  • 1. Data: 2014-12-15 08:00:54
    Temat: Regulacja jasności podświetlenia ekranu w nowych telefonach
    Od: "Marek" <t...@f...kuku.pl>

    Zauważyliście, że w najnowszych modelach telefonów (np. Samsung Galaxy S4, S5)
    producent
    zastosował cwany sposób na regulację jasności podświetlenia, tzn. stosując sterowanie
    LED-ów
    podświetlenia przebiegiem prostokątnym z regulowanym współczynnikiem wypełnienia
    (PWM)
    z częstotliwością na tyle dużą, żeby nie było widać migotania obrazu. Im większy
    współczynnik
    wypełnienia, tym dla naszego mózgu obraz wydaje się jaśniejszy. Ma to jedną istotną
    wadę:
    oczy użytkownika telefonu w momentach załączenia LED-ów są oślepiane ich pełną mocą
    światła!
    Taka mała wypalarka siatkówki oka. Niby ustawimy sobie małą jasność, a tak naprawdę
    oczy
    dostają pełną moc światła LED-ów. Na pewno będę unikał zakupu telefonu z takim
    wynalazkiem.
    Co ciekawe, w Galaxy S3 nie zastosowali tego "patentu".
    Ten sposób sterowania jest też stosowany w laptopach, TV, a teraz przeszło na
    komórki.
    I jeszcze producent się chwali, jaki to ma zaj...ty obraz w swoim telefonie/lapku/TV.
    Ale co go to
    obchodzi, że użytkownika będa bolaly oczy po dłuższym korzystaniu z urządzenia, niech
    sobie
    myśli, że to z innego powodu.

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 2. Data: 2014-12-15 08:19:39
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 15 Dec 2014 08:00:54 +0100, Marek napisał(a):

    > szy. Ma to jedną istotną wadę:
    > oczy użytkownika telefonu w momentach załączenia LED-ów są oślepiane ich pełną mocą
    światła!

    A o fizjologii widzenia ty coś słyszał?
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2014-12-15 08:29:09
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 15 Dec 2014 08:00:54 +0100, "Marek" <t...@f...kuku.pl>
    wrote:
> [...]
    oślepiane ich pełną mocą światła!
    > Taka mała wypalarka siatkówki oka. Niby ustawimy sobie małą

    A skąd wiesz, że tak to działa? Dlaczego uważasz, że dla oka ma
    znaczenie tylko ilość światła a nie czas zapalenia, skoro mózg
    uznaje, że im krótszy czas zapalenia tym odbierana jasność jest
    mniejsza?

> [...]
    telefonie/lapku/TV. Ale co go to
    > obchodzi, że użytkownika będa bolaly oczy po dłuższym korzystaniu z

    Przecież każdy pwm dla led tak działa, że amplituda jest 0-100%.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2014-12-15 08:46:56
    Od: "Marek" <t...@f...kuku.pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

    > A o fizjologii widzenia ty coś słyszał?

    Zanim zadasz pytanie, przeczytaj uważnie, co napisałem. Dla ułatwienia dodam, że
    chodzi o zdanie
    z wiersza 4 i 5.

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 5. Data: 2014-12-15 08:51:06
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-12-15 08:00, Marek wrote:
> [...]
    > stosując sterowanie LED-ów
    > podświetlenia przebiegiem prostokątnym z regulowanym współczynnikiem

    Ja zauważyłem że takie sterowanie jasnością LEDów stosuje się od
    przynajmniej jakiś 30 lat kiedy po raz pierwszy zobaczyłem że podpięcie
    membrany piezo do diody podświetlenia skali w jakims niemieckim radiu
    powoduje piszczenie ...

  • 6. Data: 2014-12-15 09:09:43
    Od: "Marek" <t...@f...kuku.pl>

    > Galaxy S4, S5) producent
    > stosując sterowanie LED-ów
    > współczynnikiem wypełnienia (PWM)
    > obrazu. Im większy współczynnik
    > to jedną istotną wadę:
    > oślepiane ich pełną mocą światła!
    > jasność, a tak naprawdę oczy
    >
    > A skąd wiesz, że tak to działa?

    No bo wiem i są sposoby, żeby to stwierdzić, nawet w sklepie (także w laptopach).
    Trochę też znam elektronikę matryc laptopów, gdzie taki myk się stosuje.

    > Dlaczego uważasz, że dla oka ma znaczenie tylko ilość światła a nie czas
    > zapalenia, skoro mózg uznaje, że im krótszy czas zapalenia tym odbierana
    > jasność jest mniejsza?

    Gdzie w moim poście wyczytałeś, że uważam, że "dla oka ma znaczenie tylko

    Amplituda? Odsyłam do Wikipedii:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Modulacja_szeroko%C5%9B
    ci_impuls%C3%B3w

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 7. Data: 2014-12-15 09:27:05
    Od: "Marek" <t...@f...kuku.pl>

> [...]
    30 lat kiedy po raz pierwszy zobaczyłem że
    > podpięcie membrany piezo do diody podświetlenia skali w jakims niemieckim radiu

    Zgadza się, PWM stosuje się dość powszechnie, np. we wzmacniaczach
    audio pracujących w klasie D, do sterowania silników (chociażby wentylator
    w kompie), przetwornicach napięcia.. tyle, że nie odbija się to negatywnie
    na komforcie użytkownika (no może audiofile mogą mieć jakieś zastrzeżenia
    do wzmacniaczy).
    Natomiast zastosowanie PWM w matrycach powoduje szybsze zmęczenie oczu,
    podobnie jak u kierowcy samochodu jadącego w nocy, który co chwilę wymija się
    z innymi samochodami, które go oślepiają.

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 8. Data: 2014-12-15 09:44:19
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-12-15 09:27, Marek wrote:
    > Zgadza się, PWM stosuje się dość powszechnie, np. we wzmacniaczach [...]
    > Natomiast zastosowanie PWM w matrycach powoduje szybsze zmęczenie oczu,

    Napisalem "do podświetlenia skali". Stosowanie LEDow sterowanych PWM do
    podświetlania jest powszechne. Nie ma tu żadnej nowości. Stosuje się od
    bardzo dawna.

  • 9. Data: 2014-12-15 09:59:37
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 15/12/2014 07:00, Marek wrote:
> [...]
    > stosując sterowanie LED-ów
    > podświetlenia przebiegiem prostokątnym z regulowanym współczynnikiem

    Akurat ekrany w Samsung Galaxy s4/s5 nie ma maja 'podswietlania' -
    piksele swieca swoim swiatlem (AMOLED)

    c.

  • 10. Data: 2014-12-15 10:44:29
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 15 Dec 2014 09:09:43 +0100, "Marek" <t...@f...kuku.pl>
    wrote:
    > Gdzie w moim poście wyczytałeś, że uważam, że "dla oka ma
    znaczenie tylko
    > ilość światła a nie czas zapalenia"?

    Tutaj:

    > oślepiane ich pełną mocą światła!

    Przecież tak działa pwm: jest przez jakiś czas 0 lub 100% jasności
    (mocy). Z tego co napisałeś można wysnuć takie przypuszczenie:
    uważasz, że regulacja pwm mimo odczuwalnego efektu regulacji jasności
    (przez mózg), oczy i tak narażone są na 100% jasności led gdy pwm
    jest w cyklu "on".

    --
    Marek