  • 81. Data: 2021-10-21 15:25:42
    Temat: Re: Transformator centralowy
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    > Widzę tu pewną niekonsekwencję. Pisałeś że po przewinięciu nie udało ci
    > się złożyć rdzenia tak by prąd spoczynkowy był w miarę mały.

    Bo się nie udało. Zabawę ze ściskami trudno nazwać złożeniem rdzenia.

    "Nie przekonałeś mnie"

    P.P.

  • 82. Data: 2021-10-21 16:50:44
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 21 Oct 2021 15:25:42 +0200, Paweł Pawłowicz napisał(a):

    > "Nie przekonałeś mnie"

    Do niczego nie chciałem cię przekonać :) Jedynie wypytywałem i
    odpowiadałem na pytania.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 83. Data: 2021-10-21 18:11:13
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 14 października 2021 o 21:18:39 UTC+2 Marek napisał(a):
> [...]
    > x 17 cm. Jest dość ciężki gdzieś 20 kg lub więcej. Ma sporo odczepów.
    > Wstępnie pomierzyłem przy pracy jałowej pobiera 350 W. Uzwojenie wtórne
    > całość ma 70 V jałowo, na obciętych przewodach, które zasilały centrale jest
    > jałowo 60,5 V.
    > Proszę abyście pomogli mi oszacować jego moc, potrzebuję też wiedzieć jakim
    > maksymalnym prądem można go będzie obciążyć przy pracy ciągłej.
    > jeśli chciałbym przewinąć uzwojenie wtórne na 2 x 12 V ile zwoi muszę
    > nawinąć i jakiej średnicy / przekroju ma być drut nawojowy ?
    Jeśli nie tajemnica to co chcesz z tego transformator robić?

  • 84. Data: 2021-10-21 20:23:15
    Od: "Marek" <l...@w...pl>

    > Jeśli nie tajemnica to co chcesz z tego transformator robić?

    Chciałbym do dwóch zastosowań, więcej jako transformator bezpieczeństwa 24 V
    lub sporadycznie jako prostownik do ładowania akumulatorów 12 lub 24 V
    potrzebuję nawinąć 2 x 12 V.

    Dziś odwinąłem oba stare uzwojenia i wyszły takie kwiatki: drut jest nie w
    emalii tylko w oplocie bawełnianym. Pierwotne ma 292 zwoje drutem fi 3 mm,
    wtórne ma 70 zwoi drutem też fi 3 mm. Przedtem pisałem, że 2 mm a to są
    odczepy dolutowywane do uzwojenia fi 3 mm na szpuli. Chyba ktoś sobie
    poszedł na łatwiznę i nawinął tej samej grubości drutem oba uzwojenia. Teraz
    skoro wtórne miało 3 mm to wygląda, że przy 3 A / mm^2 prąd mógł być 20 A i
    przy 55 V to moc tego trafa wychodziła ok. 1200 VA. Po co pierwotne było
    takim grubym drutem ?

    Patrzę na nomogram i nie wiem jaką przyjąć indukcję czy 10000 czy 12000
    Gausów ?
    Rdzeń z nomogramu ma ok 500 W (5 x 5,5 cm = 27,5 cm^2). Jeśli liczyć przy
    12000 G to pierwotne wychodzi prawie tyle samo co to stare 1,35 zwoi / volt
    czyli 230 V * 1,35 = 310 zwoi i faktycznie po staremu było 292 zwoje, 1 zwój
    dawał ok. 0,75 V (tylko był spory prąd jałowy 1,3 A).
    Natomiast przy 10000 G 1,8 zwoi / volt czyli 230 V * 1,8 = 414 zwoi - 5%
    czyli 394 zwoje. Średnica drutu pierwotnego przyjmując 2 A / mm^2 byłoby 500
    W / 230 V = 2,17 A czyli z tablicy 1,2 mm. Drut wtórny 500 W / 24 V = 20,8 A
    3,5 mm (10 mm^2). Na Allegro widzę tylko fi max 3 mm. Mógłby być ale przy
    gęstości 3 A / mm^2. Czy może tak być ?

    Ilość zwojów: przy 12000 G 24 V * 1,35 = 33 zwoje (było tak w przybliżeniu
    po staremu), przy 10000 G 24 V * 1,8 = 43 zwoje +5% czyli 45 zwoi.

    Jak proponujecie ?

  • 85. Data: 2021-10-21 20:35:55
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 21 Oct 2021 20:23:15 +0200, Marek napisał(a):

> [...]
    > 3,5 mm (10 mm^2). Na Allegro widzę tylko fi max 3 mm. Mógłby być ale przy

    Może. I ja bym przyjął ostrożne 10000 G.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 86. Data: 2021-10-22 16:26:53
    Od: "Marek" <l...@w...pl>

> [...]
    > gęstości 3 A / mm^2. Czy może tak być ?

    Może. I ja bym przyjął ostrożne 10000 G.

    OK, tak zrobię. dziękuję za pomoc. Pozdrawiam ;)

  • 87. Data: 2021-10-22 22:08:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 21 Oct 2021 20:23:15 +0200, Marek wrote:
> [...]
    > odczepy dolutowywane do uzwojenia fi 3 mm na szpuli. Chyba ktoś sobie
    > poszedł na łatwiznę i nawinął tej samej grubości drutem oba uzwojenia.

    Jesli jalowy prad to 7A, to drut musi byc odpowiednio gruby.

    Ale to mi wyglada na jakies trafo do celow specjalnych.

    > [...] Drut wtórny 500 W / 24 V = 20,8 A
    > 3,5 mm (10 mm^2). Na Allegro widzę tylko fi max 3 mm. Mógłby być ale przy
    > gęstości 3 A / mm^2. Czy może tak być ?

    Ja bym dal dwa ciensze.

    J.