:15:33
    Od: Adam Moczulski <a...@p...neostrada.pl>

    A.L. pisze:

> [...]
    > sprzedaja cukier w kostkach)
    > 3. Zapalic zapalka. Pali sie doskonale az do calkowitego spalenia

    4. Powstający w ten sposób karmel wkapywać do spirytusu, dodać wody,
    wymieszać.
    5. Pić w rozsądnych ilościach.

    Adam

  • 27. Data: 2009-08-13 20:22:46
    Temat: Re: palnik/kuchenka na ?wieczk?
    Od: A.L. <a...@a...com>

    A probowales?... Wypala sie do konca.

    A.L.

  • 28. Data: 2009-08-13 20:27:48
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]
    >        Ale zaciekawiłeś mnie tą mydelniczką. Nie widziałem takowej, pamiętasz
    > może jakąś nazwę ? Może to był Szmiel-2 albo nawet niemiecki Juwel ?

    A co w takim urządzeniu widzisz niebezpiecznego? Jest pokrętło. Po pokręceniu w
    jedną stronę czyści dyszę, w drugą można ustawić wielkość płomienia. Ma takie
    położenie ze gasi płomień. W namiocie to ja bym nie użył żadnej kuchenki. Ale
    jak namiot ma przedsionek, nawet szczątkowy to można używać. Idzie toto na
    każdej benzynie i na rozpuszczalnikach do farb. Na spirytusie nie próbowałem,
    ale znając ruskich też by poszło. Nie mylić z tym czy ruski by nalał do kuchenki
    spirytus. Paliwo ogólne dostępne i tanie o niezwykle wysokiej wartości opałowej.
    Czyli mniej do targania ze sobą. Z 6 lat z takim wynalazkiem jeździłem na stopa.
    Paliłem w nim benzyną ze stacji. To chyba nie jest niebezpieczne ani szkodliwe
    bo po 30 latach mogę jeszcze coś napisać.

  • 29. Data: 2009-08-13 20:30:40
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Thu, 13 Aug 2009 16:17:43 +0200, Adam Moczulski
    <a...@p...neostrada.pl> wrote:

    > Chodzi mi o każdy materiał z którego robią świece. Jak w wiejskim
    >sklepiku będą mieli tylko woskowe gromnice, to kuchenka też ma zadziałać.

    Mozna tak:

    1. Silna bateria, taka jak w samochodzie
    2. Prad przepusczamy przez naczynko wykonana z chromoniklu czy czegos
    takiego. Naczynko ma wglebienie na swiece.
    3. Prad musi byc dostatecznie silny aby parafina zaczela parowac,
    4. Zapalamy pary zapalka

    Mozna tez tak

    1. Zbieramy troche drewienek
    2. Ukladamy w kupke
    3. Podpalamy
    4. Wrzucamy swiece

    Albo tak

    1. Staramy sie o Juvla
    2. Rozpalamy
    3. Na Juvlu stawiamy puszke
    4. Do puszki wrzucamy kwalki swiecy
    5. Gdy zacznie parowac, zapalamy pary
    6. nad puszka ustawaiamy garnek

    A.L.

  • 30. Data: 2009-08-13 20:32:21
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Thu, 13 Aug 2009 08:54:23 -0700 (PDT), Konrad Anikiel
    <a...@g...com> wrote:

> [...]
    >To są moim zdaniem bardzo rozsądne warunki, temat jest zrabialny. Ale
    >dla jednego egzemplarza trochę mało motywacji...

    Brawo! Podgrzewamy plomieniem tak aby parafina zaczela parowac, a
    potem te pary zapalamy. To brzmi prawie jak "samochod hybrydowy". Pare
    innych, bardziej konstruktywnych propozycji zamiescilem w innym
    poscie.

    A.L.