  • 51. Data: 2017-04-23 10:44:33
    Temat: Re: Usuwanie katalizatora
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Shrek ...@w...pl ...

    > Więc wychodzi nn zero jeśli przyjmiesz, że świetlówka świeci 8,5 roku i
    > ma zawartość rtęci z tych mniejszych. Czyli w praktyce wychodzi na to,
    > że pewnie wprowadza 2 razy więcej rtęciu do środowiska niż żarówka.

    Ale rozumeim, ze to przy założeniu ze po przepaleniu wyrzucisz ją na
    smietnik zamiast do specjalnego pojemnika?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Szept pięknej kobiety słyszy się lepiej niż

  • 52. Data: 2017-04-23 12:18:12
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 23.04.2017 o 10:44, Budzik pisze:

    > Ale rozumeim, ze to przy założeniu ze po przepaleniu wyrzucisz ją na
    > smietnik zamiast do specjalnego pojemnika?

    Co ja robie nie ma specjalnie znaczenia, bo jestem jednym z 40 milionów.
    Spora częśc z nich nie widzi nic złego w paleniu śmieci czy "dizel musi
    kopcić"

    Zresztą:

    Świetlówki jako energooszczędne źródła światła zastąpiły tradycyjne
    żarówki. Dziś stanowią zagrożenie dla środowiska, bo znajduje się w nich
    rtęć. Skąd to zagrożenie? Świetlówki są wypierane przez lampy LED i ze
    względu na wysokie koszty ich recyklingu coraz mniej się ich przetwarza.
    A sytuację pogarszają wadliwe przepisy.
    Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym do innej
    kategorii odpadów zalicza zużyte świetlówki, a do innej źródła światła
    LED. Te pierwsze kwalifikuje do lamp, a drugie - do opraw. To
    rozdzielenie, połączone z niższym kosztem gospodarowania odpadami w
    wypadku LED i wymianą źródeł światła, powoduje, że producenci i
    importerzy w coraz mniejszym stopniu finansują unieszkodliwianie
    świetlówek. W dodatku co roku muszą zebrać i przetworzyć 43 proc. tego,
    co wprowadzają na rynek. A im mniej wprowadzają na rynek świetlówek, tym
    mniej z tych, które są wycofywane z użycia, trafia do recyklingu.

    W skrócie - w rzeczywistości prawo wymaga utylizacji 43 procent tego co
    wprowadzasz do obrotu (teoretycznie każdy ma obowiązek itd. ale liczy
    się co w papierach). Częśc tych papierów jest zapewne z D4 wzięta - co
    wynika z obserwacji pojemników - świetlówkę wrzucasz, ona się elegancko
    rozbija i już zutylizowane. W praktyce obstawiam, że może co 4
    świetlówka trfia do recyklingu. Teraz dodatkowo ponieważ wchodzą LEDy,
    to coraz mniej świetlówek będzie odzyskiwanych (teoretycznie 43% tego co
    _aktualnie_ wprowadzasz, a wprowadzasz coraz mniej).

    Więc dalej - realnie to właśnie tak słabo wygląda. Ja osobiście wkładam
    do takiego pojemnika w śmietniku - z tego co się orientuje dzieciaki
    zanoszą do szkoły i mają za to jakieś punkty. Zastanów się co z tymi
    świetlówkami dzieje sięna wsiach - myślisz że do Lewiatana Lidla czy
    Małpki odnoszą - nie widziałem pojemników.

    Shrek

  • 53. Data: 2017-04-23 15:13:14
    Od: Przyjazny <p...@n...tld.invalid>

    On 2017-04-23 07:16, Shrek <...@w...pl> wrote:

> [...]
    > zastępuje 100W żarówkę.
    >
    > 1GWh/80W=0,0125gh=12 500h. Tyle musiałaby pracować świetlówka, żeby to
    > wychodziło na zero. To jest wartość zbliżona do katalogowej trwałości (a
    > s tą jak wiadomo jest podobnie jak ze spełnianiem norm przez gas Auto).
    > Żeby to pokazać przyjmijmy że świetlówka pracuje 4h dziennie - 12
    > 500/365/4 - 8 i pół roku.
    >
    > Więc wychodzi nn zero jeśli przyjmiesz, że świetlówka świeci 8,5 roku i
    > ma zawartość rtęci z tych mniejszych. Czyli w praktyce wychodzi na to,
    > że pewnie wprowadza 2 razy więcej rtęciu do środowiska niż żarówka.

    No nie bardzo, zapomniałeś o sprawności łańcucha elektrowni i sieci
    dystrybucji, bo w tabelce było na jednostkę ciepła. Elektrownie mają
    sprawność 35-45%. Strat w dystrybucji np. w 2011 roku było 7%.

  • 54. Data: 2017-04-23 18:57:38
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 23.04.2017 o 15:13, Przyjazny pisze:

    > No nie bardzo, zapomniałeś o sprawności łańcucha elektrowni i sieci
    > dystrybucji, bo w tabelce było na jednostkę ciepła. Elektrownie mają
    > sprawność 35-45%. Strat w dystrybucji np. w 2011 roku było 7%.

    No właśnie tak patrzyłem i wychodziło mi, ze to na jednostkę energii
    elektrycznej.

    Nie ważnei - jakby nie liczyć - ściema - w świetlówkach jest więcej
    rtęci niż emitują elektrownie przy 5 krotnie większym poborze prądu.
    Jakby nie liczyć.

    Shrek

  • 55. Data: 2017-04-24 11:02:10
    Od: robot <a...@o...pl>