  • 1. Data: 2022-09-23 23:11:55
    Temat: Spadek ciśnienia w oponach ze spadkiem temperatury
    Od: ii <i...@o...invalid>

    Wsiadłem ostatnio do bryki i mi się kontrolka ciśnienia opon zaświeciła.
    Obie zdaje się tylne opony równo spadły na, znowu zdaje się, 1,7 bara.
    Przednie normalniej. Wtedy pomyślałem, że to efekt tego, że zimno się
    zrobiło. Dopompowałem i zapomniałem. Teraz mi się przypomniało, piątek
    jest i ... zacząłem zastanawiać się.

    Faktycznie np na http://niusy.pl/@oponeo.pl/akw piszą , że z na każde 10
    stopni spada o 0,1 bara. No ale ... na jednej osi spadło a na drugiej
    nie? W ogóle to musiałoby wcześniej płynnie spadać bo aż tak nie
    ochłodziło się. No chyba, że na niskoprofilowych ten efekt jest większy.
    Wydaje mi się, że na obu raczej gumy nie złapałem a wcześniej długo
    stał. Ostatnio pompowane miał te opony chyba jak je zakładałem, czyli
    pod koniec poprzedniego roku. Skontroluję to ciśnienie jak będę miał
    okazję znowu zasiąść a teraz na sucho zastanawiam się.

    Komuś się tak przytrafiło?

    Jakaś refleksja?

  • 2. Data: 2022-09-24 12:50:21
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 23.09.2022 o 23:11, ii pisze:
> [...]
    > pod koniec poprzedniego roku. Skontroluję to ciśnienie jak będę miał
    > okazję znowu zasiąść a teraz na sucho zastanawiam się.

    Znowu kretynku reklamujesz ten portal.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2022-09-27 08:05:41
    Od: Jacek <k...@a...com>

> [...]
    > Obie zdaje się tylne opony równo spadły na, znowu zdaje się, 1,7 bara.
    > Przednie normalniej. Wtedy pomyślałem, że to efekt tego, że zimno się
    Mam pytanie: czy szanowny Kolega zakończył edukację na szkole
    podstawowej? Tak tylko pytam, bo w pierwszej klasie szkoły
    ponadpodstawowej uczy się na fizyce o równaniu Clapeyrona pV=nRT.
    Pomijając "głupoty" jak stała gazowa, liczba moli i objętość opony mamy p~T.
    Jeżeli przy 20 stopniach mamy ciśnienie 1,8, to przy 0 st. C mamy 1,7.
    Jacek

  • 4. Data: 2022-09-27 11:09:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 27 Sep 2022 08:05:41 +0200, Jacek wrote:
> [...]
    > Jeżeli przy 20 stopniach mamy ciśnienie 1,8, to przy 0 st. C mamy 1,7.

    Ale to tylko poczatek, bo dotyczy zbiornika o stalej objetosci.
    A opona w ktorej spadlo cisnienie musi sie bardziej splaszczyc, aby
    utrzymac ciezar samochodu.
    Szczesliwie to raczej nie powoduje duzych zmian objetosci.

    Osobiscie nigdy tego wplywu temperatury nie udalo mi
    zauwazyc/zmierzyc, moze dlatego, ze duze zmiany temperatury sa raczej
    rzadkie/powolne, powietrze moze uciec, te 0.1 bar to za malo, alby
    byle jaki "cisnieniomierz" pokazal, a mnie tez nie chce sie co chwila
    mierzyc cisnienia :-)

    Zmierzyc kiedys o zimny poranku przed wyjazdem w trase, i po kilkuset
    km autostrady zmierzyc na stacji, a potem znow zmierzyc o poranku ...

    J.

  • 5. Data: 2022-09-27 13:13:07
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 27.09.2022 o 08:05, Jacek pisze:
    > Mam pytanie: czy szanowny Kolega zakończył edukację na szkole
    > podstawowej?

    Nie, na przedszkolu, tak jak Ty.

    > Tak tylko pytam, bo w pierwszej klasie szkoły
    > ponadpodstawowej uczy się na fizyce o równaniu Clapeyrona pV=nRT.

    Aha aha.

    > Pomijając "głupoty" jak stała gazowa, liczba moli i objętość opony mamy
    > p~T.
    > Jeżeli przy 20 stopniach mamy ciśnienie 1,8, to przy 0 st. C mamy 1,7.
    > Jacek

    Tego akurat nie wiedziałem. Może to przez to, że nie pompuję opon na 1.8

  • 6. Data: 2022-09-27 13:21:26
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 27.09.2022 o 11:09, J.F pisze:

> [...]
    > utrzymac ciezar samochodu.
    > Szczesliwie to raczej nie powoduje duzych zmian objetosci.

    Niskoprofilowa niespecjalnie spłaszcza się. Mało ma boku, na którym
    tylko jest podatna.

> [...]
    > rzadkie/powolne, powietrze moze uciec, te 0.1 bar to za malo, alby
    > byle jaki "cisnieniomierz" pokazal, a mnie tez nie chce sie co chwila

    No właśnie. Ja też nie mierzę często zakładając, że okazja jest przy
    serwisie opon. Ale przez ostatni rok ich nie serwisowałem i dużo stałem
    to w ogóle nie sprawdzałem od zmiany na zimowe :-) No i jakieś czujniki
    mam, więc nie bardzo przejmuję się spadkiem w jednej oponie. Tylko tu
    obie na jednej osi spadły a na drugiej nie. Chyba to jest najbardziej
    podejrzane. Ale to już mówiłem, trzeba monitorować napięcie akumulatora
    i teraz ciśnienie opon :-)

    > Zmierzyc kiedys o zimny poranku przed wyjazdem w trase, i po kilkuset
    > km autostrady zmierzyc na stacji, a potem znow zmierzyc o poranku ...

    Więc właśnie, samo jeżdżenie by już musiało zmieniać to ciśnienie
    bardziej niż temo. zewnętrzna.

  • 7. Data: 2022-09-27 13:46:56
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 27 Sep 2022 13:21:26 +0200, ii wrote:

    > Niskoprofilowa niespecjalnie spłaszcza się. Mało ma boku, na którym
    > tylko jest podatna.

    To spusc powietrze calkowicie :-)

    Owszem, sa jakies opony "P zero".

> [...]
    > obie na jednej osi spadły a na drugiej nie. Chyba to jest najbardziej
    > podejrzane. Ale to już mówiłem, trzeba monitorować napięcie akumulatora

    Przeciez masz czujniki.

    W ciagu paru tygo/dni sie dowiesz, czy to jakis przypadek, czy mala
    dziurka :-)

    > Więc właśnie, samo jeżdżenie by już musiało zmieniać to ciśnienie
    > bardziej niż temo. zewnętrzna.

    No, temperatura zewnetrzna w Polsce moze byc od -30 do +40, ze
    sloneczkiem to moze nawet +50.

    J.

  • 8. Data: 2022-09-28 13:44:17
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 27.09.2022 o 13:46, J.F pisze:

    > To spusc powietrze calkowicie :-)

    Nie jest aż tak sztywna.

    > Owszem, sa jakies opony "P zero".

    > Przeciez masz czujniki.

    W kołach. A ja teraz w chałpie siedzę.

    > W ciagu paru tygo/dni sie dowiesz, czy to jakis przypadek, czy mala
    > dziurka :-)

    Jak wyżej. Jakim cudem?

    > No, temperatura zewnetrzna w Polsce moze byc od -30 do +40, ze
    > sloneczkiem to moze nawet +50.

    No ale teraz nie jest ani -30 ani +40 tylko +10..+20. A przejazd może
    rozgrzewać oponę do tych +50. Więc wpływ jazdy jest znacznie większy niż
    wahań temp.

  • 9. Data: 2022-10-11 16:51:33
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    W dniu 2022-09-23 o 23:11, ii pisze:
> [...]
    > Obie zdaje się tylne opony równo spadły na, znowu zdaje się, 1,7 bara.
    > Przednie normalniej. Wtedy pomyślałem, że to efekt tego, że zimno się

    Zwykle spada po równo w każdej. Jak któraś odstaje, to raczej albo
    niepoprawnie założona albo wentyl.
    Dziś sprawdziłem, że w jakiś miesiąc na wszystkich spadło 0,4 bara, aż
    się zdziwiłem - samochód jeżdżony.
    Masz inne opony na tyle, samochód bardziej obciążony z tyłu? Bo to
    rzeczywiście dziwne.

  • 10. Data: 2022-10-12 02:22:52
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 11.10.2022 o 16:51, pueblo pisze:

    > Zwykle spada po równo w każdej. Jak któraś odstaje, to raczej albo
    > niepoprawnie założona albo wentyl.

    Więc właśnie. W jednej oponie może się zdarzyć. Nawet w dwóch, ale
    szanse na to by tak się stało na jednej osi są 1/3.

    > Dziś sprawdziłem, że w jakiś miesiąc na wszystkich spadło 0,4 bara, aż
    > się zdziwiłem - samochód jeżdżony.

    I właśnie dlatego mnie też mój spadek zdziwił.

    > Masz inne opony na tyle, samochód bardziej obciążony z tyłu? Bo to
    > rzeczywiście dziwne.

    Minęło trochę czasu. Znowu nie jeździłem, znowu aku rozładował się,
    trzeba monitorować :-) Przejadę się i zobaczę jak teraz...