    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Spadek ciśnienia w oponach ze spadkiem temperatury
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Tue, 27 Sep 2022 11:09:58 +0200

    On Tue, 27 Sep 2022 08:05:41 +0200, Jacek wrote:
    > Mam pytanie: czy szanowny Kolega zakończył edukację na szkole
    > podstawowej? Tak tylko pytam, bo w pierwszej klasie szkoły
    > ponadpodstawowej uczy się na fizyce o równaniu Clapeyrona pV=nRT.
    > Pomijając "głupoty" jak stała gazowa, liczba moli i objętość opony mamy p~T.
    > Jeżeli przy 20 stopniach mamy ciśnienie 1,8, to przy 0 st. C mamy 1,7.

    Ale to tylko poczatek, bo dotyczy zbiornika o stalej objetosci.
    A opona w ktorej spadlo cisnienie musi sie bardziej splaszczyc, aby
    utrzymac ciezar samochodu.
    Szczesliwie to raczej nie powoduje duzych zmian objetosci.

    Osobiscie nigdy tego wplywu temperatury nie udalo mi
    zauwazyc/zmierzyc, moze dlatego, ze duze zmiany temperatury sa raczej
    rzadkie/powolne, powietrze moze uciec, te 0.1 bar to za malo, alby
    byle jaki "cisnieniomierz" pokazal, a mnie tez nie chce sie co chwila
    mierzyc cisnienia :-)

    Zmierzyc kiedys o zimny poranku przed wyjazdem w trase, i po kilkuset
    km autostrady zmierzyc na stacji, a potem znow zmierzyc o poranku ...

    J.