    Date: Sat, 5 Mar 2022 19:29:00 +0100
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Subject: Transceiver Kajman - problemy z uruchomieniem

    W wolnej chwili zabrałem się za uruchamianie transceivera Kajman.
    Projekt zacząłem wiele lat temu, więc jest to najstarsza wersja tego
    urządzenia, złożona wg tego schematu:

    https://sq7jhm.pzk.pl/images/_kajman1schemat.jpg

    Dzisiaj udało mi się złożyć całość toru odbiorczego. Część nadawcza
    wciąż jest jeszcze niekompletna (brakuje m.in. elementów indukcyjnych
    oraz paru elementów pasywnych, tranzystor w koncówce mocy nie ma tez
    radiatora).

    Zamiast analogowego VFO (jak w oryginalnym projekcie) użyłem VFO na AD9850.

    Po podłączeniu zasilania wyszły dwie kwestie:
    1) Wzmacniacz głośnikowy na TDA7056 zachowuje się dziwnie. Normalnie
    przy kręceniu potencjometrem regulacji głośności w pewnym momencie
    powinien pojawić się szum o coraz większym natężeniu. Tutaj jednak szum
    (z delikatnym piskiem w tle) pojawia się mniej-więcej w okolicy
    środkowego położenia potencjometru o potem znika. W dodatku układ dość
    mocno się grzeje kiedy ten szum jest słyszalny.
    Próbowałem z dwoma egzemplarzami scalaka i na każdym sytuacja wyglądała
    tak samo.

    2) Tymczasowo usunąłem więc wzmacniacz głośnikowy i sygnał audio
    podłączyłem do zewnętrznego wzmacniacza (wejście analogowe taniego
    wzmacniacza bluetooth). Tutaj potencjometr zachowuje się już prawidłowo
    (więc można wykluczyć hipotezę o jego uszkodzeniu) jednak nadal nie
    udało mi się uruchomić odbiornika. Po podłączeniu anteny praktycznie nic
    się nie zmienia - nie słychać szumu pasma, przestrajanie DDS-a też
    właściwie nic nie zmienia. Za to jeśli zbliżę palec do któregoś z
    mieszaczy, to w głośniku pojawia zauważalny szum.

    BFO nie jest co prawda jeszcze ustawione na właściwą częstotliwość, ale
    coś powinno być słychać.

    Gdzie szukać przyczyny? Źle wykonane filtry? Nawet gdyby były zestrojone
    na inne pasmo, to jakiś szum i jakieś sygnały powinien się przebijać i
    coś powinno być słyszalne w głośniku.

    Poziom sygnału na wyjściu DDS-a ma znaczenie? Powinienem dodać jakiś
    potencjometr montażowy i dobrać niższą wartość niż domyślna?