    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: zabawy z dzwiekiem
    Date: Sun, 21 Jun 2009 23:26:16 +0000 (UTC)

    Pan J.F. napisał:

    > Tylko ze dzis odtwarzasz z mp3. I wcale nie trzeba Fouriera, bo
    > tam sa zapamietane juz skladowe czestotliwosciowe, wystarczy tylko
    > wygenerowac jak zapisano.

    "Wygenerować jak zapisano"? A co to znaczy? Matematyka nie wie co
    to sekunda, nie zna pojęcia czasu. Jaki by nie był rodzaj kodowania
    dźwięku w pliku, to i tak trzeba z tego wyprowadzić przebieg czasowy
    i *dopiero wtedy* nadać mu zadaną prędkość odtwarzania. Nominalna
    powinna by zapisana w pliku, ale tak w ogóle, to może być całkiem
    dowolna. Na przykład przy nagrywaniu płyty CD-audio z plików MP3
    dzieje się to z większą prędkościa niż normalna. Na odpowiednio
    szybkim komputerze oczywiście.

    > Za to nie tak latwo zmienic czestosc odtwarzania probek, jesli
    > karte mozna karmic tylko na kilku okreslonych.

    Nawet nie wiem, czy na kilku, czy jest dostęp do jakichś rejestrów
    i możliwość bardziej subtelnych zmian. Ale aproksymacja jednej
    częstotliwości próbkowania i wyliczenie innych próbek (resampling)
    to trywialne zadanie.

    > Windows Media Player np predkosc zmienia, a "pitch" nie.

    Tego nie wiedziałem. No to sprytny jest.

    > No to bedzie to. Az Trojanowskiej poszukam.

    Na YouTube pełno tego. A wzmiankowane audacity ma nawet taką funkcję
    jak zmiana z 45 na 33 obrotów.

    > Ja poszedlem z postepem i mialem tylko kaseciaka :-)

    Jak był na przykład Nakamichi, to też się dało.

    --
    Jarek