  • 1. Data: 2009-10-08 16:36:48
    Temat: Teoria sterowania / Modelowanie
    Od: kmietas <k...@w...pl>

    Witam,

    zna ktoś może i podpowiedział by mi na jakim forum (może jak
    najbardziej być po angielsku) warto zadawać pytania odnośnie teorii
    sterowania / modelowania układów fizycznych?

    Konkretnie, chciałem zamodelować i dobrać przy pomocy metody Evansa
    (root locus) współczynniki regulacji PID dla układu, w którym chcemy
    nastawiać wysokość zawisu silnika ze śmigłem zawieszonego na uwięzi.
    Dla celów projektowych zakładam, że do pomiaru wysokości mam tylko
    przyspieszeniomierz i mogę całkować (idealnie) jego odczyty. Silnik
    zamocowany jest tak, że może przesuwać się tylko w pionie, nie może
    obracać się wokół własnej osi, czyli nie ma pasożytniczego momentu
    siły w kierunku odwrotnym do kierunku ruchu śmigła. Wartością
    wejściową jest wypełnienie impulsu PWM sterującego prędkością kątową
    silnika.

    Dane są takie:
    g = 9.81 m/s^2
    m = 1kg (masa całego układu)
    delta_pwm = 0 ... 1 (wypełnienie impulsu pwm)
    k_ciagu = 15N (współczynnik aerodynamiczny układu, zakładam liniowość
    układu, uproszczenie)
    a - przyspieszenie, pozytywna wartość do góry,
    h - aktualna wysokość,
    F_g - siła grawitacji

    Siłę ciągu obliczamy tak:
    F_c = k_ciagu * delta_pwm [N], F_c_max = 15N

    Czyli transmitancę wyprowadzam tak:
    F = ma,
    F = F_c - F_g
    a = d^2h/dt^2 (pułap to 2 pochodna przyspieszenia)

    Czyli:
    F_c - F_g = k_ciagu * delta_pwm(t) - mg = m*d^2h/dt^2

    Przechodząc na Laplace'a mamy:
    k_ciagu * delta_pwm(s) - mg = s^2*m*h(s)

    No i tu się zaczynają schody, bo nie wiem jak wyliczyć transmitancję
    od h(s) do delta_pwm(s), bo trzeba jakoś uwzględnić stałą mg. Miał już
    ktoś kiedyś podobny problem? Jak to się liczy?

    W razie pytań służę. Z góry dzięki za pomoc.

  • 2. Data: 2009-10-09 07:56:42
    Temat: Re: Teoria sterowania / Modelowanie
    Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>

    kmietas <k...@w...pl> napisał(a):
    > Przechodząc na Laplace'a mamy:
    > k_ciagu * delta_pwm(s) - mg =3D s^2*m*h(s)

    Czy nie powinieneś czasem poddać przekształceniu Laplace'a stałej mg ?
    k_ciagu * delta_pwm(s) - mg/s = s^2*m*h(s)

    WM

  • 3. Data: 2009-10-09 13:59:06
    Od: terster <k...@g...com>

    On 9 Paź, 09:56, "WM " <c...@W...gazeta.pl> wrote:

    > Czy nie powinieneś czasem poddać przekształceniu Laplace'a stałej  mg ?
    > k_ciagu * delta_pwm(s) - mg/s = s^2*m*h(s)
    >
    > WM
    >
    > --

    No raczej nie, bo to stała. Przynajmniej na tyle, na ile to wszystko
    pojmuję.

    Pozdrawiam.

  • 4. Data: 2009-10-10 23:08:36
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 9 Oct 2009 06:59:06 -0700 (PDT), terster wrote:

    >No raczej nie, bo to stała. Przynajmniej na tyle, na ile to wszystko
    >pojmuję.

    Ze stalymi u Laplace'a nie jest tak prosto.

    Ale tu akurat jest trywialnie - rozbijasz delta_pwm na dwie skladowe,
    stala i zmienna, stala dobrana tak ze rownowazy ciezar, i zostaje
    sterowanie czescia zmienna.

    J.