-
Data: 2009-08-04 19:58:36
Temat: Re: problem z przygasaniem ledow w aucie
Od: "ici" <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]
Użytkownik "Artur" <z...@o...pl> napisał w wiadomości
news:h59vvr$les$1@inews.gazeta.pl...
> witam,
>
> niedawno przerobilem wszystkie zrodla swiatla w kabinie auta na ledy,
> swieci slicznie ale niestety jest problem z przygasaniem... najbardziej na
> wolnych obrotach ale tez w czasie dzialania kierunkowskazow na przyklad...
> ledy sa sterowane sterownikiem na attiny a element wyjsciowy to jakis
> mosfet, myslalem, ze powodem sa skoki napiec w przedziale 12-14V i
> wstawilem do obwodu stabilizator na 12V i minimalnie sie poprawilo ale
> wciaz nie jest dobrze... jak walczyc z tym zjawiskiem? dac stabilizator na
> 9V? a moze jakis uklad z kondensatorami?
A jakiś schemacik do tego patentu?
Napięcie zasilania ATtiny to przedział 3 - 5V, powinien być zasilany poprzez
stabilizator.
Napięcie białych diod LED to ok, 3,3V.
W samochodzie mamy zależnie od poboru prądu i wydolności ładowania (obrotów)
od 13,9 - 14,5V, a bez ładowania na wolnych obrotach nawet może spadać do
12,8V.
Jak widać różnice napięć zasilania są widoczne, natomiast napięcie użyteczne
do twojego układu to 3,3-5V.
Jeśli już muszą być LEDy? To proponuję wstawić stabilizator napięcia na np
5V o wydolności ponad 1A na solidnym radiatorze i podwieszać swoją "choinkę"
do napięcia stabilizowanego 5V poprzez odp. dobrany opornik do znamionowego
prądu LEDa pomniejszonego o dodatkowy "współczynnik długiego życia".
Wracając do idei stosowania LEDów, to też kiedyś byłem tym zafascynowany.
Oszczędności w poborze prądu, zimne światło, itp., itd.
Realnie jednak okazało się, że więcej z nimi problemów niż ze zwykłą
żaróweczką, a jak na dzisiejsze czasy natężenie światła jest mizerne w
porównaniu z żarówką.
Generalnie to co zaoszczędzisz na LEDach to stracisz w ich sterowaniu, poza
tym skomplikujesz sobie układy a tym samym musisz powiększyć potencjalną
awaryjność całego układu.
Pewnie za 5-10 lat coś się zmieni, i będzie pełna wymienność prostego i
taniego oświetlenia żarowego na inne:
LED, wyładowczo-gazowe, łukowe, itp. ze zintegrowaną przetwornicą np. typu
żarówki energooszczędne na napięcia samochodowe 12V.
Nieśmiało proponuję powrócić do sprawdzonego układu fabrycznego na
żarówkach.
Jako i ja zrobiłem po próbie wymiany oświetlenia zegarów z przepalających
się dość nietypowych i drogich (10 PLN) żaróweczek z cokołem R5 (chyba) ale
mocy 2,5W na (niby to) Super Jasne LEDy z rozpraszającą soczewką.
W sumie zaoszczędziłem na tych zmianach:
- 12V LEDy 20 szt., po 3,5 PLN
- plus na zakupie żarówek takich jak w układzie po nieudanej próbie zamiany
10x10 PLN.
Sugerowałem się wydłużeniem czasu życia oświetlenia zegarów przy całodobowej
jeździe na światłach mijania, w efekcie miałem opisywane przez ciebie
przyciemniania i niedostateczne oświetlenie (blendy
przyciemniająco-rozpraszająco-rozprowadzające wewnątrz w liczniku), w tym
podświetlenia punktowe (od czego dostawca się zarzekał przed transakcją).
To tyle co mogę w temacie podpowiedzieć z własnych doświadczeń w nie zawsze
trafionych "super pomysłach".
Ponoć: "Lepsze jest Wrogiem Dobrego"
Pzdr.
ici
Następne wpisy z tego wątku
- 04.08.09 20:09 Artur
- 04.08.09 20:19 Artur
- 04.08.09 20:25 gdL
- 05.08.09 05:54 Jd.
- 05.08.09 14:59 Pszemol
- 05.08.09 15:58 nuclear2001
- 05.08.09 18:41 Artur
Najnowsze wątki z tej grupy
- Thunderbird i dysk...
- opornosc falowa
- Bateria 9V 6F22, alkaliczna v cynkowa, samorozładowanie, bateria wysokiej trwałości do miernika
- Tani zakup z ali?
- w czasach LED komary mają ciężko
- walizka z kodami
- Rejestrator temperatur - termopara, siec
- Router LTE z możliwością zmian MTU
- Fajny film widziałem...
- Jaka ładowarka sieciowa do Iphona?
- Taśma izolacyjna do prac elektrycznych
- Recenzja 3.1A ;) w 6 gniazdach...
- Re: Recenzja 3.1A ;) w 6 gniazdach...
- Re: Recenzja 3.1A ;) w 6 gniazdach...
- Re: Recenzja 3.1A ;) w 6 gniazdach...
Najnowsze wątki
- 2025-07-23 Gdańsk => Programista Delphi <=
- 2025-07-23 Gdańsk => Programista Mainframe (z/OS, Assembler) <=
- 2025-07-23 Warszawa => Starszy inżynier DevOps (AWS) <=
- 2025-07-23 Gdańsk => Mainframe (z/OS, Assembler) Developer <=
- 2025-07-23 Kraków => Senior Fullstack Engineer (Low-Code Platform) <=
- 2025-07-23 Wrocław => Senior Key Account Manager IT <=
- 2025-07-23 Trójmiasto => Head of Social Media <=
- 2025-07-23 Rzeszów => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-07-23 Lublin => ERP Implementation Consultant (AP Module) <=
- 2025-07-23 Środa Wielkopolska => SAP FI/CO Internal Consultant <=
- 2025-07-23 Warszawa => Inżynier oprogramowania .Net <=
- 2025-07-23 Kraków => Kotlin Developer <=
- 2025-07-23 Żerniki => Dyspozytor Międzynarodowy <=
- 2025-07-23 Warszawa => Java Developer <=
- 2025-07-23 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy (systemy controlingowe) <=