  • 1. Data: 2009-02-17 13:39:13
    Temat: Wartość opałowa węgla.
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    W jaki sposób przeliczyć tony węgla kamiennego na ilość GJ potrzebnych
    to ogrzewania domu? Np. zużycie to 5 ton węgla typu ,,orzech II'' a to
    dopowiada XX GJ? Domyślam się, że ze względu na rozrzut parametrów
    jest to szacowanie na oko, ale i tak będzie to OK. Gdzie ewentualnie
    znajdę normatywne/przeciętne wartości opałowe różnych rodzajów węgla?
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 2. Data: 2009-02-17 15:22:20
    Temat: Re: Wartość opałowa węgla.
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Grzegorz Krukowski napisal:
> [...]
    > jest to szacowanie na oko, ale i tak będzie to OK. Gdzie ewentualnie
    > znajdę normatywne/przeciętne wartości opałowe różnych rodzajów węgla?

    Przecietnie 30 MJ/kg, czyli 30 GJ/t.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 3. Data: 2009-02-17 20:24:09
    Od: "PeJot ( home)" <P...@o...pl>

    Jacek_P pisze:

    > Przecietnie 30 MJ/kg, czyli 30 GJ/t.

    Z ciekawości - czy ta wartość uwzględnia jakoś sprawność kotła/pieca ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2009-02-18 07:44:17
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 17 Lut, 21:24, "PeJot ( home)" <P...@o...pl> wrote:

    > Z ciekawości - czy ta wartość uwzględnia jakoś sprawność kotła/pieca ?

    Nie znam się na kotłach węglowych, tylko gazowych. W gazowych nie może
    uwzględniać. Zawór bezpieczeństwa dobiera się na moc wejściową, która
    nie zależy od sprawności kotła, a najwyżej od sprawności spalania
    (AFUE w Stanach).
    Konrad

  • 5. Data: 2009-02-18 09:08:14
    Od: "w...@g...com" <w...@g...com>

    1. Orzech to sortyment wymiarowy-geometryczny a nie "gatunkowy", bo
    ten zależy od złoża z którego pochodzi paliwo-węgiel.
    2. Dla każdego złoża jest trochę inna i jest określana przez pomiary
    laboratoryjne.
    Popytaj energetyków jak to się robi w ich przypadku.

    Przeciętnie nie, jest bowiem pewien przedział od - do.

    NIE !
    Za Wkipedią :"Wartość opałowa jest to ilość ciepła wydzielana przy
    spalaniu jednostki masy lub jednostki objętości paliwa przy jego
    całkowitym i zupełnym spalaniu, przy założeniu, że para wodna zawarta
    w spalinach nie ulega skropleniu, pomimo że spaliny osiągną
    temperaturę początkową paliwa."
    Gdyby było jak podejrzewasz, to najlepszy węgiel czy inne paliwo
    miałoby bylejaką wartość opałową gdyby było spalane w ognisku przed
    domem.

> [...]
    > uwzględniać. Zawór bezpieczeństwa dobiera się na moc wejściową, która
    > nie zależy od sprawności kotła, a najwyżej od sprawności spalania
    Jasne p.Konradzie ! Tak ma być.
    Pozdro.W.Kr.

  • 6. Data: 2009-02-18 09:14:55
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Wed, 18 Feb 2009 01:08:14 -0800 (PST),
    "w...@g...com" <w...@g...com> wrote:

> [...]
    >laboratoryjne.
    >Popytaj energetyków jak to się robi w ich przypadku.

    >Przeciętnie nie, jest bowiem pewien przedział od - do.
    Zmienia się i to mocno ;). Ja jednak nie potrzebuję superdokładnej
    wartości - jest mi to potrzebne aby skalkulować sobie, ile bym płacił
    gdybym przeszedł z opalania węglem na WPEC, dane pieca mam, pozostaje
    kwestia wartości opałowej węgla tak więc pewnego rodzaju ,,wartość
    średniopesymistyczna'' powinna mi wystarczyć.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 7. Data: 2009-02-18 11:55:22
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

> [...]
    > kwestia wartości opałowej węgla tak więc pewnego rodzaju ,,wartość
    > średniopesymistyczna'' powinna mi wystarczyć.

    To ja bym na twoim miejscu wziął 20-22 MJ/kg.
    A sprawnośc pieca maksymalnie 70%.

    Pozdrawiam Michał

  • 8. Data: 2009-02-18 13:10:42
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 18 Lut, 10:08, "w...@g...com"
    <w...@g...com> wrote:
> [...]
    > całkowitym i zupełnym spalaniu, przy założeniu, że para wodna zawarta
    > w spalinach nie ulega skropleniu, pomimo że spaliny osiągną

    Z tej definicji wychodzą sprawności kondensacyjnych kotłów po 108%
    albo więcej. Już się tak nie liczy. Ciepło kondensacji trzeba
    uwzględniać w sprawności- domyślam się że przez skorygowanie wartości
    opałowej? Ale ponownie: nie znam się na paliwach, tylko na ich
    spalaniu.
    Konrad

  • 9. Data: 2009-02-18 13:46:32
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    "PeJot ( home)" napisal:
    > Z ciekawości - czy ta wartość uwzględnia jakoś sprawność kotła/pieca ?

    A od kiedy cecha paliwa ma uwzgledniac cechy nieokreslonego kotla/pieca? :)
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 10. Data: 2009-02-18 14:13:57
    Od: "w...@g...com" <w...@g...com>

    On 18 Lut, 14:10, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

> [...]
    > uwzględniać w sprawności- domyślam się że przez skorygowanie wartości
    > opałowej? Ale ponownie: nie znam się na paliwach, tylko na ich
    No właśnie ! perpetum ?
    Do d...y takie definicje .
    Pozdr.W.Kr.