  • 21. Data: 2021-12-06 07:23:16
    Temat: Re: Termitowe spawanie szyn w torze bezstykowym
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 04 Dec 2021 00:03:45 GMT, Marcin Debowski napisał(a):
    > https://youtu.be/035DOWfo2Xs
    > Tak mi się nawineło podczas oglądania historycznych filmów z paru miast.
    > W sumie nie spodziewałęm się, że tyle z tym pierniczenia.
    > Dodatkowa atrakcja - rozcieranie azbestu w dłoni.

    A tak swoja droga - czy mi sie wydaje, czy w Polsce to byla bardzo
    niepopularna metoda?
    Chocby ... gdzie produkowano termit ?

    J.

  • 22. Data: 2021-12-06 11:56:39
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 6 December 2021 at 07:23:17 UTC+1, J.F. wrote:
    > A tak swoja droga - czy mi sie wydaje, czy w Polsce to byla bardzo
    > niepopularna metoda?
    > Chocby ... gdzie produkowano termit ?
    >
    > J.

    http://www.vandroll.info/pirotechnika/termity
    skoro termit to mieszanina dostępnych skladników, to producent nie jest potrzebny,
    poza wagą i mieszadłem

    Pył aluminiowy ma bardzo ciekawe właściwości
    W szkole uczniowie robili po lekcjach małą pirotechnike z pyłu alu i nadmanganianu
    potasu
    Jednemu z mojej szkoły, urwało palce

    A duża elektrownia, od lat produkuje pustaki z pyłów kominowyc h ze spalania węgla,
    dodając pyłu aluminiowego w celu spieniania w przegrzanej parze technologicznej

    ==Dział przygotowany przez użytkownika Seterus.
    Czym jest Termit?

    Mieszanina składająca się z tlenku metalu ciężkiego oraz pyłu aluminiowego. Został
    wynaleziony w 1893 roku przez niemieckiego chemika Hansa Goldschmidta.
    Charakterystyczne cechy tej mieszaniny to:

    temperatura spalania od 2000°C do nawet 3800°C
    trudna zapalność, zapala się w ok. 1000°C

    Obecnie termitu używa się głównie do spawania/przecinania szyn kolejowych bez
    używania ciężkiego sprzętu. Bardzo często używa się go także do otrzymywania czystych
    metali z rud. Termitu użyto także do projektu Manhattan, gdzie otrzymano olbrzymie
    ilości czystego uranu, który następnie posłużył do produkcji głowic nuklearnych.

    Najpopularniejszy termit to mieszanina tlenku żelaza (III) z pyłem aluminiowym w
    stosunku masowym: 74,7% Fe2O3+ 25,3% Al. Istnieją jednak setki kombinacji np:

    z użyciem tlenku innych metali niż żelaza - baru, chromu, manganu
    z użyciem innych metali jako reduktorów - magnezu, PAM'u

    Oto tabela zawierająca kilka z wielu mieszanin termitowych:
    Składniki Proporcje (wagowo)
    Fe2O3 + Al 75% - 25%
    Fe3O4 + Al 75% - 25%
    Fe2O3 + Mg 50% - 50%
    MnO2 + Al 71% - 29%
    Cr2O3 +Al 74% - 26%
    BaO2 + Al 83% -17%
    Ca3(PO4)2 + Al 75% - 25%
    KMnO4 + Al 50% - 50%
    Teflon + Mg 67% - 33%
    SiO2 (piasek) + S + Al 29% - 39% - 32%
    Termaty

    Są to zmodyfikowane termity, zmieszane z innymi substancjami, w celu zwiększenia
    temperatury spalania, wydłużenia przebiegu reakcji, bądź jej przyspieszenia.
    Najczęściej są to domieszki w postaci PAM'u, siarki, saletr, bądź magnezu. W wojsku
    rzadko stosuje się czysty termit, natomiast bardzo często termaty właśnie. W Związku
    Radzieckim używano, do napełniania niektórych pocisków zapalających, mieszaniny o
    następującym składzie:

    azotan baru - 44
    azotan potasu - 6
    tlenek żelazowy - 21
    glin - 13
    magnez - 12
    cementator organiczny - 4

    Kolejna masa zapalająca nosi nazwę Thermate - TH3. Zawiera ona:

    68,7% termitu
    29% azotanu baru
    2% siarki
    0,3% spoiwa

    Zapalniki do termitu

    Pewnie każdy wie, że termit do mieszanin najłatwiejszych do odpalenia nie należy. Oto
    kilka sposobów na jego odpalenie:

    - najpopularniejszy sposób to wsadzenie w termit magnezowej wstążki, a następnie jej
    odpalenie. Mało kto jednak dysponuje takowym wynalazkiem.

    - kolejny sposób, choć może się wydawać mało bezpieczny, przy odrobinie rozumu może
    być bardzo przydatny, a przede wszystkim bezpieczny. Polega on na ogrzaniu do
    czerwoności gwoździa w ogniu palnika acetylenowo - tlenowego. Hyhy, świetny żart,
    nieprawdaż milordzie? Do ogrzania gwoździa wystarczy palnik kieszonkowy, jest to
    zapalniczka zużywająca sporo gazu, ale nie ma problemu z odpalaniem na wietrze,
    płomień jest prosty nawet, gdy trzymamy palnik do góry nogami. W skrócie: jest to
    zwykły palnik, tyle że na gaz do zapalniczek i mniejszy. Koszt takiego cacka waha się
    od nawet 5zł do 40zł. Kiedy już uzbroimy się w nasz palnik, gwóźdź przyczepiamy na co
    najmniej kij od szczoty, nagrzewamy, przykładamy do termitu i jabadabadu! Pali się!
    :D

    - następny sposób mojego autorstwa (może ktoś już tak odpalał, w każdym razie
    wymyśliłem go podczas pisania tego działu) polega na wsadzeniu w ładunek zapalarki,
    stworzonej z żarówki. Na tej stronie jest opisane, jak ją wykonać. Kiedy mamy już
    takie coś, do środka żarówki wsypujemy po prostu termit, drucik wolframowy znajdujący
    się w środku żarówki nagrzewa się nawet do 3000°C. Należy zadbać jedynie o porządne
    źródło zasilania, dwie baterie 9V powinny dać radę.

    - istnieje także mnóstwo mieszanin, które odpalają się od lontu, a paląc się są w
    stanie zainicjować zapłon termitu:
    Składniki Proporcje (wagowo)
    KClO3 + Cukier* 50% - 50%
    KClO4 + Al 60% - 40%
    BaO2 + Al 15,2% + 84,8%
    BaO2 + Mg 87,7% + 12,3%

    * nie jest pewne czy ta mieszanka daje temperaturę 800°C, jeśli daje, to na pewno
    musi być bardzo dobrze zmielona.

    - podobno niektórzy odpalają termit za pomocą stopiny z prochu czarnego oraz pyłów Al
    i Mg. Lepsze efekty otrzyma się jednak dając sam BP + Al, ponieważ Mg daje więcej
    energii w postaci widzialnych fal elektromagnetycznych, a Al więcej ciepła.

  • 23. Data: 2021-12-06 12:27:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 Dec 2021 02:56:39 -0800 (PST), a a wrote:

    > http://www.vandroll.info/pirotechnika/termity
    > skoro termit to mieszanina dostępnych skladników, to producent nie jest potrzebny,
    poza wagą i mieszadłem

    Trzeba wiec miec skladniki, wage, mieszadlo, i recepture.
    Byly?

    > Pył aluminiowy ma bardzo ciekawe właściwości

    Gorzej z tlenkiem zelaza.
    Pelno sie tego wala gdy nie trzeba, ale jak potrzeba, to gdzie kupic
    worek? :-)

    film z czasow PRL, a na worku napis Amoterm i cos po niemiecku ...
    wyrob DDR, czy za ciezkie dewizy?

    > ==Dział przygotowany przez użytkownika Seterus.
    > [...]
    > Obecnie termitu używa się głównie do spawania/przecinania szyn
    > kolejowych bez używania ciężkiego sprzętu.

    No wlasnie - uzywa sie w Polsce?

    > Pewnie każdy wie, że termit do mieszanin najłatwiejszych do odpalenia nie należy.
    Oto kilka sposobów na jego odpalenie:

    Taa... otwor w formie zatykamy zatyczka wypelniona termitem,
    a forma rozgrzana do 900 C ...

    J.

  • 24. Data: 2021-12-06 12:35:26
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 6 December 2021 at 12:27:54 UTC+1, J.F wrote:

> [...]
    > No wlasnie - uzywa sie w Polsce?
    Oto kilka sposobów na jego odpalenie:
    > Taa... otwor w formie zatykamy zatyczka wypelniona termitem,

    przecież pisza na początku, że łączone końce szyn podgrzewa się palnikiem do
    czerwoności

    Stal walcowana zawiera włókna i to one decydują o sprężystości i wytrzymałości na
    zginanie i jak firma wycina palnikiem profile stalowe na budowę kontrukcji np. dźwigu
    to musi dobrać kierunek włókien zgodnie z projektem.

    W szynach też są wlókna, ale aby się połaczxyły, potrzebna jest wysoka temperatura
    nie tylko w samej spoinie ale w dłuższym odcinku

    Bywało, że zimą pękały w Polsce bezszwowe spoiny torów, gdy stal się kurczyła na
    długich odcinkach od mrozów

  • 25. Data: 2021-12-06 13:54:39
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 Dec 2021 03:35:26 -0800 (PST), a a wrote:
    Oto kilka sposobów na jego odpalenie:

    > przecież pisza na początku, że łączone końce szyn podgrzewa się palnikiem do
    czerwoności

    A potem umieszcza sie w formie zaslepke z termitem ... nie zapali sie
    od temperatury otaczajacych elementow ?

> [...]
    >
    > W szynach też są wlókna, ale aby się połaczxyły, potrzebna jest
    > wysoka temperatura nie tylko w samej spoinie ale w dłuższym odcinku

    Jakos kiepsko to widze, przy centymetrowej odleglosci i zalaniu
    metalem z tygla ...

    > Bywało, że zimą pękały w Polsce bezszwowe spoiny torów, gdy stal się
    > kurczyła na długich odcinkach od mrozów

    A ja sie dziwie od paru lat, bo wyglada mi, ze szyny sa spawane w
    sekcje po kilkaset metrow.

    dylatacja przestala byc problemem ?

    J.

  • 26. Data: 2021-12-06 13:59:05
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 6 December 2021 at 13:54:41 UTC+1, J.F wrote:
> [...]
    > metalem z tygla ...
    > A ja sie dziwie od paru lat, bo wyglada mi, ze szyny sa spawane w

    były pękające szyny na odcinku Wawa - Katowice z Huty Hindusa, ale Mimce je wymienili
    na swoje i przestały pękać

    Czyli modyfikując stal walcowaną można zmienić jej parametry i odpornośc na kurczenie
    p[od wpływem mrozów z zachowaniem plastyczności

    Adam Gierek ma wiedzę w tym temacie z katedry metalurgii Politechniki,, moge
    zadzwonić i zapytać

  • 27. Data: 2021-12-07 17:46:12
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06.12.2021 o 13:54, J.F pisze:
    > A potem umieszcza sie w formie zaslepke z termitem ... nie zapali sie
    > od temperatury otaczajacych elementow ?

    Nie bo po pierwsze zauważ, że tygiel jednak jest daleko, a po drugie
    TERMIT zapala się grubo powyżej temperatury topienia się stali.

    --
    Robert Tomasik

  • 28. Data: 2021-12-08 13:41:22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 7 Dec 2021 17:46:12 +0100, Robert Tomasik wrote:

    > Nie bo po pierwsze zauważ, że tygiel jednak jest daleko, a po drugie

    Nie od tygla - od formy i szyny rozgrzanych do pomarańczowosci przed
    zalaniem.

    > TERMIT zapala się grubo powyżej temperatury topienia się stali.

    Naprawdę?
    Chyba nie, bo po co by dawali troche termitu do zaslepki.

    J.

  • 29. Data: 2021-12-08 16:46:31
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W Dniu 08.12.2021 o 13:41, J.F pisze:

    > Nie od tygla - od formy i szyny rozgrzanych do pomarańczowosci przed
    > zalaniem.

    Ale tam nie ma termitu. Termit jest w tyglu.

    > Naprawdę?
    > Chyba nie, bo po co by dawali troche termitu do zaslepki.

    Szyn nie spawałem. Bawiłem się tym w wojsku. Używa się go do przepalania
    betonu, czy stali pancernej. Z głowy pamiętam, że konieczna była
    temperatura 1.500°C do zapalenia.

    W internecie piszą o temperaturze 1000°C. Być może ten wojskowy ma nieco
    inny skład. Ale nawet 1000°C, to więcej, niż sugerowana temperatura
    podgrzania szyny 800~900°C.

    --
    Robert Tomasik

  • 30. Data: 2021-12-09 01:44:15
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 8 December 2021 at 16:46:34 UTC+1, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    >
    > W internecie piszą o temperaturze 1000°C. Być może ten wojskowy ma nieco
    > inny skład. Ale nawet 1000°C, to więcej, niż sugerowana temperatura

    znalazłem przepalanie betonu termitem (thermitem)

    Oh yes, thermite can burn through concrete. Thermite burns at about 5000 degrees F.,
    or half the temperature at the surface of the sun. Some ash will form, which will
    insulate the concrete to a degree, and further impede downward burning. How long do
    underwater flares last?
    Can thermite melt tank armor? - Restaurantnorman.com
    www.restaurantnorman.com/can-thermite-melt-tank-armo
    r/
    Was this helpful?
    People also ask
    Can thermite be used to burn concrete?
    This means that very little of the concrete's mass is able to move away from the
    source of heat, making burning through it very difficult. However, thermite is one
    pyrotechnic mixture that can burn through concrete, if properly focused . The reason
    for this is chemical rather than physical.

    How far can thermite burn through concrete (if at all ...
    www.quora.com/How-far-can-thermite-burn-through-con.
    ..
    See all results for this question
    How hot does therthermite burn?
    What does thermite produce when it burns?
    What is the difference between thermite and first fire mix?
    Feedback
    Can Thermite Burn Through Concrete - SeniorCare2Share
    https://www.seniorcare2share.com/can-thermite-burn-t
    hrough-concrete

    Thermite, a mixture of metal powder and metal oxide, is the hottest burning man-made
    substance in the world. It burns at temperatures of more than 2,200C, enough to burn
    through steel or asphalt. Can you burn through concrete? Concrete is one of the most
    resistant building materials to heat and fire. Concrete is a form of masonry like
    brick, clay or stone.
    How far can thermite burn through concrete (if at all ...
    https://www.quora.com/How-far-can-thermite-burn-thro
    ugh-concrete-if-at-all

    Oh yes, thermite can burn through concrete. Thermite burns at about 5000 degrees F.,
    or half the temperature at the surface of the sun. How deeply it will burn of course
    depends on the amount of fuel available. Most of the heat, of course, will go upward