  • 1. Data: 2009-08-03 08:57:08
    Temat: Wyświetlacz na HD44780 - 4x16 sterowanie 3 i 4 linią
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    Witajcie.
    Jak sterować 3 i 4 linią takiego wyświetlacza ?

    Przy wyświetlaczu 2x16 : pierwsza linia to komenda

    RS R/W B7 B6 B5 B4 B3 B2 B1 B0
    0 0 1 0 0 0 0 0 0 0

    druga linia

    RS R/W B7 B6 B5 B4 B3 B2 B1 B0
    0 0 1 1 0 0 0 0 0 0

    A jak 3 i 4 linia bo nie bardzo mogę wyczytać z datasheet'a?

    Pozdrawiam
    G.B.

  • 2. Data: 2009-08-03 11:12:35
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > RS R/W B7 B6 B5 B4 B3 B2 B1 B0
    > 0 0 1 1 0 0 0 0 0 0
    > A jak 3 i 4 linia bo nie bardzo mogę wyczytać z datasheet'a?

    Powiem na wstępie - nie używałem wyświetlacza 4-liniowego... ale ten
    kontroler to tak naprawdę pamięć RAM do której wpisujesz, a on fragment
    tej pamięci wyświetla na LCD i to tyle ;)... Te komendy które wypisałeś
    to tak naprawdę ustawienie adresu na 00h oraz na 40h, co odpowiada
    pierwszej i drugiej linii :) Wydaje mi się, że linia 3 była umieszczana
    zaraz za linią 1, a więc od adresu 10h (komenda 1001000), a linia 4
    zaraz za za linią 2 (adres 50h, komenda 11010000), ale głowy za to nie
    dam!! Albo poczekasz na odpowiedzi kogoś, kto ten wyświetlacz używał,
    albo sprawdzisz sam - wystarczy, że ustawisz adres na 00h (komendą 80h)
    i wyślesz na LCD ciąg znaków np "abc...xyz"... powinno się coś pojawić
    na LCD w 1 i 3 linii ;)... jeśli nie - zmień adres startowy do np 20h i
    próbuj dalej ;)... w ten sposób ustalisz jakie adresy ma linia 3, a
    jakie linia 4 :)... komenda ustawiająca kursor pod podanym adresem to
    80h OR adres, gdzie OR to albo logiczna albo arytmetyczna suma ;)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 3. Data: 2009-08-03 11:31:19
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    Konop nabazgrał(a):

    <ciach>
> [...]
    > jakie linia 4 :)... komenda ustawiająca kursor pod podanym adresem to
    > 80h OR adres, gdzie OR to albo logiczna albo arytmetyczna suma ;)...

    To jest rozwiązanie "siłowe" ;-) . Myślałem o tym, ale może ktoś już
    trafił gdzieś na lepszy opis zagadnienia.

    G.B.

  • 4. Data: 2009-08-03 12:28:16
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-08-03 13:31:19 +0200,
    =?ISO-8859-2?Q?Grzegorz_Brz=EAczyszczykiewicz?= <g...@o...pl> said:

    > To jest rozwiązanie "siłowe" ;-)

    Każde rozwiązanie dobre, jeśli nie zniszczy sprzętu.

    > Myślałem o tym, ale może ktoś już trafił gdzieś na lepszy opis zagadnienia.

    A jakby chciało Ci się użyć googla, to byś znalazł w 5 minut.

    So, if you just set the display to shift the cursor right after each
    character write, the display will wrap, eventually, from the 1st line
    to the 3rd line to the 2nd line and, finally, to the 4th line

    4-Line Display LCD
    Line 1 00 hex, 01 hex, 02 hex,...........
    Line 2 40 hex, 41 hex, 42 hex,...........
    Line3 20 hex, 21 hex, 22 hex,...........
    Line 4 60 hex, 61 hex, 62 hex,...........

    Zadanie domowe - znajdź z jakiej strony to wkleiłem?

    --
    DJ

  • 5. Data: 2009-08-03 12:52:56
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    DJ nabazgrał(a):

    > A jakby chciało Ci się użyć googla, to byś znalazł w 5 minut.

    Googlowałem ! I to więcej niż 5 minut, ale przeglądanie wszystkich
    wyników nie zawsze prowadzi do celu w akceptowalnym czasie.

    Np tej:

    http://joshuagalloway.com/lcd.html

    Ale dzięki za pomoc.

    G.B.

  • 6. Data: 2009-08-03 13:19:34
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-08-03 14:52:56 +0200,

    > Googlowałem ! I to więcej niż 5 minut, ale przeglądanie wszystkich
    > wyników nie zawsze prowadzi do celu w akceptowalnym czasie.

    zapytanie
    4 line hd44780
    daje to w pierwszej 10-tce.

    > Np tej:
    > http://joshuagalloway.com/lcd.html

    Dokładnie stąd...

    > Ale dzięki za pomoc.

    A proszę bardzo ;)

    --
    DJ

  • 7. Data: 2009-08-03 13:54:37
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Grzegorz Brzęczyszczykiewicz pisze:
> [...]
    >
    > To jest rozwiązanie "siłowe" ;-) . Myślałem o tym, ale może ktoś już
    > trafił gdzieś na lepszy opis zagadnienia.

    Tak szczerze mówiąc - to jeśli masz zmontowany hardware i masz już jakąś
    bibliotekę do HD44780 to w sumie mniej czasu zajęłoby Ci przetestowanie
    tego samemu niż googlowanie i odpisywanie na grupę ;P... no ale OK,
    zawsze lepiej mieć sprawdzone informacje ;)... jak widać ja się trochę
    myliłem ;)... adresy to 20h i 60h, a nie 10h i 50h ;)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 8. Data: 2009-08-03 14:02:01
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-08-03 15:54:37 +0200, Konop <k...@g...pl> said:

    > ... adresy to 20h i 60h, a nie 10h i 50h ;)...

    10h byłby za krótki... to byłby 17 znak, a w końcu są też wyświetlacze
    20, 24 znakowe w jednej linii.
    Są też i 40 znakowe, ale tam to już bywa różnie z adresowaniem.

    --
    DJ