  • 1. Data: 2021-11-28 23:17:20
    Temat: Dokumenty z wskanowanymi podpisami
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    Ostatnio spotkałem z taką praktyką, że podmioty wystawiające dokumenty
    potwierdzające własności fizykochemiczne istotnych dla bezpieczeństwa
    elementów, zamiast wystawić dokument, podpisać go i następnie
    ewentualnie zeskanowany tak dokument wysłać w formie elektrofonicznej
    (norma dopuszcza przesyłanie tych dokumentów, o ile wystawca zachowuje
    na wszelki wypadek oryginał) praktykują taki proceder, że w
    elektronicznie sporządzonym dokumencie (powiedzmy tabelka w Excel
    wskanowują pieczęć i podpis osoby uprawnionej i taką hybrydę wysyłają w
    pdf. Oryginału nikt nie ma.

    Wizualnie nie rzuca się to w oczy, ale jak się przyjrzy strukturze
    dokumentu, to widać, że skan jest tylko w tym okienku z podpisem. Po za
    tym, ile razy można dokładnie pod tym samym kątem przybić pieczątkę oraz
    dokładnie taką samą parafkę zrobić?

    Ja się tym zainteresowałem z tego powodu, że dane w dokumentach okazały
    się mocno lipne i zacząłem to badać. Ale już trzecia firma z czterech,
    których dokumenty tego rodzaju badam stosuje taką praktykę. Nie wiem, na
    ile mam zboczenie zawodowe i jest to powszechna praktyka, a na ile po
    prostu kilku powiązanych ze sobą producentów wpadło na dziwny pomysł.
    Nie chciałbym się czepiać czegoś, co wszyscy uważają za normalne.

    I teraz dwa pytańka do kolegów:

    1) Na ile to jest powszechna praktyka?
    2) Czy spotkał się ktoś z prawnokarną oceną takiego zjawiska?

    --
    Robert Tomasik

  • 2. Data: 2021-11-28 23:59:27
    Temat: Re: Dokumenty z wskanowanymi podpisami
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 28 November 2021 at 23:17:22 UTC+1, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    >
    > I teraz dwa pytańka do kolegów:
    >
    > 1) Na ile to jest powszechna praktyka?
    > 2) Czy spotkał się ktoś z prawnokarną oceną takiego zjawiska?

    W dokumentach najważniejsze jest zabezpieczenie autentyczności i autorstwa

    W dokumentach elektronicznych umieszcza się w tym celu znak wodny, który trudno
    usunąc w fotoshopie

    podpis i pieczątka niczego nie gwarantują, ani nie autoryzują, gdyż mogą być wklejane
    w fotoshopie

    Błędem wielkim jest podpisywania odbioru przesyłki kurierowi na ekranie terminala,
    gdyż kurier pozyskuje oryginalny podpis jako plik graficzny, a nie znak graficzny i
    może go użyc do podpisania innych dokumentów elektronicznych

    Przed laty wyprodukowano papier zabezpieczony przed kserowaniem dokumentów
    drukowanych
    Po skserowaniu na kopii, oprócz tekstu pierwotnego, pojawia się rozmyty znak wodny

    "Copy" czylio kopia, a nie oryginał.

    Ale najwazniejsze, w przypadku dokumentów elektronicznych, jest używanie do
    weryfikacji podpisu cyfrowego , tego samego, którym się podpisuje pliki

    PDF jest ogólnie mało bezpiecznym standardem dokumentów elektronic znych
    Nawet gdy zapisana jest opcja : brak edycji
    to i tak inne aplikacje pozwalają dowolnie edytować pliki pdf z formy graficznej.

    W Hameryce zlikwidowano pieczątki od czasu, gdy każdy mógł zamówić wykonanie dowolnej
    pieczątki za 5$ w 5 minut

    Używa się kopert z rdif i papieru z rfid, rozpoznawanych automatycznie przez czytnik
    poczty.

    Poniewaz w internecie nigdy nie wiadomo, czy dokument autentyczny czy fake, czy
    nadawca autentyczny czy fake, to dlatego setki ostrzeżeń, aby byc ostrożnym

  • 3. Data: 2021-11-29 02:30:37
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Monday, 29 November 2021 at 07:17:22 UTC+9, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    >
    > I teraz dwa pytańka do kolegów:
    >
    > 1) Na ile to jest powszechna praktyka?
    > 2) Czy spotkał się ktoś z prawnokarną oceną takiego zjawiska?

    Ja tak robię w swojej robocie. Wszystko zależy od wymagań przepisów, systemów
    zarządzania jakością i wymagań klienta. Jeśli nie ma nigdzie wymagania że dokument
    oryginalny musi być na papierze, wet signed, opieczętowany pieczątkami z tuszem itd,
    to sam sobie definiujesz co to znaczy podpis i jak technicznie ma być zrealizowany.
    Dzisiejszy świat już dawno utracił mechanizm ewolucji jako ciągłego procesu
    odrzucania złych rozwiązań i przeżywania dobrych. Dzisiaj ważne jest tylko czy
    zrobisz coś prościej, taniej szybciej, a potem czy przetrwasz audyt. Może to być
    totalna chujnia, ważne żebyś nie dał się zagiąć audytorowi, inspektorowi, czy tam
    jakiemuś inżynierkowi zasranemu który u klienta przegląda Twoje papiery.

  • 4. Data: 2021-11-29 05:43:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 28 Nov 2021 23:17:20 +0100, Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > elektronicznie sporządzonym dokumencie (powiedzmy tabelka w Excel
    > wskanowują pieczęć i podpis osoby uprawnionej i taką hybrydę wysyłają w

    Ale ale ... norma mowi "zeskanowany" i moze jeszcze "papierowy", czy
    taki plik przygotowany przez uprawnioną osobę, to tez może sie nazywać
    "oryginał" ?

    Znajomi maja badanie bilansu księgowego.
    Rewident pdf "wydrukowane" z programu chetnie widzi, pliki excel
    sprzed roku mu się nie podobają, bo "to mozna zmienić".

> [...]
    > dokumentu, to widać, że skan jest tylko w tym okienku z podpisem. Po za
    > tym, ile razy można dokładnie pod tym samym kątem przybić pieczątkę oraz

    A po co dwa razy skanowac :-)

    A teraz coraz wiecej e-dokumentow jest.
    kasa fiskalna online, ebilet autostradowy, bezpapierowy bilet w
    autobusie, erecepta, eskierowanie, mObywatel,
    edeklaracje podatkowe - te to chociaz z podpisem cyfrowym ...

    > Ja się tym zainteresowałem z tego powodu, że dane w dokumentach okazały
    > się mocno lipne i zacząłem to badać. Ale już trzecia firma z czterech,
    > których dokumenty tego rodzaju badam stosuje taką praktykę.

    Ale wystawca krajowy, czy zagraniczny?

    Bo chyba o tyle proste, ze wysylasz wystawcy prosbe o potwierdzenie
    wystawiena dokumentu, lub nawet przyslanie kopii dokumentu nr xxxx.

> [...]
    > prostu kilku powiązanych ze sobą producentów wpadło na dziwny pomysł.
    > Nie chciałbym się czepiać czegoś, co wszyscy uważają za normalne.

    Pewnie "dobre praktyki" sie upowszechniaja.
    A jakie wygodne ... jak wszedzie w firmie mozna miec wglad w
    dokumentacje na serwerze.

    J.

  • 5. Data: 2021-11-29 06:55:38
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 29.11.2021 o 05:43, J.F. pisze:
    > A jakie wygodne ... jak wszedzie w firmie mozna miec wglad w
    > dokumentacje na serwerze.

    Jak podpiszemy tradycyjnie dokumenty i je zeskanowane umieścimy na
    serwerze, to też wszyscy będą do tego mieć dostęp, ale nie będzie
    sfałszowania dokumentu.

    --
    Robert Tomasik

  • 6. Data: 2021-11-29 10:58:28
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Mon, 29 Nov 2021 06:55:38 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Jak podpiszemy tradycyjnie dokumenty i je zeskanowane umieścimy na
    > serwerze, to też wszyscy będą do tego mieć dostęp, ale nie będzie
    > sfałszowania dokumentu.

    Jak zapiszesz pdf z wstawionym podpisem jako plik graficzny (jpg, bmp,
    cokolwiek), to będzie nie do odróżnienia od skanu papierowego dokumentu z
    podpisami.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Niestety, jest to rząd."
    Woody Allen

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 7. Data: 2021-11-29 11:05:41
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > A po co dwa razy skanowac :-)
    >
    > A teraz coraz wiecej e-dokumentow jest.

    ale to nie jest e-dokument, tylko jakiś świstek, IMO jeszcze mniej wart
    niż skan.

    Ma być elektronicznie, to w ogóle nie skanować.
    Podpis też ma być elektroniczny.

  • 8. Data: 2021-11-29 11:07:52
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 29-11-2021 o 10:58, Olin pisze:

    > Jak zapiszesz pdf z wstawionym podpisem jako plik graficzny (jpg, bmp,
    > cokolwiek), to będzie nie do odróżnienia od skanu papierowego dokumentu z
    > podpisami.

    Ale formalnie będzie fałszywką.
    Zwłaszcza przy braku WYMAGANEGO oryginału.

    Wstawienie obrazka z czyimś podpisem NIE JEST podpisaniem dokumentu.
    Prawnie taki dokument nadal nie jest podpisany przez nikogo.

  • 9. Data: 2021-11-29 11:15:36
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Mon, 29 Nov 2021 11:07:52 +0100, Cavallino napisał(a):

    > Ale formalnie będzie fałszywką.
    > Zwłaszcza przy braku WYMAGANEGO oryginału.

    Owszem.
    Zatem tradycyjna poczta rulez. Wszyscy podpisujący muszą po kolei wysyłać
    papier z autografem do następnego.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    "To potworne, że za plecami ludzie mówią o nas rzeczy, które są całkowicie
    i absolutnie prawdziwe"
    Oscar Wilde

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 10. Data: 2021-11-29 11:25:44
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 29-11-2021 o 11:15, Olin pisze:

    > Owszem.
    > Zatem tradycyjna poczta rulez.

    Dlaczego?
    Można wysyłać elektronicznie, ale zachowując zasady.
    Czyli albo plik z podpisem elektronicznym, albo skan dokumentu papierowego.

    Podpisywanie się "za kogoś" poprzez wstawienie obrazka z jego podpisem,
    nie jest zgodne z żadnymi regułami.

    BTW:
    Trochę inna odmiana problemu:
    Jest chyba możliwość złożenia "odręcznego" podpisu bezpośrednio w pdf.
    Odbywa się to poprzez wrysowanie go myszką.

    Czy to coś zmienia w kontekście prawidłowości?
    Formalnie chyba nie, ale już bliżej do legalności IMO.