    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Subject: Światłowód między budynkami
    Date: Sat, 9 Jan 2021 16:09:05 +0100

    Temat jest kontynuacją moich wcześniejszych rozważań dotyczących
    połączenia dwóch budynków linkiem radiowym, ale ponieważ już trochę
    odpłynął od oryginalnych założeń, pozwalam sobie założyć nowy temat.

    Tytułem przypomnienia: ostatnio wykonałem połączenie sieciowe do budynku
    odległego o około 300 metrów za pomocą dwóch modułów Ubiquiti. Sygnał
    dość słaby, połączenie wolne (kilkanaście Mbps) ale stabilne. Będę
    jeszcze próbował poprawić poziom sygnału przestawiając anteny.

    W międzyczasie doszedłem do wniosku, że mógłbym też doprowadzić sieć do
    znacznie bliższego budynku - garażu/warsztatu znajdującego się jakieś 30
    metrów od mojego domu. Początkowo planowałem wykorzystać do tego tę samą
    infrastrukturę radiową, ale teraz się zastanawiam na opcją ze
    światłowodem, ponieważ odległość jest niewielka. Przewieszania czy
    zakopywania skrętki wolałbym uniknąć - za dużo nasłuchałem się opowieści
    o sprzęcie sieciowym palącym się podczas burzy z powodu zbyt długich
    kabli na zewnątrz.

    Połączenie będzie służyło do podłączenia jednej-dwóch kamer IP oraz
    okazjonalnego podpięcia komputera w tamtym pomieszczeniu, może też
    zainstaluję jakieś własne czujniki. Teoretycznie 100 Mbps byłoby więc
    wystarczającą szybkości, ale mając taką możliwość wolałbym puścić
    Gigabit Ethernet.

    Mam jednak kilka pytań związanych z techniczną stroną projektu:
    1) Za jakim typem światłowody powinienem się rozglądać? Czy za rozsądne
    pieniądze mógłbym kupić coś z większą ilością włókien do przyszłego
    wykorzystania (o tym nieco niżej)?
    2) Wskazane jest raczej zakopanie światłowodu, czy wystarczy
    przewieszka? Skłaniałbym się ku pierwszemu rozwiązaniu z uwagi na
    zastosowanie tego do kamer - zmniejszenie ryzyka przecięcia kabla.
    3) Jeśli chodzi o zakopanie światłowodu, to mogę to zrobić bezpośrednio,
    czy konieczna będzie jakaś rurka/peszel? Czy fakt, że po tym miejscu
    będą jeździły samochody i (od czasu do czasu) sprzęt rolniczy nie
    stwarza ryzyka uszkodzenia światłowodu?
    4) Jeśli zakopać, to na jakiej głębokości?
    5) Czy taki światłowód ma jakiś "okres przydatności do użytku", po jakim
    ulegnie degradacji i trzeba będzie go wymienić?

    Wcześniej wspominałem o dodatkowych włóknach na zapas. Zastanawiam się,
    czy w przyszłości nie mógłbym puścić światłowodu z bliższego budynku do
    tego dalszego (do którego ostatnio puściłem sieć radiowo). Byłoby to już
    poważniejsze przedsięwzięcie, bo w grę wchodziłoby jakieś 350 metrów
    światłowodu. W związku z tym nasuwa mi się kolejne pytanie - czy
    niewykorzystane włókna mógłbym w jakiś prosty sposób połączyć z nową
    linią? Istnieją jakieś pasywne złączki/patch panele, czy w grę wchodzi
    jedynie spawanie?