    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: prosty schemacik klucza tranzystorowego do analizy..
    Date: Fri, 15 Apr 2011 16:52:23 +0200

    Użytkownik "Albercik" <n...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:io9icl$ndf$1@node2.news.atman.pl...
    > http://img20.otofotki.pl/obrazki/mf583_schemat.JPG
    >
    > Z poziomu mikroprocesora potrzebuje sterować(włącz/wyłącz)
    > urządzeniem zasilanym napięciem 3V, opór urządzenia to
    > 0,9oma(R4).
    > Zastanawia mnie spadek napięcia na tranzystorze(właściwie
    > darlington) Q2? wychodzi na to że ponad 1/3 napięcia spada na
    > tranzystorze. Kombinowałem różne konfiguracje oporników w
    > rozsądnych zakresach i nie zaobserwowałem jakiś większych zmian.

    Uwaga: bede opisywal tylko tranzystor Q2 i podawal napiecia
    wzgledem jego emitera, i to bez minusow.

    To jest Darlington. Jak wyjsciowy tranzystor bedzie nasycony i
    potencjal kolektora mu spadnie ponizej 0.7V, to wejsciowy
    tranzystor nie bedzie z czego mial mu podac napiecia do otwarcia
    bazy.

    Innymi slowy - napiecie na kolektorze musi byc na tyle wysokie,
    zeby po otwarciu wejsciowego tranzystora starczylo jeszcze na
    wysterowanie bazy tr wyjsciowego.
    1.2V jak najbardziej - 0.5V na tr wejsciowy w nasyceniu i 0.7 V
    Ube.

    Jak ma byc mniej, to zapomnij o darlingtonie w tym miejscu - wstaw
    tam zwykly, zmniejsz R3 i R2, wzmocnienie Q1*Q2 powinno
    wystarczyc.

    > P.S. Tak się jeszcze zastanawiam, że jako napięcie odbiornika
    > jest mniejsze od stanu wysokiego podawanego z procesora, to czy
    > można by pominąć tranzystor Q1? Stan wysoki z procka powinien
    > skutecznie zatkać tranzystor Q2, a w stanie niskim obciążalność
    > prądowa powinna wystarczyć do jego otwarcia. Stosuje się takie
    > rozwiązania?

    Stosuje, ale musisz uwazac:
    - zmieni sie dzialanie ukladu, trzeba zmienic program zeby
    odwrotnie pinem sterowal.
    - napiecie w obwodzie musi byc dobrze okreslone i najlepiej zgodne
    z napieciem procka - bo np 5V wysteruje tranzystor odwrotnie
    (te -2V powinien wytrzymac).
    - zwroc uwage na napiecia przy resecie - czesto procki wystawiaja
    "1" zanim program na dobre ruszy, i tu akurat byloby lepiej - w
    twoim pierwotnym schemacie wtedy sie urzadzenie zasili przez moment
    .. moze za dlugi.

    - jesli procek bedzie zasilany z innego napiecia - co bedzie jesli
    jego zasilacz padnie.

    J.