-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not
-for-mail
From: "ici" <i...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Subject: Re: problem z przygasaniem ledow w aucie
Date: Tue, 4 Aug 2009 21:58:36 +0200
Organization: http://onet.pl
Lines: 61
Message-ID: <h5a3te$7gj$1@news.onet.pl>
References: <h59vvr$les$1@inews.gazeta.pl>
NNTP-Posting-Host: aapq3.neoplus.adsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.onet.pl 1249415918 7699 83.5.150.3 (4 Aug 2009 19:58:38 GMT)
X-Complaints-To: n...@o...pl
NNTP-Posting-Date: Tue, 4 Aug 2009 19:58:38 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.3028
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.3350
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:568422
[ ukryj nagłówki ]
Użytkownik "Artur" <z...@o...pl> napisał w wiadomości
news:h59vvr$les$1@inews.gazeta.pl...
> witam,
>
> niedawno przerobilem wszystkie zrodla swiatla w kabinie auta na ledy,
> swieci slicznie ale niestety jest problem z przygasaniem... najbardziej na
> wolnych obrotach ale tez w czasie dzialania kierunkowskazow na przyklad...
> ledy sa sterowane sterownikiem na attiny a element wyjsciowy to jakis
> mosfet, myslalem, ze powodem sa skoki napiec w przedziale 12-14V i
> wstawilem do obwodu stabilizator na 12V i minimalnie sie poprawilo ale
> wciaz nie jest dobrze... jak walczyc z tym zjawiskiem? dac stabilizator na
> 9V? a moze jakis uklad z kondensatorami?
A jakiś schemacik do tego patentu?
Napięcie zasilania ATtiny to przedział 3 - 5V, powinien być zasilany poprzez
stabilizator.
Napięcie białych diod LED to ok, 3,3V.
W samochodzie mamy zależnie od poboru prądu i wydolności ładowania (obrotów)
od 13,9 - 14,5V, a bez ładowania na wolnych obrotach nawet może spadać do
12,8V.
Jak widać różnice napięć zasilania są widoczne, natomiast napięcie użyteczne
do twojego układu to 3,3-5V.
Jeśli już muszą być LEDy? To proponuję wstawić stabilizator napięcia na np
5V o wydolności ponad 1A na solidnym radiatorze i podwieszać swoją "choinkę"
do napięcia stabilizowanego 5V poprzez odp. dobrany opornik do znamionowego
prądu LEDa pomniejszonego o dodatkowy "współczynnik długiego życia".
Wracając do idei stosowania LEDów, to też kiedyś byłem tym zafascynowany.
Oszczędności w poborze prądu, zimne światło, itp., itd.
Realnie jednak okazało się, że więcej z nimi problemów niż ze zwykłą
żaróweczką, a jak na dzisiejsze czasy natężenie światła jest mizerne w
porównaniu z żarówką.
Generalnie to co zaoszczędzisz na LEDach to stracisz w ich sterowaniu, poza
tym skomplikujesz sobie układy a tym samym musisz powiększyć potencjalną
awaryjność całego układu.
Pewnie za 5-10 lat coś się zmieni, i będzie pełna wymienność prostego i
taniego oświetlenia żarowego na inne:
LED, wyładowczo-gazowe, łukowe, itp. ze zintegrowaną przetwornicą np. typu
żarówki energooszczędne na napięcia samochodowe 12V.
Nieśmiało proponuję powrócić do sprawdzonego układu fabrycznego na
żarówkach.
Jako i ja zrobiłem po próbie wymiany oświetlenia zegarów z przepalających
się dość nietypowych i drogich (10 PLN) żaróweczek z cokołem R5 (chyba) ale
mocy 2,5W na (niby to) Super Jasne LEDy z rozpraszającą soczewką.
W sumie zaoszczędziłem na tych zmianach:
- 12V LEDy 20 szt., po 3,5 PLN
- plus na zakupie żarówek takich jak w układzie po nieudanej próbie zamiany
10x10 PLN.
Sugerowałem się wydłużeniem czasu życia oświetlenia zegarów przy całodobowej
jeździe na światłach mijania, w efekcie miałem opisywane przez ciebie
przyciemniania i niedostateczne oświetlenie (blendy
przyciemniająco-rozpraszająco-rozprowadzające wewnątrz w liczniku), w tym
podświetlenia punktowe (od czego dostawca się zarzekał przed transakcją).
To tyle co mogę w temacie podpowiedzieć z własnych doświadczeń w nie zawsze
trafionych "super pomysłach".
Ponoć: "Lepsze jest Wrogiem Dobrego"
Pzdr.
ici
Następne wpisy z tego wątku
- 04.08.09 20:09 Artur
- 04.08.09 20:19 Artur
- 04.08.09 20:25 gdL
- 05.08.09 05:54 Jd.
- 05.08.09 14:59 Pszemol
- 05.08.09 15:58 nuclear2001
- 05.08.09 18:41 Artur
Najnowsze wątki z tej grupy
- rezystor 3 omy 400W
- [newbie] Jaki multimetr za 2-4 stówy?
- szafka sieciowa
- Raspberry Pi 5 + dyski SATA
- lutownica na węgiel
- Znów czary (albo niewiedza) - tym razem fotowoltaika
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- przeźroczyste koszulki
- Re: Win 10/11 nie lubi OKI
- Programator czasowy TUYA.
- Dlaczego energia elektryczna jest droga i cały czas drożeje
- twardy dysk stuka
- Oclenie alkalicznych akumulatorów
- Powerbank jednonapieciowy, a trzynapieciowy
Najnowsze wątki
- 2024-05-12 rezystor 3 omy 400W
- 2024-05-12 Dwukabinowy Citroen - dziwadło pod zabudowę spec
- 2024-05-12 Co oznacza Wi-Fi? - po prostu nic!
- 2024-05-11 Chess
- 2024-05-11 Chess
- 2024-05-11 Vitruvian Man - parts 7-11a
- 2024-05-11 Vitruvian Man - parts 7-11a
- 2024-05-11 Katowice => Administrator IT - Wirtualizacja i Konteneryzacja <=
- 2024-05-11 Poznań => Business Development Manager - obszar bezpieczeństwa IT <=
- 2024-05-11 Vitruvian Man - parts 1-6
- 2024-05-11 Vitruvian Man - parts 1-6
- 2024-05-11 Wrocław => Lider Serwisu/Programista PLC z językiem niemieckim <=
- 2024-05-11 Czy dopłaty do używanych elektryków z Niemiec będą również do czterokołowców lekkich?
- 2024-05-11 Warszawa => Interactive/Experience Designer <=
- 2024-05-11 Warszawa => Senior Account Manager <=