  • 1. Data: 2022-03-05 19:29:00
    Temat: Transceiver Kajman - problemy z uruchomieniem
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W wolnej chwili zabrałem się za uruchamianie transceivera Kajman.
    Projekt zacząłem wiele lat temu, więc jest to najstarsza wersja tego
    urządzenia, złożona wg tego schematu:

    https://sq7jhm.pzk.pl/images/_kajman1schemat.jpg

    Dzisiaj udało mi się złożyć całość toru odbiorczego. Część nadawcza
    wciąż jest jeszcze niekompletna (brakuje m.in. elementów indukcyjnych
    oraz paru elementów pasywnych, tranzystor w koncówce mocy nie ma tez
    radiatora).

    Zamiast analogowego VFO (jak w oryginalnym projekcie) użyłem VFO na AD9850.

    Po podłączeniu zasilania wyszły dwie kwestie:
    1) Wzmacniacz głośnikowy na TDA7056 zachowuje się dziwnie. Normalnie
    przy kręceniu potencjometrem regulacji głośności w pewnym momencie
    powinien pojawić się szum o coraz większym natężeniu. Tutaj jednak szum
    (z delikatnym piskiem w tle) pojawia się mniej-więcej w okolicy
    środkowego położenia potencjometru o potem znika. W dodatku układ dość
    mocno się grzeje kiedy ten szum jest słyszalny.
    Próbowałem z dwoma egzemplarzami scalaka i na każdym sytuacja wyglądała
    tak samo.

    2) Tymczasowo usunąłem więc wzmacniacz głośnikowy i sygnał audio
    podłączyłem do zewnętrznego wzmacniacza (wejście analogowe taniego
    wzmacniacza bluetooth). Tutaj potencjometr zachowuje się już prawidłowo
    (więc można wykluczyć hipotezę o jego uszkodzeniu) jednak nadal nie
    udało mi się uruchomić odbiornika. Po podłączeniu anteny praktycznie nic
    się nie zmienia - nie słychać szumu pasma, przestrajanie DDS-a też
    właściwie nic nie zmienia. Za to jeśli zbliżę palec do któregoś z
    mieszaczy, to w głośniku pojawia zauważalny szum.

    BFO nie jest co prawda jeszcze ustawione na właściwą częstotliwość, ale
    coś powinno być słychać.

    Gdzie szukać przyczyny? Źle wykonane filtry? Nawet gdyby były zestrojone
    na inne pasmo, to jakiś szum i jakieś sygnały powinien się przebijać i
    coś powinno być słyszalne w głośniku.

    Poziom sygnału na wyjściu DDS-a ma znaczenie? Powinienem dodać jakiś
    potencjometr montażowy i dobrać niższą wartość niż domyślna?

  • 2. Data: 2022-03-05 20:00:45
    Temat: Re: Transceiver Kajman - problemy z uruchomieniem
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 5 Mar 2022 19:29:00 +0100, Atlantis napisał(a):

    > https://sq7jhm.pzk.pl/images/_kajman1schemat.jpg

    Jakim sprzętem pomiarowym dysponujesz? Czy ten TRx jest zmontowany na
    płytce drukowanej? Jeśli tak, kto ją projektował? Kwarce filtru i BFO są
    dobrane wg. jakiego kryterium? Jak chcesz zestroić filtr pasmowy LC na
    wejściu odbiornika? Masz jakieś anteny a w szczególności taką na 3,5
    MHz?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2022-03-05 20:11:55
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 05.03.2022 20:00, Jacek Maciejewski wrote:

    > Jakim sprzętem pomiarowym dysponujesz?

    Główny problem polega na tym, że pod ręką mam niewiele. Multimetry,
    stary analogowy oscyloskop, jakiś samodzielnie sklecony miernik
    częstotliwości...

    > Czy ten TRx jest zmontowany na płytce drukowanej? Jeśli tak, kto ją
    > projektował?

    Tak. Płytka kupiona lata temu albo od autora projektu, albo od kogoś,
    kto wykonał większą serię i zaczął je sprzedawać na Allegro. Już nie
    pamiętam.

    > Kwarce filtru i BFO są dobrane wg. jakiego kryterium?

    Minęło sporo czasu odkąd je dobierałem, ale jeśli dobrze pamiętam
    wykonałem generator i za pomocą miernika częstotliwości dobierałem
    komplety jak najbardziej zbliżone pod względem częstotliwości. Takie
    podejście działało we wszystkich innych moich projektach na KF.

    > Jak chcesz zestroić filtr pasmowy LC na wejściu odbiornika?

    Filtr w odbiorniku Kajmana (przynajmniej tej wczesnej wersji) nie był
    strojony (nie było w nim trymerów). Było to chyba opłacone niską
    dobrocią cewek, jednak ludzie składający to radio donosili, że takie
    podejście działa, a sama konstrukcja miała być powtarzalna.
    Na razie wykonałem obwody zgodnie z opisem i ewentualnie (jeśli nie będą
    zadowalające) planowałem je przerobić.
    W każdym razie COŚ powinno przez nie przechodzić, jakiś szum pasma
    powinien być słyszany...

    > Masz jakieś anteny a w szczególności taką na 3,5 MHz?

    prowizoryczny longwire rozwieszony między budynkami, na razie używany
    tylko do odbioru. Na innych radiach działa, to znaczy coś na nim słychać. ;)

  • 4. Data: 2022-03-05 20:43:12
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ok. Najważniejszy problem udało mi się rozwiązać. Przyjrzałem się
    jeszcze raz schematom i okazało się, że brakowało kondensatora 180 pF
    pomiędzy DDS-em i mieszaczem.

    Teraz słychać szum pasma i stacje, chociaż na razie jeszcze nieczytelne
    (niezestrojone BFO).

    Pojawił się tez inny problem - wzbudzenie (pisk) w głośniku, jeśli
    podepnę radio bez anteny. Co może być tego przyczyną?

    Jakiś pomysł co do możliwego powodu problemów ze wzmacniaczem audio?

  • 5. Data: 2022-03-05 20:53:25
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 05.03.2022 o 20:43, Atlantis pisze:

    > Pojawił się tez inny problem - wzbudzenie (pisk) w głośniku, jeśli
    > podepnę radio bez anteny. Co może być tego przyczyną?
    >
    > Jakiś pomysł co do możliwego powodu problemów ze wzmacniaczem audio?

    Spróbuj wykonać taki filtr z kondensatorów na zasilaniu (nóżka 2).
    https://www.engineersgarage.com/wp-content/uploads/2
    019/07/Circuit-Diagram-TDA7056-Based-Audio-Amplifier
    .png

    Możliwe, że Ci się to dziwnie wzbudza z tej strony.
    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 6. Data: 2022-03-05 21:13:55
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 5 Mar 2022 20:43:12 +0100, Atlantis napisał(a):

    > Pojawił się tez inny problem - wzbudzenie (pisk) w głośniku, jeśli
    > podepnę radio bez anteny. Co może być tego przyczyną?
    >
    > Jakiś pomysł co do możliwego powodu problemów ze wzmacniaczem audio?

    Na wzbudzanie się tego czy owego jedyna droga udoskonalać filtry na
    zasilaniu poszczególnych stopni czy bloków. Tak nawiasem, z czego to
    zasilasz? Skoro masz oscyloskop, podłącz go do wyjścia głośnikowego.
    Powinieneś bez trudu zlokalizować krytyczne miejsce odcinając zasilanie
    poprzednich stopni czy zwierając tor sygnałowy do masy.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 7. Data: 2022-03-05 21:16:47
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 5 Mar 2022 20:11:55 +0100, Atlantis napisał(a):

    > Główny problem polega na tym, że pod ręką mam niewiele. Multimetry,
    > stary analogowy oscyloskop, jakiś samodzielnie sklecony miernik
    > częstotliwości...

    No to powinieneś dać radę :) Ja też więcej nie mam.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 8. Data: 2022-03-06 19:04:39
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 05.03.2022 21:13, Jacek Maciejewski wrote:

> [...]
    > Powinieneś bez trudu zlokalizować krytyczne miejsce odcinając zasilanie
    > poprzednich stopni czy zwierając tor sygnałowy do masy.

    Rzuciłem jeszcze raz okiem na schemat transceivera
    (https://sq7jhm.pzk.pl/images/_kajman1schemat.jpg) oraz na dokumentację
    wzmacniacza TDA7056. Jedna rzecz zwróciła moją uwagę - w nocie
    katalogowej na wejściu (pin 3) znajduje się 5k rezystor do masy.
    Prawdopodobnie chodzi o polaryzację tego wejścia.
    W przypadku transceivera ten rezystor został pominięty, a wejście jest
    podłączone bezpośrednio do suwaka potencjometru regulującego głośność.
    Znajduje się tam za to kondensator 22nF.

    Druga rzecz - na schemacie przy T1 znajduje się rezystor 470k oznaczony
    gwiazdką. Jest tez podana informacja, że napięcie na kolektorze powinno
    wynosić 7,5V. Domyślam się więc, że rezystor trzeba dobrać. Ten fakt mi
    umknął. Czy tutaj może leżeć przyczyna problemów, które obserwuję?

  • 9. Data: 2022-03-06 20:32:21
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 6 Mar 2022 19:04:39 +0100, Atlantis napisał(a):

> [...]
    > podłączone bezpośrednio do suwaka potencjometru regulującego głośność.
    > Znajduje się tam za to kondensator 22nF.
    To jest OK.

    > Druga rzecz - na schemacie przy T1 znajduje się rezystor 470k oznaczony
    > gwiazdką. Jest tez podana informacja, że napięcie na kolektorze powinno
    > wynosić 7,5V. Domyślam się więc, że rezystor trzeba dobrać.
    Normalne przy takim sposobie ale z uwagi na b. mały sygnał w tym
    miejscu, wartości napięcia kolektora mogą się zmieniać w szerokim
    zakresie bez wyraźnego wpływu na cokolwiek.

    >Ten fakt mi
    > umknął. Czy tutaj może leżeć przyczyna problemów, które obserwuję?
    Nie.

    Przy okazji zgłoszę dwa zastrzeżenia do projektu:

    1. Odbiornik ma wejście zrobione na scalaku z wzmacniaczem przed 1
    mieszaczem. To bardzo złe rozwiazanie z uwagi na modulację skrośną,
    praktycznie uniemożliwiające pracę na 3,5 MHz. Podobne zjawisko
    występowało w słynnym Bartku, bez potencjometru w antenie ani rusz,
    praktycznie nie odbierze się żadnej stacji.

    2. Filtr wejściowy odbiornika. Przy typowej tolerancji elementów 10-20%
    jego przenoszenie prawie na pewno będzie w bardzo luźnym związku z
    pożądanym. Można takie podejście (że nie dostrajamy) stosować np. w
    filtrze dolnoprzepustowym na wyjściu nadajnika, gdzie chodzi o
    odfiltrowanie 2 i wyższych harmonicznych. Już druga leży dostatecznie
    daleko by filtr zrobiony z elementów 20% był skuteczny bez dostrajania.
    Ale nie w pasmowym o szerokości przenoszenia mniejszej niż 10% wartości
    środkowej.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 10. Data: 2022-03-06 20:38:09
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

> [...]

    daleko by filtr zrobiony z elementów 20% był skuteczny bez dostrajania.
    Ale nie w pasmowym o szerokości przenoszenia mniejszej niż 10% wartości

    PS. Kondensator 470 pF między kolektorem a bazą tranzystora T1 bardzo
    średnio mi się podoba. Ja bym go natychmiast wyp... :) Wraz z innymi
    pojemnościami i dławikiem w bazie tworzy układ generatora. A jak ma
    być, to dławik wont.
    --
    Jacek
    I hate haters.