  • 1. Data: 2022-04-14 04:20:05
    Temat: memtest86
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    Memtest86 jak wiadomo dołączany jest do wielu dystrybucji, np. Linuxa.
    Zaobserwowałem, że ta sama wersja programu, dołączona do różnych
    dystrybucji zachowuje się na tej samej maszynie zupełnie inaczej.
    Najbardziej popularna obecnie wersja (z tak dołączanych) to 5.01. I
    teraz, przykładowo, na maszynie z FX-8350 i 8GB ramu odpalam wersję z
    Xubuntu 20.04, pass 0%, test 1 60%, wszystko wisi. Efekt powtarzalny.
    Odpalam tę samą wersję memtesta z Xubuntu 18.04, ta sama maszyna, śmiga
    jak należy.

    Albo inny kwiatek. Płyta typu X79, testuję 4GB moduł ecc Hynixa, idzie
    wszystko jak nalezy, pass 1 się kończy, po czym nie przechodzi do pass
    2, a zaczyna pass 1 ponownie.

    Przyznam, że z lekka zwątpliłem do czego się ten memtest86 w końcu
    uchodzący za standard nadaje, ale pewnie czegoś zwyczajnie nie ogarniam.

    --
    Marcin

  • 2. Data: 2022-04-14 09:28:16
    Temat: Re: memtest86
    Od: ptoki <s...@g...com>

    środa, 13 kwietnia 2022 o 21:20:08 UTC-5 Marcin Debowski napisał(a):
> [...]
    >
    > Przyznam, że z lekka zwątpliłem do czego się ten memtest86 w końcu
    > uchodzący za standard nadaje, ale pewnie czegoś zwyczajnie nie ogarniam.

    Jestes pewien ze to ta sama wersja i opcje domyslne sa te same?
    Bo moze byc tak ze jedna niby jest ta sama co druga ale domyslnie skompilowane opcje
    sa nieco inne.

  • 3. Data: 2022-04-14 09:48:37
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Thu, 14 Apr 2022 02:20:05 GMT, w <pxL5K.552503$sb1.397254@fx11.ams1>, Marcin
    Debowski <a...@I...zoho.com> napisał(-a):

> [...]
    >
    > Przyznam, że z lekka zwątpliłem do czego się ten memtest86 w końcu
    > uchodzący za standard nadaje, ale pewnie czegoś zwyczajnie nie ogarniam.

    Nr wersji nie pamiętam, ale miałem też taki przypadek.
    Nowsza wersja -- przechodzi bez problemu.
    Stara wersja -- wyrzuca błędy.

    A tak naprawdę za wiarygodny uznaję prime95. Memtest nie obciąża komputera, a
    prime95 szybko go "podgrzewa" i prawda szybciej wychodzi na jaw :)

  • 4. Data: 2022-04-15 07:21:19
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-04-14, r...@k...pl <r...@k...pl> wrote:

    > Nr wersji nie pamiętam, ale miałem też taki przypadek.
    > Nowsza wersja -- przechodzi bez problemu.
    > Stara wersja -- wyrzuca błędy.

    Mi nie tyle wyrzuca błędy co się ordynarnie wiesza (na pojedyńczym
    rdzeniu, nie w trybie SMP). Nb. na stronach memtest86 dostępne są dwie
    wersje: 9.x i 4.x. Te dla odmiany wydają się działać ok.

    > A tak naprawdę za wiarygodny uznaję prime95. Memtest nie obciąża komputera, a
    > prime95 szybko go "podgrzewa" i prawda szybciej wychodzi na jaw :)

    Prime95 zdaje się nie ma wersji butującej więc jak on może testować
    obszary pamięci, gdzie coś już tam siedzi?

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2022-04-16 12:09:58
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    On 14.04.2022 04:20, Marcin Debowski wrote:
    > Przyznam, że z lekka zwątpliłem do czego się ten memtest86 w końcu
    > uchodzący za standard nadaje, ale pewnie czegoś zwyczajnie nie ogarniam.

    Nie robiłem takich testów, ale wiele lat temu miałem przypadek, że
    memtest nie pokazał błędów, a potem wyszło, że są, bo komp się wieszał i
    były z nim problemy. Ostatecznie błędy potwierdził inny program tego
    rodzaju, ze słowem gold w nazwie, nie pamiętam dokładnie, goldtrst? goldmem?

    Od tamtej pory omijam memtesta szerokim łukiem i też mnie dziwi, że go
    się wszędzie traktuje jako wyznacznik prawdy.

    --
    pzdr
    Roman

  • 6. Data: 2022-04-19 13:15:18
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 16/04/2022 11:09, Roman Tyczka wrote:

> [...]
    >
    > Od tamtej pory omijam memtesta szerokim łukiem i też mnie dziwi, że go
    > się wszędzie traktuje jako wyznacznik prawdy.

    Jako ciekawostka,
    Sa dwa programy memtest, memtest86 i memtest86+. Wy mowicie o memtest86+
    blednie jako memtest86.

    Memtest86 rozwija firma PassMark:
    https://www.memtest86.com/memtest86.html

    Tu tez jest krotka historia programu w linku. W 2002 kod sforkowal
    Samuel DEMEULEMEESTER i go nazwal memtest86+, bardzo niefortunnie bo 20
    lat pozniej nadal sie ludzie myla, wlacznie ze mna jak szukam ich stron
    internetowych ;)

    Strona memtest86+:
    https://www.memtest.org/

    Samuel troche to robi zlosliwie, bo jego strona powinna sie nazywac np.
    memtest86plus.org.

    Nikt nie gwarantuje, ze memtest86 ani memtest86+ bedzie dzialac na
    wszystkich maszynach, te programy sa nadal rozwijane przez dwa obozy.
    Sprawdzcie sobie oba. Memtest86+ ma nowa wersje 5.31 beta, poprawia ona
    wiele bledow, zobacz sobie ta, Marcin.

    A z kolei Memtest86 od PassMark, obecna wersja MemTest86 Free (Version
    9.4 Build 1000) obsluguje tylko tryb UEFI, w nowszych komputerach. Dla
    starych BIOSow nadal oferuja do sciagniecia stare wersji z serii v4.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 7. Data: 2022-04-19 23:09:35
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    r...@k...pl <r...@k...pl> wrote:

    > A tak naprawdę za wiarygodny uznaję prime95. Memtest nie obciąża
    > komputera, a prime95 szybko go "podgrzewa" i prawda szybciej wychodzi na
    > jaw :)

    prime95 nie znam, ale jak trzeba coś podgrzać, to używam cpuburn.

    --
    Podczas zajec laboratoryjnych studentka pyta pana profesora :
    - Panie profesorze, a dlaczego transformator buczy ?

  • 8. Data: 2022-04-20 10:53:17
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-04-19, pioruns <w...@w...com> wrote:

    > Jako ciekawostka,
    > Sa dwa programy memtest, memtest86 i memtest86+. Wy mowicie o memtest86+
    > blednie jako memtest86.

    Bardzo możliwe.

    > Memtest86 rozwija firma PassMark:
    > https://www.memtest86.com/memtest86.html

    Z tymi z Passmarka wydaje się być nieco lepiej. Dwie wersje, które darmo
    oferują, 4.x bez uefi i 9.x tylko z uefi, działają generalnie stabilnie.

> [...]
    > wszystkich maszynach, te programy sa nadal rozwijane przez dwa obozy.
    > Sprawdzcie sobie oba. Memtest86+ ma nowa wersje 5.31 beta, poprawia ona

    Problem, że mi prawie na niczym nie działa, a raczej działa jak chce. Na
    dellowskim laptopie i3 się wiesza, na FX-8350 się wiesza, na chińskiej
    podróbie X79 pod Xeonem X5 się wiesza :) Kończą mi się powoli platformy
    :) Sprawdzę przy okazji te 5.31b, dzięki.

    > A z kolei Memtest86 od PassMark, obecna wersja MemTest86 Free (Version
    > 9.4 Build 1000) obsluguje tylko tryb UEFI, w nowszych komputerach. Dla
    > starych BIOSow nadal oferuja do sciagniecia stare wersji z serii v4.

    O właśnie te. Jeszcze mi się nie powiesiło.
    Znasz jakieś alternatywy do tych memtest86*? Takie bootowalne?

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2022-04-20 14:07:00
    Od: a...@p...com

    Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 20 Apr 2022 08:53:17 GMT
    doszła do mnie wiadomość <1SP7K.90616$F4h.51583@fx07.ams1>
    od Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> :

    >O właśnie te. Jeszcze mi się nie powiesiło.
    >Znasz jakieś alternatywy do tych memtest86*? Takie bootowalne?

    Uniwersalnego testu nie ma i nie będzie.
    Można w pewnym stopniu dostosować memtest, ale i tak wszystkich błędów
    nie wykryje, a nikt nie chce czekać setek lat na wygenerowanie
    wszystkich wzorów bitowych mogących powodować błędy, w dodatku
    niektóre błędy flip-bit są praktycznie nie do wykrycia bez znajomości
    architektury chipów RAM, na których zbudowano moduły pamięci(row
    hammer przykładowo).

    Memtest - opcje:
    https://www.memtest86.com/tech_custom-test-definitio
    ns.html
    Row hammer test:
    https://github.com/google/rowhammer-test

    Row hammer, opis podatności(głównie DDR3, DDR4 i 5 mają obejście, nie
    wiem czy wszystkie):
    https://niebezpiecznik.pl/post/row-hammer-czyli-prze
    lomowy-atak-na-pamiec-ram-prowadzacy-do-przejecie-ko
    ntroli-nad-systemem/

    Wniosek - stosować pamięci ECC lub pamięci o specyfikacji lepszej, niż
    zaleca producent płyty/CPU.
    --
    Pójdziesz Pleśniowy
    Legniesz Ciekliwy

  • 10. Data: 2022-04-20 17:51:50
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 20/04/2022 09:53, Marcin Debowski wrote:

    > O właśnie te. Jeszcze mi się nie powiesiło.
    > Znasz jakieś alternatywy do tych memtest86*? Takie bootowalne?

    A wiesz ze nie znam. Bo wszystkie maszyny co mam to albo memtest86 albo
    memtest86+ na nich dziala i nie musze szukac alternatyw.

    --
    pozdrawiam, pioruns