  • 1. Data: 2021-10-31 18:44:58
    Temat: Tarcza do cięcia z papieru.
    Od: Marek <f...@f...com>

    https://vm.tiktok.com/ZM8Dgy1km/

    Zadziwiające, że nawet spory kawałek daje się uciąć.

    --
    Marek

  • 2. Data: 2021-11-01 08:31:18
    Temat: Re: Tarcza do cięcia z papieru.
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Monday, 1 November 2021 at 02:45:00 UTC+9, Marek wrote:
    > https://vm.tiktok.com/ZM8Dgy1km/
    >
    > Zadziwiające, że nawet spory kawałek daje się uciąć.

    Widziałem taką sztuczkę na tokarce. Patyk ucięło jak siekierką. Co ciekawe, ostrość
    nożyczek użytych do wycięcia tego krążka mocno wpływa na żywotność takiej tarczy.

  • 3. Data: 2021-11-01 09:34:25
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-11-01 o 08:31, Konrad Anikiel pisze:

    > Widziałem taką sztuczkę na tokarce. Patyk ucięło jak siekierką. Co ciekawe, ostrość
    nożyczek użytych do wycięcia tego krążka mocno wpływa na żywotność takiej tarczy.

    Czy wpływa tak jak przy standardowych narzędziach? Czyli czy mniejsza
    jest żywotność tarczy jak jest wycięta ostrymi nożyczkami?

  • 4. Data: 2021-11-01 10:19:06
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Monday, 1 November 2021 at 17:34:26 UTC+9, cef wrote:

> [...]
    > >
    > Czy wpływa tak jak przy standardowych narzędziach? Czyli czy mniejsza
    > jest żywotność tarczy jak jest wycięta ostrymi nożyczkami?

    Wręcz przeciwnie. Papier jest materiałem włóknistym, "non-woven", te włókna się
    kosmacą i bałaganią jeśli nie są ostro zakończone. Nawet nowa kartka wzięta z ryzy ma
    krawędzie poszarpane, jeśli popatrzysz przez mikroskop, no bo to jest cięte albo
    nożem krążkowym (wzdłuż rolki), albo gilotyną (w poprzek). A to już wystarczy żeby
    przeciąć sobie skórę na palcu. Jak się papier przetnie ostrymi nożyczkami, to krawędź
    jest znacznie bardziej prosta i odporna na prucie.

  • 5. Data: 2021-11-01 10:43:32
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-11-01 o 10:19, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    przeciąć sobie skórę na palcu. Jak się papier przetnie ostrymi nożyczkami, to krawędź
    jest znacznie bardziej prosta i odporna na prucie.

    Cóż, materiały miękkie rządzą się innymi prawami.
    W standardowych narzędziach to, że krawędź jest bardziej prosta (ostra)
    nie oznacza, że jest bardziej żywotna.

  • 6. Data: 2021-11-01 13:34:09
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Monday, 1 November 2021 at 18:43:34 UTC+9, cef wrote:

> [...]
    > >
    > Cóż, materiały miękkie rządzą się innymi prawami.
    > W standardowych narzędziach to, że krawędź jest bardziej prosta (ostra)

    No, pownikaj trochę co się dzieje podczas cięcia strumieniem wody, bez dodatku
    ścierniwa. Tam to dopiero nieintuicyjne zjawiska się dzieją.

  • 7. Data: 2021-11-01 15:45:01
    Od: Astralny Rębajło <a...@g...com>

    Konrad Anikiel napisał(a):

    > No, pownikaj trochę co się dzieje podczas cięcia strumieniem wody, bez dodatku
    ścierniwa. Tam to dopiero nieintuicyjne zjawiska się dzieją.

    Ostatnio odkryłem takie coś.
    https://youtu.be/F9sXbpwF_yY
    Niby woda i jej pojemność cieplna, jednak tnie.

  • 8. Data: 2021-11-01 16:54:26
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Monday, 1 November 2021 at 23:45:02 UTC+9, Astralny Rębajło wrote:
    ścierniwa. Tam to dopiero nieintuicyjne zjawiska się dzieją.
    > Ostatnio odkryłem takie coś.
    > https://youtu.be/F9sXbpwF_yY
    > Niby woda i jej pojemność cieplna, jednak tnie.

    Tu chodzi o to że woda ma dużą masę, większą od azotu czy tam argonu. Znaczy jest w
    stanie wypluć metal który nie jest jeszcze stopiony, tylko zmiękczony przez promień
    lasera. Czyli działa na mniejszym obszarze niż strumień gazu w tradycyjnej wycinarce
    laserowej. Czyli wycina bardziej precyzyjnie.