    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: RoHS - nic nie rozumiem
    Date: Wed, 4 Jun 2014 16:44:57 +0200

    W EP 6/2014 znalazłem info, że Toyota zapłaciła 1,2mld $ kary za to, że w
    systemie sterowania gazem narastały wąsy cynowe spowodowane dyrektywą RoHS.

    To jest jakieś chore. Odpowiadać (za spowodowanie śmierci) powinni ci, co to
    całe zamieszanie wygenerowali wprowadzając ZPTSE (zakaz produkcji trwałego
    sprzętu elektronicznego) zwany (dla niepoznaki) dyrektywą RoHS.

    Nikt mnie nie przekona, że tego nie dało się przewidzieć. Ja na to sam nie
    wpadłem, ale w 2005 roku czytałem wypowiedzi jednego gościa, który po
    zebraniu 4000 artykułów na tematy bezołowiowe (linki umieścił na swojej
    stronie, ale nie wiem, czy bym je potrafił teraz znaleźć) postulował, aby
    obkupić się w sprzęt póki jeszcze jest ołowiowy i przeczekać te kilka lat
    zanim po kilku wypadkach śmiertelnych nie wycofają się z RoHS.

    Wypadki śmiertelne już były, elektrownia atomowa musiała już być w trybie
    awaryjnym wyłączana, kilka satelitów się uszkodziło, a my mamy od jakiegoś
    czasu jeszcze bardziej restrykcyjną RoHS2, której moim zdaniem nie da się
    dokładnie spełnić.
    P.G.