  • 1. Data: 2009-02-18 13:36:40
    Temat: szybkowar
    Od: Adam Moczulski <a...@p...neostrada.pl>

    Kupiłem szybkowar. Szybkowar pewnego razu wywalił całą swoją gorącą
    zawartość bokiem przez uszczelkę. Reklamowałem. Serwis odesłał mi
    odpowiedź, że urządzenie działa prawidłowo. W odpowiedzi też zostałem
    poinformowany, iż zawór bezpieczeństwa, to coś takiego z czego uchodzi
    para podczas normalnej pracy urządzenia, a nie jak mi się wydawało, że
    jest to coś co wywala wszystko w górę gdy zawór główny się zatka.
    Piszę sobie teraz pisemko do PIHu. Ale znając chęć do pracy jakie mają
    tego typu instytucje wobec wielkich sieci handlowych obawiam się że bez
    podania jakichś przepisów obowiązującego prawa palcem nie kiwną. Czy
    orientujecie się czy urządzenia pracujące pod ciśnieniem nie powinny
    mieć atestów ? Ciśnienie tu niewielkie, ale wystarczająco niebezpieczne.
    Adam

  • 2. Data: 2009-02-18 13:56:56
    Temat: Re: szybkowar
    Od: Adam Moczulski <a...@p...neostrada.pl>

    Adam Moczulski pisze:
    > Kupiłem szybkowar.

    Suplement - serwisantem który zagwarantował że mój szybkowar działa
    prawidłowo jest ta oto absolwentka studiów międzynarodowych :
    http://www.goldenline.pl/ewa-branczyk

    Adam

  • 3. Data: 2009-02-18 16:43:57
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 18 Lut, 14:36, Adam Moczulski <a...@p...neostrada.pl>
    wrote:
> [...]
    > orientujecie się czy urządzenia pracujące pod ciśnieniem nie powinny
    > mieć atestów ? Ciśnienie tu niewielkie, ale wystarczająco niebezpieczne.

    Znajdź dyrektywę jakiej to podlega, odszukaj jakie jej wymagania
    zostały złamane i zawiadom prokuraturę o popełnieniu przestępstwa
    (jeśli ktoś coś złamał albo podejrzewasz że złamał). Bardzo szybko
    pani Ewie wróci rozumek.
    Konrad
    PS. Sprawdź pod znakiem CE czy jest czterocyfrowy numer. Podaj go tu.

  • 4. Data: 2009-02-18 17:09:05
    Od: Adam Moczulski <a...@p...neostrada.pl>

    Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    > pani Ewie wróci rozumek.
    > Konrad
    > PS. Sprawdź pod znakiem CE czy jest czterocyfrowy numer. Podaj go tu.

    Nie przypominam sobie tam znaczka CE, a pudło poszło z drugą
    reklamacją. Na razie puściłem pismo do Inspekcji Handlowej. Jak się nie
    ruszy, to faktycznie spróbuję z prokuraturą.
    Adam

  • 5. Data: 2009-02-18 17:51:36
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@g...pl>

    Witam
    Czy oprócz zaworu upustowego (redukcyjnego)- w moim starym szybkowarze, był
    to cylindryczny ciężarek, osadzony ruchomo, na pionowej rurce zakończonej
    stożkiem - ten szybkowar ma zawór bezpieczeństwa, który nie zadziałał, czy
    nie ma wcale. Jeżeli nie ma, to IMO pachnie, nie tyle krupnikiem ile
    kryminałem - dla konstruktora.
    Pozdrowienia
    PP

  • 6. Data: 2009-02-18 18:02:22
    Od: Grzexs <grzexs@usu_n_to.gazeta.pl>

> [...]
    > stożkiem - ten szybkowar ma zawór bezpieczeństwa, który nie zadziałał, czy
    > nie ma wcale. Jeżeli nie ma, to IMO pachnie, nie tyle krupnikiem ile

    Ja miałem kiedyś szybkowar, w którym był na czubku zawór ciekawej
    konstrukcji - normalnie para wychodziła z niego powolutku i bez efektów.
    Gdy ciśnienie rosło, metalowy walec zaworu zaczynał sapać i zaczynał się
    kręcić. Kręcił się tak szybciej i szybciej poświstując wesoło i tworząc
    wokół wirujący obłoczek, a gdy ciśnienie wzrosło poza jego wytrzymałość
    - walec podnosił się do góry odsłaniając sporą szczelinę, przez którą
    następowało wyrównanie ciśnienia. Nic innego nie było, a więc to coś
    pełniło rolę obu zaworów. Może w opisywanym wcześniej przypadku też tak
    było?

    Grzexs

  • 7. Data: 2009-02-18 18:21:48
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@g...pl>

    A jednak są dyrektywy na szybkowary.
    http://tiny.pl/v3wv

    Zaworek z ciężarkiem ma jedną wadę. Z konieczności otwór w rurce
    doprowadzającej parę, ma małą srednicę (ok.3mm, tak jak pamiętam) i może
    łatwo się zatkać (kostką z kurczaka itp), albo zalany zupą ciężarek może się
    zakleszczyć na rurce.
    IMO dodatkowy zawór bezpieczeństwa jest konieczny. Filozofia żadna. W otwór w
    pokrywie wciśnięta "pastylka" z tworzywa, z wykonanym na obwodzie podcięciem.
    PP

  • 8. Data: 2009-02-18 18:29:09
    Od: Adam Moczulski <a...@p...neostrada.pl>

    PL(N)umber_One pisze:
> [...]
    > stożkiem - ten szybkowar ma zawór bezpieczeństwa, który nie zadziałał, czy
    > nie ma wcale. Jeżeli nie ma, to IMO pachnie, nie tyle krupnikiem ile

    Ma taki zaworek. I on nie zadziałał. W przypadku nadmiernego ciśnienia
    ten cylinderek powinien wyskoczyć z obudowy, a za nim powinna wylecieć
    cała para. A magister stosunków międzynarodowych w swojej "ekspertyzie"
    w ogóle go ignoruje i nazywa zaworem bezpieczeństwa zawór główny
    (regulacyjny, upustowy, jak zwał tak zwał). Przypuszczam że wszystko co
    ona wie o szybkowarach pochodzi z instrukcji szybkowara o deczko innej
    konstrukcji, gdzie oba zawory są zintegrowane.

    Adam

  • 9. Data: 2009-02-18 19:03:29
    Od: Adam Moczulski <a...@p...neostrada.pl>

    PL(N)umber_One pisze:
    > A jednak są dyrektywy na szybkowary.
    > http://tiny.pl/v3wv

    O dziękuję, o to chodziło. Jeszcze nie przeczytałem wszystkiego, ale
    niemal połowa paragrafów które już przeczytałem została złamana przez
    Carrefour i magistra stosunków międzynarodowych.
    Swoją drogą przeszukałem allegro i najprawdopodobniej ten mój szybkowar
    jest nieautoryzowaną kopią tego :
    http://www.allegro.pl/item559347803_beem_szybkowar_d
    oskonaly_zestaw_3l_6l_x_cel.html
    Czyli pewnie jeszcze można pogonić ich za łamanie praw firmy Beem.

    Adam

  • 10. Data: 2009-02-18 21:19:39
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 18 Lut, 19:21, "PL(N)umber_One " <p...@g...pl> wrote:
    > A jednak są dyrektywy na szybkowary.http://tiny.pl/v3wv

    97/23 to dość jasne, ale się spodziewałem czegoś więcej. Problem jest
    taki że to podpada w tej 97/23 pewnie pod Sound Engineering Practice,
    czyli nie jest oznakowane CE. A ma ten garnek w ogóle podane parametry
    pracy jak MAWP, temperaturę i objętość?
    Jak dla mnie, to najwygodniejszą linią ataku mogłoby być
    niezastosowanie się do Guideline 9/1 (http://ec.europa.eu/enterprise/
    pressure_equipment/ped/guidelines/guideline9-1_en.ht
    ml), ale skoro
    CLDT się zajmuje szybkowarami, to pewnie krótki telefon do nich (ale
    już niekoniecznie do inspektoratu) może dać kilka lepszych wskazówek.
    Niestety, większość producentów błędnie interpretuje tę dyrektywę
    rozumiejąc że jak coś wpada w SEP, to nie ma żadnych wymagań. Ja bym
    powiedział, że obowiązują prawie wszystkie, a nawet o wiele łatwiej
    jest o pomyłkę w kwitach, np do tego garnka powinno być dołączone
    poświadczenie zgodności z 97/23 (ale nie Deklaracja Zgodności). Tak
    samo jasno powinno być podane kto wprowadza na rynek EU- czy to jest
    carrefour, czy jakiś pośrednik, czy chiński producent. Już sam brak
    tego kosztuje do 100.000 Euro i jest to przestępstwo ścigane prawem,
    trzeba tylko to zapodać do prokuratury. Jeszcze parę lat i będziemy
    mieli w Europie "Class Action Suit", jak w Stanach. Wtedy to będzie
    jazda, będziesz mógł takiego kerfula załatwić na cacy :-)
    Konrad