  • 1. Data: 2009-03-17 10:52:25
    Temat: Singularity/Midori a jezyki jak C++, Java itp
    Od: mgk <m...@w...pl>

    Z tego co w sieci dowiedzialem sie o systemie operacyjny Singularity i
    Midori wynika, ze system ten aplikacje skompilowana do kodu
    posredniego .net (CIL) sprawdza jakos na poprawnosc (tak pisze w wielu
    zrodlach, nie wazne jak) wykonania, kompiluje do kodu maszynowego i
    dalej juz aplikacja sie wykonuje bez kontroli sprzetowej wyjscia po za
    swoja pamiec, itp.

    Co mnie ciekawi i nigdzie nie moge o tym nic znalesc to to czy tylko
    aplikacje pisane w .net bedzie sie dalo uruchamiac na tym nowym
    systemie Microsoftu?

    A co np z Java? Java ma dosc podobna idee do C# i platformy .net. Jak
    by wtedy wygladalo uruchamianie takiej aplikacji w Singulariry /
    Midori?
    Czy kod posredni Javy (Byte Code) musial by byc translatowany do kodu
    posredniego .Net (CIL) a dopiero potem system operacyjny moglby
    odpalic taka aplikacje?

    a C++? C++ nie zarzadzany rozumiem ze dzialac wogole nie bedzie.

    Jak to jest?

  • 2. Data: 2009-03-17 12:33:07
    Temat: Re: Singularity/Midori a jezyki jak C++, Java itp
    Od: A.L. <a...@z...com>

    On Tue, 17 Mar 2009 03:52:25 -0700 (PDT), mgk <m...@w...pl> wrote:

> [...]
    >zrodlach, nie wazne jak) wykonania, kompiluje do kodu maszynowego i
    >dalej juz aplikacja sie wykonuje bez kontroli sprzetowej wyjscia po za

    Nie da sie. To jakas bzdura

    A.L.

  • 3. Data: 2009-03-17 13:04:49
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    mgk <m...@w...pl> napisal(a):
> [...]
    > zrodlach, nie wazne jak) wykonania, kompiluje do kodu maszynowego i
    > dalej juz aplikacja sie wykonuje bez kontroli sprzetowej wyjscia po za

    Nie, kontrola jest nadal. I nie CIL tylko CLI (Common Language
    Infrastructure ), a w ogóle jesli juz mówisz o kodzie posrednim to to jest w
    IL (Intermediate Language).

    > Co mnie ciekawi i nigdzie nie moge o tym nic znalesc to to czy tylko
    > aplikacje pisane w .net bedzie sie dalo uruchamiac na tym nowym
    > systemie Microsoftu?

    Skoro Singularity samo jest napisane w C# to czemu nie?

    > A co np z Java? Java ma dosc podobna idee do C# i platformy .net. Jak
    > by wtedy wygladalo uruchamianie takiej aplikacji w Singulariry /
    > Midori?

    Musialaby tam byc wirtualna maszynka Javy.

    > Czy kod posredni Javy (Byte Code) musial by byc translatowany do kodu
    > posredniego .Net (CIL) a dopiero potem system operacyjny moglby
    > odpalic taka aplikacje?

    Raczej zwykly kod Java do IL.

    > a C++? C++ nie zarzadzany rozumiem ze dzialac wogole nie bedzie.
    > Jak to jest?

    C++ moze byc kompilowane zarówno do kodu zarzadzanego jak i zwyklego,
    niezarzadzanego.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 4. Data: 2009-03-17 13:26:02
    Od: Jędrzej Dudkiewicz <j...@g...com>

    A.L. wrote:

    > Nie da sie. To jakas bzdura

    Znaczy czego "nie da się"? Jeżeli użytkownik nie ma dostępu do
    wskaźników i żadnego dostępu do instrukcji sprzętowych, to niewiele może
    nagmerać, nie zapisze innemu procesowi pamięci. W Singularity nie ma
    takiego dostępu. Wygenerowany z kodu pośredniego kod natywny używa
    instrukcji uprzywilejowanych procesora, tzn. niejako wszystko chodzi "w
    trybie jądra". Tak zrozumiałem opisy systemu.

    Przy czym faktem jest, że "sprawdzanie poprawności" odbywa się gdzie
    indziej (jest weryfikacja protokołów, którymi gadają ze sobą serwery -
    teoria mówi, że mamy doczynienia z mikrokernelem), pliki wykonywalne są
    podpisywane itd. Poprawność samego kodu oczywiście nie jest sprawdzana.

    JD

  • 5. Data: 2009-03-17 13:45:12
    Od: A.L. <a...@z...com>

    On Tue, 17 Mar 2009 14:26:02 +0100, J?drzej Dudkiewicz
    <j...@g...com> wrote:

> [...]
    >teoria mówi, że mamy doczynienia z mikrokernelem), pliki wykonywalne są
    >podpisywane itd. Poprawność samego kodu oczywiście nie jest sprawdzana.

    Chodzilo mi o sugestie oryginalnego pytacza jakoby poprawnosc programu
    mozna bylo sprawdzic na etapie kompilacji, otrzymujac gwarancje ze
    program nie naruszy pewnych ograniczen (pamiec itede) ktorych potem w
    trakcie wykonywania sprawdzac nie trzeba.

    Moje "nie da sie" dotyczylo takiego sprawdzania i posiadania takiej
    pewnosci

    A.L.

  • 6. Data: 2009-03-17 13:48:48
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    A.L. <a...@z...com> napisał(a):
> [...]
    > trakcie wykonywania sprawdzac nie trzeba.
    > Moje "nie da sie" dotyczylo takiego sprawdzania i posiadania takiej

    Pan z Microsoftu ma dosyć dużą pewność:
    Before the code is run, the IL is compiled into native executable code. And,
    since this compilation happens by the managed execution environment (or,
    more correctly, by a runtime-aware compiler that knows how to target the
    managed execution environment), the managed execution environment can make
    guarantees about what the code is going to do. It can insert traps and
    appropriate garbage collection hooks, exception handling, type safety, array
    bounds and index checking, and so forth. For example, such a compiler makes
    sure to lay out stack frames and everything just right so that the garbage
    collector can run in the background on a separate thread, constantly walking
    the active call stack, finding all the roots, chasing down all the live
    objects. In addition because the IL has a notion of type safety the
    execution engine will maintain the guarantee of type safety eliminating a
    whole class of programming mistakes that often lead to security holes.
    http://blogs.msdn.com/brada/archive/2004/01/09/48925
    .aspx

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 7. Data: 2009-03-17 14:09:14
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    Grzegorz Niemirowski wrote:

> [...]
    > target the managed execution environment), the managed execution
    > environment can make guarantees about what the code is going to do.
    [...]

    Upraszczając - jeśli skompiluję nawet do kodu maszynowego program w
    Brainfucku, to poza możliwości tej implementacji Brainfucka nie wyjdę
    (choć będzie się de facto wykonywał program natywny). To nie znaczy, że
    program nie "wyleci" np. na przekroczeniu tablicy, ale daje gwarancję,
    że taka sytucja będzie wyłapana i właściwie (bezpiecznie dla systemu i
    innych programów) obsłużona. "Poprawność" oznacza tu tylko "bezpieczne
    dla innych zachowanie".

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 8. Data: 2009-03-17 14:34:54
    Od: A.L. <a...@z...com>

    On Tue, 17 Mar 2009 14:48:48 +0100, "Grzegorz Niemirowski"
    <g...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >managed execution environment), the managed execution environment can make
    >guarantees about what the code is going to do.

    Lacznie z tym, na przyklad, ze program sie zatrzyma i nie bedzie sie
    petlil po wieki?..

    To mi wyglada na typowt Microsoftowy Biz Talk

    A.L.

  • 9. Data: 2009-03-17 14:48:37
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    A.L. <a...@z...com> napisał(a):
    > Lacznie z tym, na przyklad, ze program sie zatrzyma i nie bedzie sie
    > petlil po wieki?..
    > To mi wyglada na typowt Microsoftowy Biz Talk
    > A.L.

    Tego tutaj nie obiecują.

  • 10. Data: 2009-03-17 15:09:12
    Od: Jędrzej Dudkiewicz <j...@g...com>

    Grzegorz Niemirowski wrote:

    > Tego tutaj nie obiecują.

    Tak, ale to, co napisał mgk sugerowało, że to jest właśnie weryfikowane.
    I na to A.L. zwrócił uwagę.

    JD