    Date: Tue, 5 Jul 2022 12:36:02 +0200
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Subject: Walka z uruchomieniem transceivera Kajman

    Dobrą dekadę temu zacząłem składać transceiver krótkofalarski Kajman na
    80m. Chodzi o pierwszą wersję tej konstrukcji, z tego schematu:
    https://ostol.pl/images/upload/articles/kajman_qrp/k
    ajman_1b.jpg

    Ponieważ rozpoczynając projekt zamówiłem dwie płytki, zaczęły powstawać
    równolegle dwa egzemplarze. Finalnie jednak projekt poszedł w odstawkęna
    długie lata lądując w szufladzie. W ostatnim czasie udało mi się jednak
    poczynić dość spore postępy - skończyłem składanie części odbiorczej,
    zastąpiłem analogowe VFO modułem DDS, oraz zamknąłem wszystko w
    metalowej obudowie, dodając ekran z laminatu pomiędzy główną płytką i
    DDS-em.

    Uruchamiając część odbiorczą trafiłem na kilka problemów, które udało mi
    się w większości wyeliminować.
    1. Początkowo miałem problem z grzaniem się i wzbudzaniem wzmacniacza
    głośnikowego. Tutaj przyczyna okazała się być stosunkowo banalna -
    użyłem TDA7056A zamiast TDA7056. Aplikacje tych wzmacniaczy różnią się
    dość znacznie - wlutowanie właściwego elementu rozwiązało sprawę.
    2. W jednym z egzemplarzy występował problem ze wzbudzaniem się toru
    odbiorczego. Odbiornik wył szczególnie wtedy, jeśli włączyło się go bez
    podłączonej anteny (albo przy skręconym tłumiku antenowym). Poza tym
    skłonność do wzbudzeń była zależna od położenia trymera w BFO. Długo z
    tym walczyłem ale w końcu okazało się, że wszystko zależy od egzemplarza
    US2. Z kilku przetestowanych NE602/SA612 na dwóch występowały
    wzbudzenia, na innych już nie. W końcu udało mi się dobrać odpowiedni
    zestaw.
    3. Drobną niedogodnością był słyszalny w tle pisk podczas odbioru.
    Okazało się, że generuje go moduł wyświetlaczy siedmiosegmentowych na
    MAX7219. Lekarstwem okazało się dobranie rezystora na płytce, celem
    zmniejszenia prądu segmentów wyświetlacza.

    Teraz pozostała jeszcze jedna kwestia - dwa złożone egzemplarze dość
    znacznie różnią się pod względem głośności. Jeden chodzi bardzo cicho i
    właściwie podczas odbioru trzeba podkręcać głośność na maksa. Drugi
    wprost odwrotnie - potencjometrem trzeba operować w dolnej części
    zakresu głośności. Przedwzmacniacz na T1 i wzmacniacz na TDA7056 są
    zbudowane w identyczny sposób. Gdzie mogę szukać potencjalnej przycyzny?

    Zastanawia mnie też kwestia wzbudzeń. Niby udało mi się wyeliminować ją
    przez dobranie odpowiedniego egzemplarza NE602/SA612, ale może
    zwalczyłem w ten sposób tylko objaw? Może takie zachowanie wskazuje na
    to, że mam w układzie jakiś inny element, który jest uszkodzony lub ma
    niewłaściwą wartość?