  • 1. Data: 2023-04-19 19:45:40
    Temat: Tani 8TB na archiwum
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Muszę powiększyć dysk w NASie do ~8TB. NAS działa 24/dobę.

    Ponieważ wydajność jest zupełnie nieistotna (byle wysycało 1Gbit/s), to
    szukam czegoś powolnego, taniego.

    Ale nie chciałbym wdepnąć w jakąs popsutą serię, któa padnie po tygodniu.

    Może ktoś podrzucić, czym warto się zainteresować? Obecnie rozglądam się
    za ST8000DM004, ale cały czas z tyłu głowy mi siedzi, że nawet jak pisza
    "nowy", to to wydłubane z jakiegoś racka i skasowane liczniki. Strach
    kupować :/

  • 2. Data: 2023-04-19 20:58:35
    Temat: Re: Tani 8TB na archiwum
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    On 19.04.2023 19:45, heby wrote:
> [...]
    > za ST8000DM004, ale cały czas z tyłu głowy mi siedzi, że nawet jak pisza
    > "nowy", to to wydłubane z jakiegoś racka i skasowane liczniki. Strach

    A może po prostu świadomie kupić UŻYWANE za tani piniondz? Np. tego rodzaju:

    https://allegro.pl/oferta/dysk-twardy-hgst-800gb-8tb
    -sata-iii-3-5-7200-12827976428

    Przynajmniej wiesz co kupujesz, jeśli nie ma błędów to dysk może jeszcze
    dekadę pochodzić, a z nowymi różnie bywa, czasem padnie tuż po gwarancji
    albo jeszcze na gwarancji sypnie reallocated sectors i nic nie
    poradzisz, bo gwara tego nie ogarnia.

    --
    pzdr
    Roman

  • 3. Data: 2023-04-19 21:02:09
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/04/2023 20:58, Roman Tyczka wrote:
    > A może po prostu świadomie kupić UŻYWANE za tani piniondz?

    Nie wykluczam. W zasadzie obawiam się głównie tych, które padły i
    wyzerowano im liczniki.

    Jak sprawny i nie kłamią o jego historii, to jak najbardziej.

    Dzięki za linka.

  • 4. Data: 2023-04-19 21:16:06
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    On 19.04.2023 21:02, heby wrote:

    > Nie wykluczam. W zasadzie obawiam się głównie tych, które padły i
    > wyzerowano im liczniki.
    >
    > Jak sprawny i nie kłamią o jego historii, to jak najbardziej.
    >
    > Dzięki za linka.

    Pytałem jednego typa (nie tego z linka) o przebiegi i mi napisał, że
    40k-60k (więc nie zerują), czyli jakieś 5 lat jazdy... dla HDD to nie
    jest jakiś zabójczy czas... no chyba, że orał głowicami non stop przez
    te 5 lat, ale jak sobie wyobrażam jakieś hostingi to tam cache zgarnia
    80% ruchu i te dyski de facto aż takiej orki nie mają... mogę się
    oczywiście srogo mylić. Ale cena zachęca do ryzyka :-)

    --
    pzdr
    Roman

  • 5. Data: 2023-04-21 14:48:56
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    On 19.04.2023 21:02, heby wrote:

    > Nie wykluczam. W zasadzie obawiam się głównie tych, które padły i
    > wyzerowano im liczniki.
    >
    > Jak sprawny i nie kłamią o jego historii, to jak najbardziej.
    >
    > Dzięki za linka.

    Planujesz zakup tego dysku? Bo ja będę chciał docelowo 3 sztuki do raida
    kupić, więc jak coś będziesz wiedział napisz pliz o nim. Ewentualnie
    możemy kupić po jednym u dwóch sprzedawców i porównać liczniki, jak
    będzie gdzieś brzydko to odeśle się w 14 dni.

    --
    pzdr
    Roman

  • 6. Data: 2023-04-21 17:02:45
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    środa, 19 kwietnia 2023 o 12:45:50 UTC-5 heby napisał(a):
> [...]
    > za ST8000DM004, ale cały czas z tyłu głowy mi siedzi, że nawet jak pisza
    > "nowy", to to wydłubane z jakiegoś racka i skasowane liczniki. Strach

    Ogolnie to w takich tematach warto zajrzec na raporty backblaze.
    Oni kupuja konsumerowe dyski i maja z nich potem statsy awaryjnosci.
    Nie zawsze dana seria jest u nich na stanie ale jak maja felerne modele to wiadomo
    czego unikac.

    Jakis czas temy shitgate mial bardzo slaba serie 2-3TB. Szybko padaly.

    Teraz ogolnie nie jest u nich zle ale ja unikam jak moge. Biore WD/toshiba
    ewentualnie szajsungi.

    W praktyce jak masz dobrze ogarniete kopie zapasowe to kup cokolwiek. Byle gwarancja
    byla albo cena taka zeby nie martwic sie jak padnie.
    Ale trzeba miec te replikacje postawiona i jakos ja uskuteczniac.

  • 7. Data: 2023-04-21 17:56:02
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 21/04/2023 17:02, ptoki (ptoki) wrote:
    > Ale trzeba miec te replikacje postawiona i jakos ja uskuteczniac.

    Mam automatyzację w postaci przypomnienia w kalendarzu :)

  • 8. Data: 2023-04-21 21:00:26
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    piątek, 21 kwietnia 2023 o 10:56:13 UTC-5 heby napisał(a):
    > Mam automatyzację w postaci przypomnienia w kalendarzu :)

    Ten kalendarz sprawia ze rece ci to robia albo tylko przypomina?

    Sugeruje ogarnac sobie jakiegos rsynca na inne dyski. Wybrane katalogi starcza, z tym
    co wazne, jak masz filmy czy mp3 z internetu to mozesz olac. Ale swoje dokumenty
    syncuj gdzies.

    Niezaleznie czy kupisz tani czy dobry dysk. syncuj.

  • 9. Data: 2023-04-21 22:31:44
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 21/04/2023 21:00, ptoki (ptoki) wrote:
    > Ten kalendarz sprawia ze rece ci to robia albo tylko przypomina?

    Fizyczną pracę wykonuje białko.

    > Sugeruje ogarnac sobie jakiegos rsynca na inne dyski.

    Mam coś takiego.

    Ale:
    1) To wymaga komputera w innej lokalizacji (na wypadek jakiejś
    katastrofy w zasilaniu, typu 400V na fazie). Mam, ale na za wolnym łaczu
    aby to było efektywne jako ciągły proces w tle.

    2) Stosuje również nośnik offline.

    3) 2 jeszcze nie wkładam do klatki Faradaya, ale kto wie ;)

    Co do 1) to być może ogarniemy z kolegą wymianę się dyskami, ja mu włożę
    jego, on mój do swojej sieci i będziemy mieli jakiś backup odporny na
    katastrofy.

    W sumie kiedyś dawno czytałem, że jest jakiś serwis synchronizujący
    hobbystów w usa, zapewniajacych sobie wzajemnie backupy, taka
    niby-chmura zanim to jeszcze było modne. Nie wiem jak się to nazywa i
    nie wiem czy ktoś tego używa(ł) u nas....

  • 10. Data: 2023-04-22 00:42:39
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 21/04/2023 15:16, heby wrote:
    > A, i ~50k godzin.

    I wszystko jasne, po zapianiu 8TB zer:

    1) prędkość spada z 200MB do 160MB pod koniec
    2) statu smart, poza wzrostem ilosci godzin pracy, nie ma ani śladu różnicy
    3) błedy DMA sa dokładnie takie same jak były
    4) podczas pracy słychać miarowe cyknięcia głowicy, prawie jak floppy w
    Amidze. Nie wiem czy to część normalnej pracy, czy efekt relokowanych
    sektorów z zapasu. Ale coś zbyt równo to działa, co 2 sek, wiec zakładam
    że część poprawnie działajacego algorytmu.

    Chyba sprawny.