  • 1. Data: 2009-03-18 21:00:13
    Temat: Obliczenie częstotliwości przebiegu w ciasnej pamięci
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Czesc.

    Jest mikrokontroler. Jest przebieg zsamplowany ze znana prędkością.
    Przebieg jest okresowy, acz jedynie podobny do sinusoidy. Mogę założyc,
    że jest tylko okresowy, co do kształtu trudno zgadywać. Wiem, że
    okresowość miesci się w granicach 140-160Hz. Mam w pamieci około 256-512
    próbek 8 bit mieszczących max. 3 okresy.

    Teraz pytanie: zakładając, ze nie mam więcej ramu a częstotliwość
    orientacyjnie znam, czy może mnie ktoś nakierować gdzie szukać algorytmu
    potrafiacego okreslić czestotliwość przebiegu tym razem precyzyjniej?
    Szukam jakiejś metody _sprytnej_, pozwalającej w miare malym nakładem
    obliczeniowym okreslić ta częstotliwośc, mipsów na zbyciu mam bardzo
    mało. Przypuszczam, że tego typu problemy znalazly juz ładne rozwiązanie
    numeryczne i nie ma sensu wymyślać tego od nowa.

  • 2. Data: 2009-03-19 00:17:36
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    Sebastian Biały pisze:
> [...]
    > mało. Przypuszczam, że tego typu problemy znalazly juz ładne rozwiązanie
    > numeryczne i nie ma sensu wymyślać tego od nowa.
    Proponuję liczyć różnicę pomiędzy 2 kolejnymi próbkami. Zmiana znaku
    będzie oznaczać, że zmienił się 'znak pochodnej' - jeżeli dla n/2 (n=2+
    zależnie od kształtu wykresu - żeby odfiltrować skoki) próbek dominuje
    wartość >0 a potem dla kolejnych n/2 próbek <0 to pomiędzy nimi było
    maksimum lokalne. Czas między 2 maksimami(ja używałem free running
    timer) to będzie okres. Ilość okresów w jednostce czasu - częstotliwość.

    Zalety: do obliczeń starczy samo odejmowanie i dodawanie, nie trzeba
    pamiętać samych sampli a tylko różnicę między n ostatnimi.

    Michoo

  • 3. Data: 2009-03-19 06:25:39
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Michoo wrote:
    > Czas między 2 maksimami(ja używałem free running
    > timer) to będzie okres. Ilość okresów w jednostce czasu - częstotliwość.

    To sprawdza się wyłącznie dla ładnych sygnałów. W tej chwili mam coś w
    tym guscie, niestety przestało się sprawdzać gdy wykres z sinusoidy stał
    się czymśc przypominajacym ją tylko. Dlatego szukam czegoś z okolic
    korelacji aby dało rade rowniez sygnały w miarę dowolne ale okresowe tym
    mierzyć.

    Ideałem jest cos co potrafi znaleźć f przebiegu dowolnego znając zakres
    fmin-fmax w ktorym sie na pewno f mieści. Ja pomagam (czy aby na pewno?)
    twierdząc że wykres bedzie nie tyle dowolny ale zblizony do sin. Przy
    czym prawdopodobnie prste metody bazujace na szukaniu odległości miedzy
    maksimami mogą sie nie sprawdzić bo w wyniku szumu może byc tych
    maksimów duzo w okresie.

  • 4. Data: 2009-03-20 14:05:54
    Od: Piotr Chamera <p...@p...onet.pl>

    Sebastian Biały pisze:
> [...]
    > mało. Przypuszczam, że tego typu problemy znalazly juz ładne rozwiązanie
    > numeryczne i nie ma sensu wymyślać tego od nowa.

    Jeśli amplituda szumów nie jest zbyt duża, to powinno dać się jakoś tak:
    wybrać jakiś w miarę czysty poziom "wyzwalania", zrobić
    "cyfrowy przerzutnik monostabilny" wyzwalany zboczem przy przejściu
    przez poziom odniesienia z "impulsem" o długości ok 3/4 okresu; liczyć
    średni czas między wyzwoleniami przerzutnika (liczę że dane są dostępne,
    tylko nie ma dla nich miejsca w pamięci).

    To się chyba da zrobić przy założeniu że amplituda zakłóceń
    jest co najmniej o połowę mniejsza niż sygnału mierzonego.

  • 5. Data: 2009-03-20 14:35:35
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Piotr Chamera pisze:

> [...]
    > "cyfrowy przerzutnik monostabilny" wyzwalany zboczem przy przejściu
    > przez poziom odniesienia z "impulsem" o długości ok 3/4 okresu;
    (Zgaduję, że chodzi o 3/4 półokresu).

    Zasłyszane gdzieś w kręgach OCR, obraz zaszumia się dodatkowo (czyli na
    chłopski rozum pogarsza) żeby lepiej rozpoznawać istotną część liter a
    nie przypadkowe zakłócenia.

    Tu bym 'pogorszył' sygnał zamieniając go jakąś średnią kroczącą z X
    próbek (liniową lub geometryczną). Algorytm średniej nie potrzebuje
    jakiegoś extra RAM-u. Skoro wiadomo, czego się spodziewać, stała do
    uśredniania jest dość łatwa do dobrania.
    A na taki przebieg by ten przerzutnik był ok.

  • 6. Data: 2009-03-20 15:30:33
    Od: Piotr Chamera <p...@p...onet.pl>

    Jacek Czerwinski pisze:

    > (Zgaduję, że chodzi o 3/4 półokresu).

    Nie, właśnie okresu - interesują nas przejścia przez poziom
    odniesienia tylko w jedną stronę. Przy założeniu zakresu
    140 - 160Hz (okres 7,1 - 6,25 ms) "impuls" (okres, w którym
    ignorujemy wszystko) mógłby trwać nawet około 6ms a okienko pomiarowe
    miałoby długość np. 1,5 ms - żeby to działało, w przebiegu przy
    danym poziomie odcięcia musi istnieć co najmniej tej długości
    stabilna część (cz.stab.). Wyobrażam sobie to jakoś tak jak na
    rysunku poniżej (po potraktowaniu "komparatorem" na poziomie odniesienia)

    | cz.stab. |
    ------- - - -- - - - -------------- -- - --
    - - - -------- ------- - - - - - --

    | okres |

    | impuls (ignorujemy wszystko) | okno |

> [...]
    > uśredniania jest dość łatwa do dobrania.
    > A na taki przebieg by ten przerzutnik był ok.

    W powyższej metodzie problemem może być dobór poziomu odcinania tak
    żeby uzyskać cz.stab. z wykresu > szerokości okna pomiarowego i tu
    może pomóc filtrowanie/uśrednianie.

  • 7. Data: 2009-03-20 16:09:51
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Piotr Chamera wrote:
> [...]
    > średni czas między wyzwoleniami przerzutnika (liczę że dane są dostępne,
    > tylko nie ma dla nich miejsca w pamięci).

    Szumy nie są na tyle duże, żeby nie dało się tego zrobic w ten sposob i
    bede kombinowal. Liczylem jednak na algorytm typu zsumuj wszystko,
    podziel przez pierwiastek z pi i wyjdzie f :)

    > To się chyba da zrobić przy założeniu że amplituda zakłóceń
    > jest co najmniej o połowę mniejsza niż sygnału mierzonego.

    Sygnał jest czysty. Problem w tym, że przypomina troche sin zdeformowany
    innym sin przesuniętym w fazie i o mniejszej amplitudzie.

  • 8. Data: 2009-03-20 16:34:11
    Od: Piotr Chamera <p...@p...onet.pl>

    Sebastian Biały pisze:
    > ... Liczylem jednak na algorytm typu zsumuj wszystko,
    > podziel przez pierwiastek z pi i wyjdzie f :)

    Tu są zebrane różne metody obliczeniowe:

    http://sound.eti.pg.gda.pl/student/eim/synteza/leszc
    zyna/