    From: slawek <f...@f...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: prawo
    Date: Sat, 07 Jan 2017 22:54:49 +0100

    On Sat, 7 Jan 2017 12:31:57 +0100, Luke <l...@l...net> wrote:
    > Wymyślam projekt badawczy, ale na prowadzenie samych badań nie mam
    > czasu, ani też nie ma nikt z mojego zespołu. Rzucam ten temat przy
    piwku
    > kolegom z innego wydziału/zakładu/kraju/kontynentu. Pomysł świetny,
    mają
    > kilka miesięcy luzu. Robią badania. Na bieżąco konsultują ze mną.
    Piszę
    > część tekstu publikacji. Czy mam prawo być współautorem? Czy byłem
    tylko
    > laborantem :) ?

    Po pierwsze jesteś nieprofesjonalny. Każdy twój profesjonalny pomysł
    należy do twojego pracodawcy. I przy piwku się nie ujawnia go
    konkurencji.

    Po drugie... Dlaczego miesięcy? Według ciebie artykuły trzaska się w
    dwa tygodnie.

    Po trzecie, jeżeli byłeś współautorem... to jesteś. Ale jeżeli tylko
    miałeś pomysł, to wystarczy że twoi zagraniczni kolesie wskażą cię
    jako autora jedynie pomysłu. Inaczej każda publikacja na temat
    żarówek miałaby za współautora Edisona.

    Po czwarte - jeżeli to będzie dochodowe - to koledzy od piwka
    wyrolują cię. Dlaczego? A dlaczego nie? Owszem, jeżeli to
    mniemanologiczna pseudonauka... to nie będą cię okradać z pomysłu...
    Bo co to i za pomysł?

    > Owi znajomi przy tym piwku mówią, że robią badania czegoś tam
    zebranego
    > za siedmioma górami, obojętne, czy to roślinka, czy sperma
    zwierzaka.
    > Rzucam hasło, że mogę tą próbkę przebadać u siebie jeszcze inną
    metodą.
    > Świetnie. Przysyłają próbkę. Dobieram i opracowuję metodę, oznaczam,
    > interpretuję wyniki i piszę 5 stron wywodu do dyskusji w artykule.
    Mam
    > prawo być współautorem?

    A nie prościej jeżeli napiszesz 5 stron jako swój własny, osobny
    artykuł? Przecież wyniki TWOICH badań są niezależne od ICH badań. A
    że próbka od nich? Pisze się skąd i już.

    Inaczej współautorstwo każdej pracy z chemii mieliby inżynierowie z
    firm produkujących odczynniki.

    No i drobiazg. Tych pięciu stron nie napiszesz w dwa tygodnie. To nie
    sprawozdanie z laborek.

    > Następni znajomi przysyłają mi 20 GB danych uzyskanych z jakiegoś
    > detektora, w którym po kilkuset godzinach CPU na programach mojego
    > autorstwa znajduję np. falę grawitacyjną. Opisuję im to (kilka stron
    > wywodu do wspólnego artykułu). Czy mam prawo być współautorem, czy
    byłem
    > technikiem/sprzątaczką?

    A jeżeli oni zwyczajnie kupią od ciebie te programy? A czy MS jest
    współautorem każdej pracy napisanej w Wordzie? (Zaś Stallman każdej
    napisanej w czymkolwiek open?)

    I znowu drobiazg: kilkaset godzin CPU to ponad dwa tygodnie (240
    godzin). Plus napisanie programu (to zajmie tobie nie więcej niż
    ile?), plus zdebugowanie. Plus czas na sprawdzenie czy nie popełniasz
    nieumyślnego plagiatu. Plus czas na pobranie tych 20GB, na
    korespondencję... Nie dasz rady zmieścić się z 30 takimi publikacjami
    w roku.

    Nota bene, zespół z Oksfordu robił coś podobnego... Zajęło im to
    tylko dziesíęć lat.

    > Przy kolejnym piwku owi znajomi mówią mi, że mają wyniki badań, ale
    nie
    > mają czasu napisać z tego publikacji. Biorę to od nich, robię
    literature
    > survey, zastanawiam się jak najlepiej zinterpretować i "sprzedać" te
    > wyniki i piszę publikację. Czy mam prawo być współautorem czy
    byłem...
    > nie wiem kim... ich sekretarką?

    Chyba jednak sekretarzem.

    Zmieniłbym znajomych. Bo ci twoi to cię w alkoholizm wpędzą. I tak
    masz szczęście że to nie Rosjanie. Bo musiałbyś pić wódkę.