    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Subject: Re: Sterowanie oświetleniem terenu
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Wed, 23 Sep 2020 12:32:09 +0200

    W dniu 2020-09-22 o 18:33, PeJot pisze:
    > Czołem.
    >
    > Szukam pomysłu na sterowanie czasowe oświetleniem terenu rzędu
    > kilkunastu km^2. Obecnie to zadanie realizuje kilka sterowników
    > czasowych ON/OFF z regularnie zmienianymi nastawami wg wschodów i
    > zachodów Słońca. Nie jest to rozwiązanie hi-tech, ale działa.
    > Sterowniki zmierzchowe nie sprawdziły się - szybko padają fotoelementy
    > zewnętrzne. Pierwszy pomysł to zamiana sterowników na astronomiczne,
    > ale w grę wchodzi kilka sztuk, stąd myśl czy nie dało by się tego
    > jakoś *bezprzewodowo* pospinać. A drugi pomysł, to czy nie dało by się
> [...]
    No wiesz, będą potrzebne radiowe systemy synchronizacji czasu, np.
    współpracujące z nadajnikiem DCF 77 koło Frankfurtu nad Menem. Czyli
    potrzebne będą jakieś odbiorniki DCF 77

    Do dokładnego pozycjonowania lamp (no bo przecież każda z nich może się
    znajdować na innych współrzędnych geograficznych to świt oraz zmierzch
    będą o innym czasie dla każdej z lamp) będzie potrzebny precyzyjny
    system lokalizacji, najlepiej współpracujący z wszystkimi, dostępnymi
    systemami pozycjonowania tj. GPS, Glonass, Galileo, ale chyba
    najdokładniejsze pozycjonowanie zapewniłby system Doris. Tyle, że trzeba
    by mieć niezłe wtyki lub wywalić trochę grosza. Ale cóż? "Cel uświęca
    środki". Trzeba będzie też wprowadzić korekcję związaną z
    ukształtowaniem terenu.

    Potrzebne będzie jakieś centrum koordynacji, czyli jakiś mocny komputer
    z oprogramowaniem, który będzie zbierał wszystkie dane i będzie
    sterowało elementami wykonawczymi lub też trzeba zastosować system
    rozproszony, czyli mniejsze jednostki dla każdego słupa oddzielną. W
    przypadku systemu rozproszonego należałoby każdy słup wyposażyć w
    komputer oraz zestaw odbiorników wzorca czasu i geolokacji.

    W przypadku zastosowania centrum koordynacji potrzeby będzie jakiś
    system telemetryczny radiowy/GSM (M2M, LTE-M itp.) do przesyłania danych
    pomiędzy centrum, a sterownikami zamontowanymi na słupach.

    System zapewne będzie musiał uwzględniać opóźnienia związane z
    transmisją radiową danych, a także latencję oprogramowania. Wszak każde
    opóźnienie w załączeniu oświetlenia może być bardzo niekorzystne, a zbyt
    wczesne załączenie będzie generowało niepotrzebne koszty.

    Co do konkretnych rozwiązań to da się coś dobrać. Oprogramowanie trzeba
    będzie raczej napisać na zamówienie. Myślę, że da się zmieścić w
    kosztach 400-500 tys. zł za każdą lampę, nie wliczając w tym systemu
    pozycjonowania Doris. Jak jesteś zainteresowany to daj znać.