  • 1. Data: 2020-09-10 22:21:36
    Temat: Upalony MOSI w USBasp -- powtarzalne
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Jest ATtiny25, taktowany zewnętrznym kwarcem (16 MHz). Na pinie MOSI tenże
    ATtiny generuje przebieg -- docelowo sinus przez PWM, chwilowo po prostu
    PWM 8 MHz.

    Podczas eksperymentów upaliłem pin MOSI w programatorze USBasp -- ma
    zwarcie do plusa, na oscyloskopie widać tam 5V z drobnymi spadkami, tak
    jakby górny tranzystor w push-pull programatora miał przebicie.

    Zdarza się. Kupiłem drugi programator, podłączyłem i... jest to samo. Nie
    wykrywa tego AVRa, innego (czystego) też nie wykrywa, na oscyloskopie
    widzę ten sam objaw z MOSI. Szkoda, że nie sprawdziłem wcześniej na
    czystym AVR, tylko od razu podłączyłem do tego.

    Sam MOSI (jak i inne piny) jest odłączony od reszty układu (jumper), to
    goły AVR, zasilany z programatora.

    Zanim kupię trzeci programator (i może dodam rezystory na liniach
    programujących) -- ktoś się z tym spotkał? Czy przebiegi szybkozmienne
    (bliskie 8 MHz) na tym pinie mogą powodować taki problem? Przebieg jest
    oczywiście tylko dopóki programator nie włączy resetu, więc to nie powinno
    mieć wpływu, ale drugi upalony programator to nie przypadek.

    --
    Co myśli kura uciekająca przed kogutem?
    "Zrobię jeszcze trzy okrążenia dookoła kurnika żeby nie pomyślał ze

  • 2. Data: 2020-09-11 08:28:05
    Temat: Re: Upalony MOSI w USBasp -- powtarzalne
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    On 10.09.2020 22:21, Queequeg wrote:
> [...]
    > oczywiście tylko dopóki programator nie włączy resetu, więc to nie powinno
    > mieć wpływu, ale drugi upalony programator to nie przypadek.

    Pytanie czy programator utrzymuje linie MOSI/MISO/CLK w stanie wysokiej
    impedancji jeśli nie programuje układu. Jeśli nie to tylko szeregowe
    rezystory cię uratują.

  • 3. Data: 2020-09-11 11:00:25
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Zbych <a...@o...pl> wrote:

    > Pytanie czy programator utrzymuje linie MOSI/MISO/CLK w stanie wysokiej
    > impedancji jeśli nie programuje układu. Jeśli nie to tylko szeregowe
    > rezystory cię uratują.

    Logika nakazywałaby, żeby utrzymywał, a czy utrzymuje, to będę musiał
    sprawdzić... ciekawe, że ja go używałem z 10 lat, zaprogramowałem
    dziesiątki jak nie setki AVR-ów, i nigdy nie było problemu.

    --
    Na egzaminie na uczelnie o profilu informatycznym pytaja się nowego
    kandydata jakie zna komedy jakiegos jezyka programowania.

  • 4. Data: 2020-09-11 20:37:10
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Queequeg <q...@t...no1> napisał(a):
    > Logika nakazywałaby, żeby utrzymywał, a czy utrzymuje, to będę musiał
    > sprawdzić... ciekawe, że ja go używałem z 10 lat, zaprogramowałem
    > dziesiątki jak nie setki AVR-ów, i nigdy nie było problemu.

    Jakby coś, to mogę odstąpić taki z buforem:
    https://www.olx.pl/oferta/programator-usbasp-dla-mik
    rokontrolerow-avr-CID99-IDE2KnX.html

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 5. Data: 2020-09-11 21:12:07
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Grzegorz Niemirowski <g...@g...net> wrote:

    > Jakby coś, to mogę odstąpić taki z buforem:
    > https://www.olx.pl/oferta/programator-usbasp-dla-mik
    rokontrolerow-avr-CID99-IDE2KnX.html

    Jest to jakaś opcja :) Na razie kupiłem dwa kolejne, dodam rezystory i
    zobaczę, może wystarczy.

    --
    Przychodzi żółw do jeża - fryzjera i mówi:
    - Poproszę na jeża.

  • 6. Data: 2020-09-13 09:01:30
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Pamiętam, że kiedy uczyłem się programowania MCU właśnie na AVR-ach,
    podręczniki z których korzystałem (a może materiały z sieci?) polecały,
    żeby w przypadku stosowania tych linii czegoś innego niż ISP i SPI
    stosować bufory trójstanowe. Chodziło właśnie m.in. o sytuację, kiedy
    coś (np. przycisk) może zewrzeć wyjście programatora do masy.

  • 7. Data: 2020-09-22 12:35:02
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:

> [...]
    > stosować bufory trójstanowe. Chodziło właśnie m.in. o sytuację, kiedy
    > coś (np. przycisk) może zewrzeć wyjście programatora do masy.

    Ok, ale tu nie było nic innego, tylko MCU. Tak czy inaczej problem się
    rozwiązał. Okazało się (najprostsza rzecz, aż wstyd), że kabelek
    programujący był uszkodzony...

    --
    Badam pana i badam, ale wciąż nie mogę dojść przyczyny pańskiej
    dolegliwości. Przypuszczam, że to alkohol...