  • 11. Data: 2021-10-15 13:59:57
    Temat: Re: Transformator centralowy
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Friday, October 15, 2021, 1:18:38 PM, you wrote:

> [...]

    Nie wiem, kto to Lewiński ale dlamnie to jest 625 W i 1.8 zw/V. Ale je
    się chyba na transformatorach nie znam, liczac je od ponad 40 lat...

    VA a nie W. To jest moc pozorna a nie czynna. Obawiam się, że miernik
    jest albo popsuty albo niepoprawnie podłączony.

    Dokładność pomiaru level master...

    > Jak na bieg jałowy, to strasznie duzy prad.

    Taki się zdarza w gównianych transformatorach.

    > Na pewno miernik dobry?
    > A moze wariuje w poblizu transformatora?
    > Na biegu jalowym bedzie duze przesuniecie fazy, i moc bierna a nie
    > czynna. No ale licznik szybko zasuwa ... tyle, ze 1.5kW to bylby
    > niezly piecyk.

    Dlatego, że to nie moc czynna.

    > Moze to 68mA ?

    Przy takim transformatorze? Ale rzeczywiście jest o wiele za dużo.

    1.3 zw/V - odważnie. Może to rdzeń zwijany? Bo mamy prawie 1.3
    tesli...

    > Jesli srodkowa kolumna rdzenia ma 5x5cm, to istotnie jakies 400-600VA
    > trafo moze miec. Boczna kolumna powinna miec polowe szerokosci
    > srodkowej, a zmierzyc latwiej.
    > Tylko jesli ma duzo uzwojen, to moze byc kwestia odpowiednich polaczen
    > lub wyboru.
    > No i faktycznie zwarcie moze jakies miec.

    Tej mocy transformator przy zwarciu międzyzwojowym wywalałby
    bezpieczniki.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 12. Data: 2021-10-15 14:14:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 15 Oct 2021 13:59:57 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:

> [...]
    > jest albo popsuty albo niepoprawnie podłączony.

    > Dokładność pomiaru level master...

    > Taki się zdarza w gównianych transformatorach.

    Ale to transformator z jakiejs centrali, wiec wypada zalozyc, ze nie
    gowniany :-)

    > Dlatego, że to nie moc czynna.

    Na biernej z kolei licznik nie powinien zasuwac.

    Chyba, ze to licznik mocy biernej?

    > Przy takim transformatorze? Ale rzeczywiście jest o wiele za dużo.

    Jesli nie 6.8A i nie 68 mA, to ile - 0.68A, tylko kolega gdzies
    nie zauwazyl mnoznika/dzielnika/zakresu na mierniku ?

    A jakby naprawde 6.8A bylo ? :-)

    J.

  • 13. Data: 2021-10-15 14:27:25
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    [...]
    > Nie wiem, kto to Lewiński

    Nomogramy i tablice radiotechniczne K. Lewiński

    P.P.

  • 14. Data: 2021-10-15 14:31:34
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 15 Oct 2021 13:03:55 +0200, Marek napisał(a):

    > Jakieś sugestie ?

    Skoro na 2 zwojach jest 1,55 V to już wiesz ile nawinąć dla dowolego
    napięcia, choć ja bym użył przynajmniej 10 zwojów do próby. Nie
    zapomnij nawinąć na wtórnym jakieś 5% więcej zwojów żeby uwzględnić
    spadek napięcia pod obciażeniem. Zawsze łatwiej odwinąć niż dowijać.
    Co do pomiaru mocy (prądu) biegu jałowego to wydaje mi się mocno
    przesadzony. Nie umiem wskazać źródła błędu ale IMO prąd biegu jałowego
    powinien być rzędu parudziesięciu do paruset mA. Zmierz innym miernikiem
    czy multimetrem.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 15. Data: 2021-10-15 14:32:28
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Friday, October 15, 2021, 2:14:36 PM, you wrote:

    [...]

    > Jesli nie 6.8A i nie 68 mA, to ile - 0.68A, tylko kolega gdzies
    > nie zauwazyl mnoznika/dzielnika/zakresu na mierniku ?

    Mierniki często mają osobne gniazdo na zakres 20A ale ustawienie
    pokrętła na zakresach 2mA, 20mA, 200mA przesuwa tylko kropkę - liczby
    się nie zmieniają. Łatwo o pomyłkę.

    > A jakby naprawde 6.8A bylo ? :-)

    Prąd magnesowana 2x wyższy od roboczego? Bez sensu. Prędzej uwierzę w
    680 mA i przegięty transformator liczony na 1.2-1.3 T. Ale wtedy to
    nadal tylko 800-900W...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 16. Data: 2021-10-15 14:33:57
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Paweł,

    Friday, October 15, 2021, 2:27:25 PM, you wrote:

    > Nomogramy i tablice radiotechniczne K. Lewiński

    Słusznie, powinienem pamiętać przecież. Mam to na któreś półce.
    Starość jest okrutna :(

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 17. Data: 2021-10-15 14:35:51
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 15 Oct 2021 13:59:57 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > Nie wiem, kto to Lewiński ale dlamnie to jest 625 W i 1.8 zw/V. Ale je
    > się chyba na transformatorach nie znam, liczac je od ponad 40 lat...
    "Nomogramy i tablice radiotechniczne", Kazimierz i Anna Lewińscy, WKŁ,
    rocznik 1970.

    > 1.3 zw/V - odważnie.
    Też mi się to wydaje za mało. Nalegałbym na próbę z 10 zwojami.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 18. Data: 2021-10-15 15:11:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 15 Oct 2021 14:32:28 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
> [...]
    >
    > Mierniki często mają osobne gniazdo na zakres 20A ale ustawienie
    > pokrętła na zakresach 2mA, 20mA, 200mA przesuwa tylko kropkę - liczby

    To by wiele tlumaczylo, ale Marek pisal o mierniku cęgowym.

    > Prąd magnesowana 2x wyższy od roboczego? Bez sensu. Prędzej uwierzę w
    > 680 mA i przegięty transformator liczony na 1.2-1.3 T. Ale wtedy to
    > nadal tylko 800-900W...

    Moze po prostu zle uzwojenie wybral, albo cos zle polaczyl.
    Ale po uzyciu 110V, to na "letnim" by sie chyba nie skonczylo?

    J.

  • 19. Data: 2021-10-15 15:13:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 15 Oct 2021 14:31:34 +0200, Jacek Maciejewski wrote:

    > Skoro na 2 zwojach jest 1,55 V to już wiesz ile nawinąć dla dowolego
    > napięcia, choć ja bym użył przynajmniej 10 zwojów do próby.

    Ale tu akurat RoMan ma racje - lepiej zmierzyc rzeczywisty rozmiar
    rdzenia, i dokladniej zmierzyc inne parametry - bo tu jest cos nie
    tak.

    J.

  • 20. Data: 2021-10-15 15:35:26
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Friday, October 15, 2021, 3:11:50 PM, you wrote:

    > To by wiele tlumaczylo, ale Marek pisal o mierniku cęgowym.

    One często upadają...

    > Moze po prostu zle uzwojenie wybral, albo cos zle polaczyl.
    > Ale po uzyciu 110V, to na "letnim" by sie chyba nie skonczylo?

    Wywaliłoby korki.

    --
    Best regards,
    RoMan