  • Data: 2021-01-11 10:24:06
    Temat: Re: Światłowód między budynkami
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 10.01.2021 22:20, yabba wrote:

    > Za 2 zł za metr są światłowody 12 włóknowe ziemne jednomodowe.

    A jak wygląda kwestia założenia złączek na końcach, już po
    przeciągnięciu/zakopaniu światłowodu? Można to zrobić ręcznie, w
    domowych warunkach, czy potrzebny jest specjalny sprzęt (jak w przypadku
    spawania) i trzeba wezwać na miejsce kogoś, kto wykona taką usługę?

    > to będzie wiedział, że poniżej jest kabel.
    > Jeśli nie chce ci się bawić z piaskiem, a w ziemi jest dużo kamieni, to
    > kabel trzeba włożyć w rurę: kanalizacyjną, wodną, rurę arota itp.

    W przypadku przeciągnięcia kabla do garażu to nie jest problemem - to
    tylko 30 metrów (plus odcinki prowadzone po elewacji budynków) przez
    moje własne podwórko. Istnieje więc znikoma szansa, że będzie tam kiedyś
    kopał ktoś niemający pojęcia o światłowodzie. Zresztą, przy takiej
    odległości rura nie generuje specjalnych kosztów czy problemów.

    Bardziej problematyczne jest to w przypadku tego dalszego budynku, który
    obecnie jest podłączony radiowo:
    - to około 300 metrów w linii prostej, ale chcąc puścić to po swojej
    działce musiałbym prowadzić po łuku, co da jakieś dodatkowe 50 metrów.
    - Część tego terenu jest (niezbyt aktywnie, ale jednak) wykorzystywana
    rolniczo. Czasem wjedzie tam cięższy sprzęt. Trzeba by więc zakopać
    kabel na tyle głęboko, żeby ograniczyć wpływ naprężeń oraz zostawić
    światłowód poza zasięgiem pługa. ;)
    - Położenie rury o tej długości na większej głębokości to już
    poważniejsze przedsięwzięcie. Światłowód przez podwórko można puścić w
    jeden weekend. ;)

    Swoją drogą, jak wygląda procedura przeprowadzania światłowodu przez
    dedykowaną rurę? Robi się to już po jej rozłożeniu w ziemi? Fabrycznie
    jest w niej umieszczany jakiś pilot?