  • 11. Data: 2023-04-22 08:39:20
    Temat: Re: Tani 8TB na archiwum
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    piątek, 21 kwietnia 2023 o 15:31:56 UTC-5 heby napisał(a):
    > Fizyczną pracę wykonuje białko.
    > Mam coś takiego.
    >
    > Ale:
    > 1) To wymaga komputera w innej lokalizacji (na wypadek jakiejś
    > katastrofy w zasilaniu, typu 400V na fazie). Mam, ale na za wolnym łaczu
    > aby to było efektywne jako ciągły proces w tle.

    Niekoniecznie

    > 2) Stosuje również nośnik offline.

    Tak, do dobra droga, nie idealna ale jak sie robi rsynca na drugi dysk co pare dni to
    nie jest to zle rozwiazanie.

    > 3) 2 jeszcze nie wkładam do klatki Faradaya, ale kto wie ;)

    Mozna byc paranoikiem ale czasem nie warto.
    Ten oflineowy dysk sobie zdybluj i wynos gdzies indziej.
    Warto go zaszyfrowac bo nie wiadomo kto go ukradnie.

    > Co do 1) to być może ogarniemy z kolegą wymianę się dyskami, ja mu włożę
    > jego, on mój do swojej sieci i będziemy mieli jakiś backup odporny na
    > katastrofy.

    Z jednej strony tak z drugiej nie, bo jak on se pogrzebie w kompie zle i ci dyska
    skasuje to kiszka.
    Ale generalnie to zalezy od okolicznosci.

    > W sumie kiedyś dawno czytałem, że jest jakiś serwis synchronizujący
    > hobbystów w usa, zapewniajacych sobie wzajemnie backupy, taka
    > niby-chmura zanim to jeszcze było modne. Nie wiem jak się to nazywa i
    > nie wiem czy ktoś tego używa(ł) u nas....

    IMHO przerost tresci nad forma. Tzw metoda google czyli kopia na trzech nosnikach
    jest calkiem ok.

  • 12. Data: 2023-04-22 10:07:05
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    On 22.04.2023 00:42, heby wrote:

    > I wszystko jasne, po zapianiu 8TB zer:
    >
    > 1) prędkość spada z 200MB do 160MB pod koniec
    > 2) statu smart, poza wzrostem ilosci godzin pracy, nie ma ani śladu różnicy
    > 3) błedy DMA sa dokładnie takie same jak były
    > 4) podczas pracy słychać miarowe cyknięcia głowicy, prawie jak floppy w
    > Amidze. Nie wiem czy to część normalnej pracy, czy efekt relokowanych
    > sektorów z zapasu. Ale coś zbyt równo to działa, co 2 sek, wiec zakładam
    > że część poprawnie działajacego algorytmu.
    >
    > Chyba sprawny.

    Widzę tylko ten ostatni post, który jest odpowiedzią na Twój poprzedni
    post, którego ...nie ma, na dwóch serwerach na jakich mam grupy
    skonfigurowane. Wrzuć go jeszcze raz pliz.
    I dzięki za info.

    --
    pzdr
    Roman

  • 13. Data: 2023-04-22 11:19:42
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 21/04/2023 14:48, Roman Tyczka wrote:
    > Planujesz zakup tego dysku?

    Już kupiłem i właśnie oram trzeci TB za pomocą dd if=/dev/zero z
    jednoczesnym zapisaniem raportu smarta przed i po (aby zobaczyć, co się
    zmieniło). Powinno do jutra zakończyć (200MB/sek zapis :/).

    Dysk ma w smarcie kilka błedów DMA, ale co z tego można wywnioskować -
    nie wiem. Wiele moich dysków ma takie błedy i nigdzie się nie wybierają.

    Ma też testy, ale tutaj zaskoczenie: test typu "long" trwa minutę,
    strasznie hałasuje głowicą i faktycznie kończy się po tej 1 minucie z
    "success".

  • 14. Data: 2023-04-23 14:42:33
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    On 22.04.2023 11:19, heby wrote:

> [...]
    >
    > Ma też testy, ale tutaj zaskoczenie: test typu "long" trwa minutę,
    > strasznie hałasuje głowicą i faktycznie kończy się po tej 1 minucie z

    Dzięki. To jeszcze dopytam jak z hałasem ogólnym dysku? Terkocze tak, że
    zwraca to uwagę czy da się zignorować? No i jaki model konkretnie kupiłeś?

    --
    pzdr
    Roman

  • 15. Data: 2023-04-23 17:00:54
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/04/2023 14:42, Roman Tyczka wrote:
    > Dzięki. To jeszcze dopytam jak z hałasem ogólnym dysku?

    Praca silnika niesłyszalna, ale ja niekoniecznie jestem audiofilem.
    Musiałem oceniać, czy się kręci, dotykając obudowy.

    > Terkocze tak, że
    > zwraca to uwagę czy da się zignorować?

    Terkotanie głowic słyszalne przy otwartej obudowie. Trudno mi ocenić,
    czy więcej/mniej od typowego hałasu z innych dysków. Wydaje mi się, że w
    normie. Natomiast uruchomienie testu powoduje dość głośny hałas, wiec
    teoretycznie dysk jest zdolny do wydawania głośnych dzwięków.
    Przerzuciłem tam kilka tb plików w te i nazad i tak głośno, jak podczas
    testu, nie pracuje. Nazwałbym go zupełnie normalnym pod wzgledem hałasu
    dyskiem, jaki kilka moich innych.

    > No i jaki model konkretnie kupiłeś?

    Ten ze zlinkowanej aukcji.

    HUH728080ALE601

    https://drive.google.com/file/d/15AhxUyfqlq7K1k2qFSN
    R8Q4nN2w1IBss

  • 16. Data: 2023-05-09 23:47:27
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    W dniu 22.04.2023 o 08:39, ptoki (ptoki) pisze:
    > IMHO przerost tresci nad forma. Tzw metoda google czyli kopia na trzech nosnikach
    jest calkiem ok.

    zależy gdzie te nośniki, bo jak się dom spali czy jakaś powódź będzie to słabo, albo
    nie
    daj boże zwykły piorun kiedy akurat wszystkie trzy będą online

    a tak - hostujesz komuś jakiś zaszyfrowany kontener, a w zamian dostajesz takie samo
    miejsce pół kraju czy świata dalej - ciekawa opcja

  • 17. Data: 2023-05-10 12:54:38
    Od: m...@s...com

    Deep inside the Matrix, convinced that Sun, 23 Apr 2023 17:00:54 +0200
    is the real date, heby <h...@p...onet.pl> has written something
    quite wise. But (s)he wasn`t the one.

    >Ten ze zlinkowanej aukcji.
    >
    >HUH728080ALE601
    >
    >https://drive.google.com/file/d/15AhxUyfqlq7K1k2qFS
    NR8Q4nN2w1IBss

    Minęły dwa tygodnie, może follow-up? Jakieś nowe uwagi, czy wszystko w
    porządku, nudy, nic się nie dzieje?
    Jestem ciekaw, bo korci mnie te 8TB, ale cena za używany dysk jest
    znacząco wyższa od tych które jestem przyzwyczajony płacić, muszę
    jakoś przekonać węża księgowego :)

    Pozdrawiam!

  • 18. Data: 2023-05-10 13:16:50
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 10/05/2023 12:54, m...@s...com wrote:
    R8Q4nN2w1IBss
    > Minęły dwa tygodnie, może follow-up?

    Z tych 2 tyg, 1 tydzień byłem poza domem.

    Dysk przez ten czas sobie pracuje "jałowo" albo robiąc za leniwego NASa
    (w sumie to zdążyłem przerzucić tylko na niego dane).

    Nic się nie dzieje.

    Będę puszczał jeszcze jakieś testy w postaci dd if=/dev/urandom
    of=temp.bin na wolną przestrzeń i zobaczymy, czy rośnie coś po stronie
    smarta.

  • 19. Data: 2023-05-11 05:00:16
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Wednesday, May 10, 2023 at 6:17:01 a.m. UTC-5, heby wrote:
> [...]
    >
    > Będę puszczał jeszcze jakieś testy w postaci dd if=/dev/urandom
    > of=temp.bin na wolną przestrzeń i zobaczymy, czy rośnie coś po stronie

    zeby roslo musisz czytac.
    zeby spadalo trzeba zapisac.

  • 20. Data: 2023-05-11 05:04:20
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Tuesday, May 9, 2023 at 4:49:14 p.m. UTC-5, m4rkiz wrote:
    > zależy gdzie te nośniki, bo jak się dom spali czy jakaś powódź będzie to słabo,
    albo nie
    > daj boże zwykły piorun kiedy akurat wszystkie trzy będą online

    Tak to nawet awsowe dziewiatki wysiadaja bo opisujesz skrajne przypadki.

    > a tak - hostujesz komuś jakiś zaszyfrowany kontener, a w zamian dostajesz takie
    samo
    > miejsce pół kraju czy świata dalej - ciekawa opcja

    Ta, i sciagnac sobie to spowrotem trwa godziny.

    Jako trzecia kopia to nie widze problemu ale dwie pierwsze warto miec gdzies pod
    reka.

    Ale jak tam wujenka sobie zyczy, my tu tylko sobie doradzamy wiec nie ma co
    ambicjonalnie podchodzic. Ja jade na trzech kopiach u siebie , jak mi sie dom spali
    to najmniej bede plakac za danymi z dyskow...