  • 11. Data: 2022-05-04 16:07:06
    Temat: Re: Rozsądny zasilacz do PC
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/05/2022 15:53, Mateusz Bogusz wrote:
    > Kiedy miałem kilkanaście lat i interesowałem się żywo składaniem
    > skrzynki pod biurko, to na forach królowała rada zakupu marki Chieftec.
    > Nie wiem na ile już nie jestem w temacie, ale nikt z was nie wymienił
    > tej marki :-P

    Chieftec "wywala mnie korki". Skleślony z listy. Bo to nie pierwszy.

  • 12. Data: 2022-05-05 11:01:16
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 4 May 2022 16:07:06 +0200, heby napisał(a):

    > Chieftec "wywala mnie korki". Skleślony z listy. Bo to nie pierwszy.

    A może coś u Ciebie jest nie tak?
    Siedzę w komputerach od czasów IBM XT, ale jakoś nie przypominam sobie, aby
    u klientów włączenie komputera powodowało zadziałanie bezpieczników. Nawet
    przy serwerach, mających po dwa zasilacze 900 W każdy.

    Może masz bezpiecznik typu A?
    Albo może to nie bezpiecznik wywala, tylko różnicówkę?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 13. Data: 2022-05-05 12:31:29
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/05/2022 11:01, Adam wrote:
    > A może coś u Ciebie jest nie tak?

    Jestem z zawodu z technikum elektrykiem. Powiedzmy, że ogarniam takie
    tematy. Nie, to nie moja wina. Sprawdziłem. Załozyłem przekładnik na
    przewód w rozdzielni i załaczyłem zasilacz. Przywaliło szpilką (widać na
    oscyloskopie) kilkudziesięciu A. To że nie zawsze wywala, to tylko
    dlatego, że jest krótka i ma różna wielkość, pewnie zależną od fazy
    napięcia.

    Nie kazdy zasilacz się tak zachowuje. Miałem w sumie 3 chiefteki. Dwa
    walą takimi szpilkami, trzeci (starszy) nie, nic nie strzela.

    Niedawno znajomy prosił mnie o pomoc, bo mu w biurze wywala
    bezpieczniki, ma firmowe Delle. Ten sam problem - kilkadziesiąt A w
    impulsie, na niby lepszym i markowym sprzęcie. NTC kosztuje ~$1.
    Muntzing. Nie mam gwarancji, że markowy będzie lepszy, bo mam wrażenie,
    że dziadostwo nie jest skorelowane z ceną, przynajmniej ostatnio.

    > Siedzę w komputerach od czasów IBM XT, ale jakoś nie przypominam sobie, aby
    > u klientów włączenie komputera powodowało zadziałanie bezpieczników. Nawet
    > przy serwerach, mających po dwa zasilacze 900 W każdy.

    Bo kiedyś były porządniejsze. I kiedyś bezpieczniki były mniej nerwowe.

    > Może masz bezpiecznik typu A?

    Nie, mam typu B, S-kę, 16A. Z resztą zmieniałem go na inny. Róznica nie
    istnieje. Też wywala go, jak tam trafi dobrze w sinusa.

    > Albo może to nie bezpiecznik wywala, tylko różnicówkę?

    Jeszcze odróżniam.

    W sumie problem można łatwo obejść - mogę zrobić softstart. Ale niepokoi
    mnie coś innego: skoro tutaj odpierniczali dziadówę, to gdzie jeszcze?
    Oba chiefteki, po zerknięciu do środka, nie mają połowy komponentów na
    płytce. Niech zgadnę - muntzing.

  • 14. Data: 2022-05-07 18:01:44
    Od: Olek <o...@p...onet.pl>

    W dniu 05.05.2022 o 12:31, heby pisze:

> [...]
    > Muntzing. Nie mam gwarancji, że markowy będzie lepszy, bo mam wrażenie,
    > że dziadostwo nie jest skorelowane z ceną, przynajmniej ostatnio.

    Potwierdzam problem. Przedłużacz od kilku komputerów w biurze
    przeciągnąłem do drugiego, mniej ważnego pokoju. Niech tam wywala
    bezpieczniki, byle nie w pokoju z serwerem.
    I to jak fajnie wywala, leci nie tylko bezpiecznik w pokoju, ale od razu
    lecą: w pokoju przeciążeniowy i różnicówka, a na korytarzu jakiś
    zespolony, z trzema skrzydełkami (literki małe, więc nie doczytałem w
    ciemności co to za zwierz).
    A jak pojedynczo wtykać do listwy kable od felernych komputerów, to
    strzela, przysmaża końcówki bolców od wtyczki, ale nie wywala bezpiecznika.
    No żesz kurde, nie będę przy każdej przerwie w dostawie prądu, jeździł
    wyciągać kabli z komputerów!
    Zasilacze różne: Be quiet System Power B9 350W, Aerocool VP-PRO 600 PFC 80+

    Jak na krótko odłączyć komputery od prądu, np. 1 minutę, to raczej
    korków nie wywalą. Jak na 10 minut, to raczej bankowo korki wylecą.
    Na moje rozumienie, zasilacze impulsowe udarowo ładują kondensator.

    Czy można coś dokupić, co by niwelowała tę szpilkę, i wpiąć pomiędzy
    listwę a zasilacz w komputerze?
    A jeszcze lepiej dolutować wewnątrz zasilacza. Z lutowaniem mam
    wieloletnią praktykę, więc to nie problem.
    --
    Olek

  • 15. Data: 2022-05-07 20:08:42
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/05/2022 18:01, Olek wrote:
    > Czy można coś dokupić, co by niwelowała tę szpilkę, i wpiąć pomiędzy
    > listwę a zasilacz w komputerze?

    Rada dystrybutora pewnej marki: "proszę wobec tego nie wyłączać
    komputera z zasilania".

    Możesz wsadzić UPS online ;)

    Całkiem serio, są softstarty do szlifierek, tylko one mają kilka sekund
    opóźnienia. Nie stosowałem, ale ktoś gdzieś polecał, że zadziałało. Może
    kiedyś sprawdzę w praktyce, czy nadają się do zasilacza, podobno są
    niestabilne dla małych mocy (?).

    > A jeszcze lepiej dolutować wewnątrz zasilacza. Z lutowaniem mam
    > wieloletnią praktykę, więc to nie problem.

    NTC.

    Nie wiem jakie miałby mieć parametry, ale tak 400V/12A pewnie było by
    ok. Wada: grzeje się podczas pracy.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Inrush_current_limiter

    Powinno być w ogóle miejsce na PCB zasilacza na NTC...

  • 16. Data: 2022-05-07 20:22:31
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/05/2022 18:01, Olek wrote:
    > Czy można coś dokupić, co by niwelowała tę szpilkę, i wpiąć pomiędzy
    > listwę a zasilacz w komputerze?

    Zerknij jeszcze na to:

    https://allegro.pl/oferta/ogranicznik-pradu-rozrucho
    wego-do-duzych-urzadzen-12135514270

    Od razu mówię, że nie wiem czy zadziała. Ktoś mi kiedyś polecał, ale też
    nie wiem, czy mu dawać wiarę. Nie wiem też co w środku siedzi (może NTC,
    kto wie).

  • 17. Data: 2022-05-08 20:05:21
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Daj namiar, może w ten sposób wystartuje oprawa (oświetlenie akwa) na tradycyjnych
    balastach świetlówkowych, która wywala mi każdy
    zegar elektroniczny?

    -----

  • 18. Data: 2022-05-08 20:13:55
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/05/2022 20:05, ąćęłńóśźż wrote:
    > Daj namiar, może w ten sposób wystartuje oprawa (oświetlenie akwa) na
    > tradycyjnych balastach świetlówkowych, która wywala mi każdy zegar
    > elektroniczny?

    https://allegro.pl/oferta/miekki-start-wolny-rozruch
    -lagodny-soft-rezystor-10190416613

    https://allegro.pl/oferta/rezystor-lagodny-rozruch-m
    iekki-start-230v-12a-12041457147

    NIie wiem jak się zachowają przy mniejszych mocach. Takie 2-końcówkowe
    bywają w wersji 100/200W, może będzie lepsza, jednak nie widzę tego
    nigdzie pod ręką do kupienia.

  • 19. Data: 2022-05-12 21:24:48
    Od: "Kamil" <n...@t...pl>

    Użytkownik "PiteR" napisał:

    > moj komp w Polsca zawsze wybija przy pierwszym włączeniu
    > bo potem już nie odcinam 230v

    Nie spotkałem w NOWYM zasilaczu braku szeregowego rezystora anty udarowego i
    nadmiarowych elektrolitów na wejściu.

    > a zasilacz BeQuiet.

    Ciekawe. jakie zabezpieczenie gniazda sieciowego? Celowo nie napisałeś?

    Pzdr

  • 20. Data: 2022-05-12 21:29:30
    Od: "Kamil" <n...@t...pl>

    Użytkownik "m4rkiz" napisał:

    > seasonic, corsair
    > tylko zasilacze z jakimkolwiek certyfikatem 80 plus, oczywiście im wyższym
    > tym większa sprawność

    Wydaje mi się, że te wyżyłowane parametry sprawnościowe to marketing.
    Windowanie ceny przy sprawności większej o 0,5 %?

    Od zasilacza wymaga sie przede wszystkim stabilności napięć, niskich tętnień
    i niskiej awaryjności.

    Pzdr