  • 1. Data: 2009-02-22 16:55:17
    Temat: Uziemienie - pytanie dodatkowe
    Od: Padre <P...@n...net>

    W wielu wątkach pojawia sie temat uziemienia podłączonego do sieci
    wodociągowej. Koronny argument to zazwyczaj brak możliwości zapewnienia
    ciągłości instalacji wykonanej z metalu. Czy we własnym parterowym domu
    na wsi w którym ocynkowana rura wychodzi spod ziemi w łazience i potem
    łączy sie z co najmniej kilometrem rur stalowych można ja wykorzystać
    jako uziemienie w celu zabezpieczenia instalacji w łazience różnicówką?
    Dom zasilany jest instalacją napowietrzną para przewodów w izolacji więc
    ryzyko zerwania samego przewodu zerowego jest małe ale jednak istnieje
    więc zerowanie bolców w gniazdkach jest niezbyt pewnym zabezpieczeniem.

  • 2. Data: 2009-02-22 17:25:18
    Temat: Re: Uziemienie - pytanie dodatkowe
    Od: Padre <P...@n...net>

    rura wychodzi spod ziemi w łazience i potem
    > łączy sie z co najmniej kilometrem rur stalowych

    Pokrętnie to ująłem:) Oczywiście nie po tylko przed wejściem do domu
    jest kilometr rur stalowych bo w domu jest łącznie z 10 metrów rur
    miedzianych bo łazienka jest przez ścianę z kuchnią.

  • 3. Data: 2009-02-22 18:07:02
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 22 Feb 2009 17:55:17 +0100, Padre wrote:
> [...]
    >na wsi w którym ocynkowana rura wychodzi spod ziemi w łazience i potem
    >łączy sie z co najmniej kilometrem rur stalowych

    Jestes pewien tych kilometrow ? Bo znajomemu wodociagi dociagnely
    plastikowa..

> [...]
    >ryzyko zerwania samego przewodu zerowego jest małe ale jednak istnieje
    >więc zerowanie bolców w gniazdkach jest niezbyt pewnym zabezpieczeniem.

    No to chyba bezpieczniej tak. Ale jak to wlasny domek, to mozna
    wykonac bardziej profesjonalne uziemienie.

    J.

  • 4. Data: 2009-02-22 18:23:03
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@W...gazeta.pl>

    Witam
    Wodociąg może być z rur PE, jeżeli budowany w latach 70-tych, to mogą być
    rury cementowo-azbestowe (obecnie wymieniane na PE). Zrób uziom sztuczny,
    wbijając parę metrów ocynkowanego pręta w ziemię. Większa wiertarka udarowa,
    doskonale się sprawdza. Tak robili uziom u mnie na działce instalując prąd.
    Wbili bodaj 6 m pręta mierząc na bieżąco rezystancję uziemienia. W warunkach
    technicznych było < 10 om.
    PP

  • 5. Data: 2009-02-22 20:49:36
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Padre pisze:
> [...]
    > łączy sie z co najmniej kilometrem rur stalowych można ja wykorzystać
    > jako uziemienie w celu zabezpieczenia instalacji w łazience różnicówką?

    Tylko jesteś pewien że nigdy (tzn. np. za 20 lat) ktoś Ci gdzieś przy
    okazji remontu nie wmontuje kawałka plastiku po drodze, albo te
    wodociągi gdzieś nie wymienią jakiegoś kawałka na plastikowy?

    Z drugiej strony chyba lepsza taka rura niż zakopane wiadro w ogródku
    jako uziemienie.

  • 6. Data: 2009-02-22 22:11:05
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Tylko jesteś pewien że nigdy (tzn. np. za 20 lat) ktoś Ci gdzieś przy
    > okazji remontu nie wmontuje kawałka plastiku po drodze, albo te
    > wodociągi gdzieś nie wymienią jakiegoś kawałka na plastikowy?

    Nawet jak cały wymienia na plastikowy to i tak 15 metrów ocynku 1,5m pod
    ziemia zostanie a to chyba lepiej niż jeden pręt czy stare wiadro.

  • 7. Data: 2009-02-22 22:15:58
    Od: Padre <P...@n...net>

    PL(N)umber_One pisze:
    > Witam
    > Wodociąg może być z rur PE, jeżeli budowany w latach 70-tych, to mogą być
    > rury cementowo-azbestowe (obecnie wymieniane na PE).

    15 metrów przez działkę i co najmniej 400m ulicą jest na pewno stalowy
    bo choć z lat 70 to byłem przy jego zakopywaniu.

  • 8. Data: 2009-02-22 22:23:30
    Od: Padre <P...@n...net>

    PL(N)umber_One pisze:
> [...]
    > rury cementowo-azbestowe (obecnie wymieniane na PE). Zrób uziom sztuczny,
    > wbijając parę metrów ocynkowanego pręta w ziemię.

    Tez to rozważam szczególnie że z jednej strony domu mam bardzo wysoki
    poziom wody w gruncie (ok 1m)więc chyba łatwo uzyskać wymaganą
    rezystancję, z drugiej strony nawet to 15m wodociągu też powinno mieć
    małą rezystancję.

  • 9. Data: 2009-02-22 22:26:40
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Padre" <P...@n...net> napisał w wiadomości

    > Nawet jak cały wymienia na plastikowy to i tak 15 metrów ocynku 1,5m pod
    > ziemia zostanie a to chyba lepiej niż jeden pręt czy stare wiadro.

    wez zmierz opor miedzy faza a rurami
    jak bedzie powyzej 10 omow to starczy jak mniej to lepiej wbic prety

    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 10. Data: 2009-02-23 14:44:22
    Od: "meloon" <s...@a...com>

    > wez zmierz opor miedzy faza a rurami
    > jak bedzie powyzej 10 omow to starczy jak mniej to lepiej wbic prety

    Ale to mu tylko pokaze ewentualne uplynnosci w instalacji w domu. ???

    --
    melon