  • 1. Data: 2014-10-13 22:17:13
    Temat: VARTA czy CENTRA?
    Od: "neelix" <a...@w...pl>

    Powinienem kupić na zimę nowy akumulator do Uno. Teraz mam Centrę Futura 53
    Ah. Pojawiły się nowe Varty Dynamic (podobno z Niemiec) np. Silver 54 Ah.
    Wcześniej miałem Varty - z korkami. Maluchy chodziły na Vartach i Uno też.
    Można było kontrolować poziom elektrolitu. Nie mam złych wspomnień. Drugie
    auto ma ponad 6-letnią już bezobsługową Vartę. Ostatnio zbadali w serwisie i
    na wydruku jest Good Battery. Centra ma oko magiczne, które robi się białe,
    o czym już pisałem, chociaż 4 lata będzie za 2 dni. Oko dla mnie jest
    wygodne, bo nie muszę latać z miernikiem, ale czy aku nie za wcześnie pada i
    warto zmienić na innego producenta? Gdyby Varta miała oko to bym się mniej
    zastanawiał. Trochę kusi mnie Varta, tylko czy nie jest zbyt zaawansowana do
    starego auta? Gwarancja Varty-2 lata, Centry-3 lata, ale jak wytrzymują ok.
    4 lat to nie ma to większego znaczenia. Centra w jednym ze sklepów kosztuje
    np. 275 zł a Varta 260 zł. Co o tym sądzicie?

    neelix

  • 2. Data: 2014-10-13 23:13:52
    Temat: Re: VARTA czy CENTRA?
    Od: "neelix" <a...@w...pl>

  • 3. Data: 2014-10-14 00:23:11
    Od: Przemek <p...@g...com>

    Jezu, akumulator kosztuje pi razy drzwi 300zł, a co roku ludzie mają problem, jakby
    to inwestycja życia była.
    A w temacie pytania, to co uważasz za zaawansowaną technologię w akumulatorze?
    Kolorowe naklejki, czy co?
    Jeżeli chcesz przedłużyć życie swojego akumulatora, to warto co jakiś czas skorzystać
    z prostownika, zwłaszcza zimą.

  • 4. Data: 2014-10-14 01:41:06
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 14 października 2014 00:23:11 UTC+2 użytkownik Przemek napisał:
> [...]
    >
    > Jeżeli chcesz przedłużyć życie swojego akumulatora, to warto co jakiś czas
    skorzystać z prostownika, zwłaszcza zimą.

    Przez ostatnich kilka lat pokonuję niecodziennie trasę tam 1500 metrów nazad 1700
    metrów. Nie korzystałem nigdy z prostownika. Tańszego akumulatora w markecie nie
    było. Ta zima to będzie jego piąty rok. Po tym jak zapala widzę że jest szansa ze ją
    przeżyje. Sugerujesz że jakbym co jakiś czas używał prostownika to akumulator byłby w
    lepszym stanie? Z moich doświadczeń i obserwacji wynika że używanie prostownika może
    mieć bardzo degradujący wpływ na akumulator jak się go wymontowuje z samochodu żeby
    podładować. Z reguły dostęp do śruby czy nakrętki unieruchamiającej akumulator w
    samochodzie jest podły. Po pierwszym wymontowaniu mało komu się chce akumulator
    poprawnie przymocować do nadwozia, zwłaszcza zimą. Nie przymocowany akumulator pada
    bardzo szybko. Co do prostowników. Są w sprzedaży prostowniki bez kontroli napięcia.
    Są tanie i w marketach ich pełno. Użycie kilka kilkanaście razy takiego prostownika
    to śmierć dla najlepszego akumulatora. Na długą żywotność akumulatora mają wpływ stan
    silnika i rozrusznika, stan układu ładowania, i to czy jest przykręcony do karoserii.
    To w samochodach które są w miarę systematycznie używane. W takich co w miesiącu
    robią 10 kilometrów są inne procedury.

  • 5. Data: 2014-10-14 06:52:34
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-10-14 01:41, k...@g...com pisze:
    > Na długą żywotność akumulatora mają wpływ stan silnika i rozrusznika, stan układu
    ładowania, i to czy jest przykręcony do karoserii.

    Zaciekawiłeś mnie tym przymocowaniem. Możesz to rozwinąć?

    --
    MN

  • 6. Data: 2014-10-14 09:01:27
    Od: Marcin Kiciński <m...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 13 października 2014 22:17:13 UTC+2 użytkownik neelix napisał:

    > Centra ma oko magiczne, które robi się białe,
    >
    > o czym już pisałem, chociaż 4 lata będzie za 2 dni. Oko dla mnie jest
    >
    > wygodne, bo nie muszę latać z miernikiem

    IMHO oczko to zbędny bajer. W poprzednim aucie miałem Centrę Plus
    z "oczkiem" i to oczko po niecałych 2 latach zrobiło się czarne,
    a akumulator działał bez zarzutów jeszcze przez kolejne 3 lata i
    pewnie nawet dłużej, ale sprzedałem go razem z autem ;)

    Teraz mam 3 rok Centrę Futura i prawdę mówiąc nie wiem co pokazuje
    jej "oczko", bo jest zasłonięte paskiem mocującym akumulator.
    Ale aku działa jak nowy, więc wskazania "oczka" i tak nie bardzo
    mnie interesują.

    Pozdrawiam
    MK

  • 7. Data: 2014-10-14 09:27:31
    Od: Przemek <p...@g...com>

    W wielu autach można przymocować aku za pomocą śruby. Jedna z bocznych ścianek ma
    chyba nawet szerszą w tym miejscu podstawę.

  • 8. Data: 2014-10-14 09:38:17
    Od: Przemek <p...@g...com>

    Nie pisałem nic o targaniu akumulatora tam i z powrotem do auta. Raz na jakiś czas
    można skorzystać z czyjegoś garażu lub podwórka. Ale jak ktoś lubi dźwigać...
    Porządny prostownik ma kontrolę ładowania i ładuje małym prądem, a po naładowaniu
    przechodzi w tryb podtrzymania. I wcale nie kosztuje majątku. Każdy akumulator lepiej
    znosi użytkowanie i przechowywanie, kiedy jest naładowany. Podstawą jest ładowanie
    małym prądem, jak ktoś ładuje jakimś badziewiem, to pretensje może mieć tylko do
    siebie. Oczywiście sprawny układ ładowania w samochodzie to też podstawowa zasada
    długowieczności akumulatora.

  • 9. Data: 2014-10-14 09:49:13
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-10-14 09:27, Przemek pisze:
    > W wielu autach można przymocować aku za pomocą śruby. Jedna z bocznych ścianek ma
    chyba nawet szerszą w tym miejscu podstawę.

    To jest oczywiste. Ciekawi mnie, dlaczego przymocowanie wydłuża życie
    akumulatora.

    --
    MN

  • 10. Data: 2014-10-14 10:03:18
    Od: Przemek <p...@g...com>

    Mniejsza szansa na oberwanie celi? Chyba, że akumulator żelowy :)