    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: prawo
    <58715dd0$0$650$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Sat, 7 Jan 2017 23:17:14 +0100

    Luke napisał:

    > Wracając do tematu z gałęzi o publikacjach naukowych, trzeba by chyba
    > jeszcze zwrócić uwagę, że siła funkcji hashujących maleje z czasem.
    >
    > To znaczy jeśli podpiszę kwalifikowanym podpisem ze znacznikiem czasu
    > dokument poprzez podpisanie jego SHA1, może się okazać, że za jakieś
    > 5-10 lat powstanie metoda generowania kolizji tego SHA1.
    >
    > I nagle będzie istniało 20 wersji wynalazku z taką samą sumą SHA1.
    >
    > I nikt nie udowodni, która istniała w momencie złożenia podpisu :)

    To jest właśnie *nieprawdą*, na której zasadza się całe nieporozuminie.

    Da się wygenerować kolizję (dzisiaj dla MD5, za 5-10 lat może dla SHA1),
    ale nie ma się przy tym pełni swobody twórczej. W praktyce wygląda to
    tak, że zamiast programu o znanym hashu można komuś brzydko podłożyć
    inny, który robi zgoła co innego, może bardzo brzydkiego. Mogę stworzyć
    krótki plik tekstowy o treści dajmy na to "Ala ma kota" i wygenerować
    jego skrót MD5 (czy SHA). Tu też ktoś może dopasować do mojego hasha
    swój plik. Nikt jednak nie uwierzy w to, że było odwrotnie. To znaczy,
    że to ja szukałem pliku, który będzie pasował skrótem do jego łamańca,
    i że tak się szczęśliwie złożyło, że pasuje akurat tekst "Ala ma kota".

    > A zatem chyba najlepszy jest jednak notariusz potwierdzający pełen tekst.

    Jeśli to będzie dajmy na to dowód twierdzenia matematycznego liczący
    wiele tysięcy stron (panie, do czego to doszło, żeby takie dowody robić!),
    będzie to dość upierdliwe, że tak się wyrażę.

    Z poświadczeniami notarialnymi jest podobnie jak z hashami. Łatwo zrobić
    mały przekręt z podrobieniem kwita aktu własności domu, jeśli to komu
    potrzebne dajmy na to do zawarcia umowy na wywóz śmieci. Ktoś rzuci okiem
    na ksero odpisu i dalej nie będzie drążył. W grubszych sprawach można
    zbadać rejestry, tak jak bada się strukturę plików wskazanych jako źródła
    hasha.

    > A może można np. zdeponować dokument w bankowym sejfie? I bank będzie
    > zaświadczał, że zawartości skrytki od tamtej pory nikt nie podmienił?

    Notariusze też przechowywali dokumenty i zaświadczali o tym. Z tym że
    ten świat odchodzi w przeszłość. Kiedyś notariusz był usługodawcą takim
    jak szewc czy krawiec, ludzie przychodzili do kancelarii z różnymi
    sprawami, z różnymi pomysłami. Dzisiaj "formę notarialną" nadaje się
    niemal wyłącznie w tych sytuacjach, gdy wprost wymaga tego ustawa.

    Jarek

    --
    Założył garnitur w prążki,
    Zegarek ma od Cartiera,