  • 1. Data: 2009-08-02 21:06:06
    Temat: Przetwornice napięcia
    Od: "Tadek" <usun_to_ted66@_to_tez_op.pl>

    Potrzebuję zrobić ładowarkę do akumulatora motocyklowego (12V) zasilaną
    z akumulatora samochodowego (też 12V), tak, by można awaryjnie trochę go
    "podładować". Niestety nie mam żadnego doświadczenia w konstrukcji
    przetwornic napięcia (żeby wymusić przepływ prądu przez akumulator,
    trzeba oczywiście przyłożyć napięcie trochę wyższe, ok. 14,5 V)
    Może ktoś mi polecić jakąś literatruę, ew. linka. Próbowałem coś wygooglać,
    ale
    znalazłem głównie oferty sprzedaży gotowych przetwornic, nie odpowiadających
    mi parametrami

    T.B.

  • 2. Data: 2009-08-03 07:51:34
    Temat: Re: Przetwornice napięcia
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > znalazłem głównie oferty sprzedaży gotowych przetwornic, nie
    > odpowiadających
    > mi parametrami

    Podłącz aku równolegle i zrób 100 km samochodem i będzie naładowany.

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 3. Data: 2009-08-03 09:02:46
    Od: " Wmak" <w...@W...gazeta.pl>

    Agent 0700 <k...@w...pl> napisał(a):

    > Podłącz aku równolegle i zrób 100 km samochodem i będzie naładowany.

    Jeśli to nie 126P to wystarczy na postoju godzina - dwie na wolnych obrotach
    bez świateł - znacznie mniej paliwa zużyje.
    Wmak

  • 4. Data: 2009-08-03 21:45:55
    Od: "Tadek" <usun_to_ted66@_to_tez_op.pl>

    Właśnie chodzi o to, żeby zrobić to bez wyjmowania akumulatora z motocykla

    > Jeśli to nie 126P to wystarczy na postoju godzina - dwie na wolnych
    > obrotach
    > bez świateł - znacznie mniej paliwa zużyje.

    i bez zbędnego zanieczyszczania środowiska spalinami na postoju :-)

    Chodzi mi o budowę przetwornic napięcia.
    Coś już znalazłem w Podręczniku Akademickim
    eit układy elektroniczne cz. II J.Baranowski G.Czajkowski.,
    Część teoretyczna jest dobrze omówiona, ale chciałbym
    znaleźć jakieś praktyczne przykłady. Może ktoś jest w stanie
    mi pomóc.

    T.B.

  • 5. Data: 2009-08-04 21:59:52
    Od: "ici" <i...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tadek" <usun_to_ted66@_to_tez_op.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Część teoretyczna jest dobrze omówiona, ale chciałbym
    > znaleźć jakieś praktyczne przykłady. Może ktoś jest w stanie

    Chodzi ci o przetwornicę, czy naładować akumulator motocyklowy?
    Jeśli zabawa w przetwornice, to dużo jest schematów na sieci.
    Jeśli o zwykłe naładowanie, to wystarczą 2 kawałki drutu i dostęp do
    akumulatora samochodowego.
    Opcjonalnie możesz ładować na początek przez żarówkę reflektorową (nawet 2
    włókna równolegle jak mocno rozładowany ten od motoru)
    Ópcjonalna żarówka uchroni mocno rozładowany akumulator przed uderzeniem
    prądowym z alternatora samochodowego.
    Ale tylko w przypadku, gdy akumulator rozładowany jest aż tak, że świała
    mocno przygasły w motorze.
    W przeciwnym przypadku łączysz jak samochód - samochód.
    Dwoma kablami podładowuje "pożycza się prąd" od innego kierowcy samochodu,
    gdy zapomni się wyłączyć swiatła na postoju.
    Różnica jest tylko w mniejszej pojemności akumulatora motocyklowego.

  • 6. Data: 2009-08-05 07:28:32
    Od: "PcmOL" <...@...net>

> [...]
    > gdy zapomni się wyłączyć swiatła na postoju.
    > Różnica jest tylko w mniejszej pojemności akumulatora motocyklowego.

    Jak zamierzasz uzyskać napięcie końcowe ładowania? (14,4V)
    Wystarczy pompa ładunkowa - mulriwibrator z wyjściem komplementarnym wpięty
    przez pojemość do katody diody i to razem do + aku ładowanego. Anoda do +
    aku ładującego. Zasilanie multiwibratora z aku ładującego. Sprawdzone w
    praktyce.

  • 7. Data: 2009-08-05 07:40:10
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    Można to wykonać z użyciem 3 podzespołów: przekaźnik, dioda, spory
    elektrolit.
    Czy nie?

  • 8. Data: 2009-08-05 08:03:21
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    Poprawka - oczywiście będą potrzebne 2 diody, więc łącznie 4 podzespoły.
    Druga wpięta między + aku ładowanego a miejscem podłączenia elektrolita,
    zgodnie z kierunkiem przepływu prądu.