    From: PiteR <e...@f...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: uniwersalny zasilacz tracer - wybór napięcia
    Date: Tue, 29 Sep 2020 21:07:43 +0100

    in <news:rkvq3r$g3q$1@dont-email.me>
    user ToMasz pisze tak:

    > Dostałem niepotrzebny zasilacz tracer opisany jako uniwersalny do
    > laptopa. nietypowa wtyczka 3 piny na niej 12 i 15 wolt 4A -
    > zgodnie z opisem.

    jedno zdjęcie warte tysiąc słów

    > podłączam woltomierz - 4 wolty i pływa. patrzę na obudowę - miga
    > diodą, tak jakby startowała przetwornica, ale wykrywała zwarcie i
    > znowu statowała - tak w kółko 2 razy na sekundę.

    pytanie czy mrugała przed obcięciem

    > Rozdłubałem obciętą wtyczkę, zalana była więc sekcja zwłok
    > uciążliwa - ale nic tam nie znalazłem. jak ją obcinałem zasilacz
    > był wyłączony z 230V, ale sekundę wcześniej. Czy to mogło go
    > zabić?

    raczej nie, robia głupoto odporne

    > Rozebrałem go i kable na płytce mają opis
    > power, ground i biały: adj. Adjust by pasowało, więc ten biały
    > być może odpowiada za wybór napięcia 12 lub 15V na grubych
    > kablach. to się trzyma kupy. próbowałem biały podłączać do plusa
    > i minusa przez rezystory. 100 kilo, 10 kilo, 1 kilo i nic, bez
    > zmian. na koniec wziąłem 10 ohm i... są zmiany w częstotliwości
    > włączania i wyłączania i jasności diody. W sensie zwarcie białego
    > do masy przez 10 ohm powoduje ze dioda traci połowę jasności.

    Zwykle sense jest do plusa albo są dwa cienkie. Jak to adjust to raczej
    nie robią zasilacza tak, że biały wisi w powietrzu a przetwornica stuka
    sobie.

    dzielnik jeszcze wypróbuj i obce napięcie np 3.3v na ten biały
    tylko ogranicz prąd wpływający do białego.

    --
    Piter

    człowiek chciał być królem planety
    więc matka natura dała mu koronę