  • Data: 2021-06-14 18:16:12
    Temat: Re: zdjęcia na dysku i błędy
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> writes:

    > $cmp -bl EOS40D_01772.jpg EOS40D_01772-CF.jpg
    > 1687370 256 M-. 356 M-n
    >
    > Nie mogłem ogarnąć jak to interpretować skoro to jeden bajt a tu mi jakby
    > wyświetla min 2, ale wziąłem edytor hex i różniaca jest A vs E, czyli
    > 1010 vs 1110.

    To jest "meta-." i "meta-n":
    https://en.wikipedia.org/wiki/Meta_key

    0xAE vs 0xEE, czyli różnica na 6 bicie. Tylko jeden błąd w pliku? Przy
    takiej gęstości błędów pliki można odzyskać, wystarczy "wypróbować" je
    po zmianie każdego potencjalnie zepsutego bitu. JPEGi składają się
    z małych makrobloków (MCU - max 16x16), można nawet wzrokowo sprawdzać
    efekt zmiany bitu.

    Dodatkowo sprawdziłbym (np. na innych plikach, w miarę możliwości), czy
    zmiana wartości jest tylko w jednym kierunku (np. 1 -> 0, nigdy
    odwrotnie) - to zmniejsza liczbę potencjalnie zepsutych bitów o połowę.

    Oczywiście wszystko pod warunkiem, że tych błędów nie będzie (znacznie)
    więcej, albo że nie będą innego typu (np. całe skasowane sektory).

    Takie pojedyncze bit-flipy wskazują na problemy z pamięcią RAM
    (np. w NAS lub PC), ew. na jakieś marginalny projekt jakiejś części
    urządzenia (elementy pracujące na granicy np. czasów dostępu,
    częstotliwości itp). Może to być także jakiś overclocking.

    Teoretycznie takie błędy mogą być wynikiem uderzeń cząstek alfa
    (w pamięciach DRAM przez parzystości/ECC). Aczkolwiek nigdy takiego
    przypadku nie wykryłem, mimo nie wiadomo ilu TB danych (np. skopiowanych
    i sprawdzonych).
    --
    Krzysztof Hałasa