  • 1. Data: 2023-02-26 21:28:51
    Temat: UART dla 6502
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Chciałem na szybko dodać UART (tylko komuniakcja na terminal), na
    minimalistyczny system 6502.

    Z tego co widze, prawilnie jest dorzucić MC6850. Zamówiłem wersję
    podstawową, bo tylko taką znalazłem, ale ona jest troche wolna (?), więc
    zapytam profilaktycznie: słyszał ktoś o jakiś innych implementacjach
    UART do magistrali 650x/680x? Chciałbym mieć jakąś alternatywę w razie co.

    To jednorazowa zabawka i chcę wpiąc tam uart minimalnym nakładem kosztów.

    PS. Datasheet jest lekko mętny i nie wiem, czy clock tx/rx musi być
    jakoś w fazie z magistralą? Po obejrzeniu kilku schematów zawsze jest,
    ale wydaje mi sie, że to raczej z powodu oszczędności a nie faktycznej
    potrzeby.

  • 2. Data: 2023-02-26 22:03:49
    Temat: Re: UART dla 6502
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 26.02.2023 o 21:28, heby pisze:
> [...]
    > jakoś w fazie z magistralą? Po obejrzeniu kilku schematów zawsze jest,
    > ale wydaje mi sie, że to raczej z powodu oszczędności a nie faktycznej

    jeśli to nie musi być koszerne, to możesz podpiąć coś ze stajni Intela
    np 8250 lub 16450. Niezbędne sygnały RD i WR wytworzysz z sygnału R/W
    bramkowanego sygnałem Fi2

    Grzegorz

  • 3. Data: 2023-02-26 22:15:10
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/02/2023 22:03, Grzegorz Kurczyk wrote:
    > jeśli to nie musi być koszerne, to możesz podpiąć coś ze stajni Intela
    > np 8250 lub 16450. Niezbędne sygnały RD i WR wytworzysz z sygnału R/W
    > bramkowanego sygnałem Fi2

    Dzięki, ale to w 3 kolejności, zapytam najpierw o coś kompatybilne
    wprost z magistralą 6502 ;)

  • 4. Data: 2023-02-27 00:25:20
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 26.02.2023 21:28, heby wrote:

> [...]
    > zapytam profilaktycznie: słyszał ktoś o jakiś innych implementacjach
    > UART do magistrali 650x/680x? Chciałbym mieć jakąś alternatywę w razie co.

    W swoich projektach korzystałem z MOS6551. Spokojnie wyciągał 9600bps.
    Szybszych transferów do obsługi terminala w takim systemie chyba nie
    potrzebujesz, bo i sam procesor nie będzie w stanie zbyt szybko
    przetwarzać i przekazywać danych.

> [...]
    > jakoś w fazie z magistralą? Po obejrzeniu kilku schematów zawsze jest,
    > ale wydaje mi sie, że to raczej z powodu oszczędności a nie faktycznej

    Nie musi być. W fazie z magistralą musi być linia PH2. Linię XTL1 (pin
    6) taktowałem z całkowicie osobnego generatora kwarcowego, z
    częstotliwością bardziej odpowiednią do taktowania UART-a niż zegar
    systemowy.

  • 5. Data: 2023-02-27 00:28:42
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

> [...]

    > jeśli to nie musi być koszerne, to możesz podpiąć coś ze stajni Intela
    > np 8250 lub 16450. Niezbędne sygnały RD i WR wytworzysz z sygnału R/W

    Z tym, że 8250 ma jedną wadę - nie posiada wbudowanego układu do
    dzielenia sygnału zegarowego. Chcąc mieć możliwość konfigurowania
    prędkości trzeba posłużyć się np. fragmentem 8253. Łącznie z
    koniecznością generowania dodatkowych sygnałów to jednak jest już trochę
    kombinowania. MOS6551 załatwi wszystko znacznie prościej.

  • 6. Data: 2023-02-27 08:53:37
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 26 lutego 2023 o 21:29:02 UTC+1 heby napisał(a):
> [...]
    > jakoś w fazie z magistralą? Po obejrzeniu kilku schematów zawsze jest,
    > ale wydaje mi sie, że to raczej z powodu oszczędności a nie faktycznej

    MOS6522 był np. w maintoshach i w c64 chyba.
    Tylko jak tak czytam to bardziej parallel to serial, a nie uart.
    Ale modem do tego podłączali.

  • 7. Data: 2023-02-27 08:57:35
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 27/02/2023 00:25, Atlantis wrote:
    > W swoich projektach korzystałem z MOS6551. Spokojnie wyciągał 9600bps.

    Bardziej chodzi mi o szybkośc magistrali. Mam około 1.6MHz na Fi i
    widze, że słabsze wersje nie wyrobią się. Ale może się mylę.

    Dzięki.

  • 8. Data: 2023-02-27 10:41:52
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 26/02/2023 20:28, heby wrote:
> [...]
    > jakoś w fazie z magistralą? Po obejrzeniu kilku schematów zawsze jest,
    > ale wydaje mi sie, że to raczej z powodu oszczędności a nie faktycznej

    tu masz przykład z 16C550CN (modyfikacja breadboard compurera Bena Eatera)
    https://github.com/vxgmichel/eater6502-uart-edition

    c.

  • 9. Data: 2023-02-27 10:54:49
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 27/02/2023 10:41, Cezar wrote:
    > tu masz przykład z 16C550CN

    Dzięki, ale to do innej magistrali. Jak nie znajdę (lub zamówione 6850
    nie zadziała), to dopiero będę robił druciarstwo.

  • 10. Data: 2023-02-27 11:57:52
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 27/02/2023 09:54, heby wrote:

    > Dzięki, ale to do innej magistrali. Jak nie znajdę (lub zamówione 6850
    > nie zadziała), to dopiero będę robił druciarstwo.

    ah, rozumiem że musi być koszernie :P

    A tak na marginesie to nawet Atari nie uzywało specjalizowanych UARTów.
    W swoim 4-portowym RS232 ATARI 850, używali 6507 i dwa 6532 (RIOT), w
    którym bitbang-owali port równoległy
    Jest też w nim 128 bajtów RAMu. co może być wystarczające dla małego
    systemu.

    c.