  • 1. Data: 2009-11-15 23:58:13
    Temat: Wytrzymałość na zginanie
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Kto mi to obliczy? Przy jakim obciążeniu pęknie? Ja nie potrafię.
    http://images37.fotosik.pl/223/05b734175a7a78d8.jpg
    Jak to obliczyć też by się przydało na przyszłość.

    Robert

  • 2. Data: 2009-11-16 01:54:33
    Temat: Re: Wytrzymałość na zginanie
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    On 16 Lis, 00:58, Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:
> [...]
    potrafię.http://images37.fotosik.pl/223/05b734175a7a
    78d8.jpg
    > Jak to obliczyć też by się przydało na przyszłość.

    Żartujesz Waść?
    Ale dobry żart tynfa wart.
    Może Wasze kliknąć do mnie. Może poradzę-doradzę.
    W.Kr.

  • 3. Data: 2009-11-16 06:58:04
    Od: Adi <m...@g...com>

> [...]
    potrafię.http://images37.fotosik.pl/223/05b734175a7a
    78d8.jpg
    > Jak to obliczyć też by się przydało na przyszłość.

    Robercie pi razy oko 6kg - wieczorkiem może uda mi się rozpisać ci to.

  • 4. Data: 2009-11-16 10:52:32
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "Adi"

    Robercie pi razy oko 6kg - wieczorkiem może uda mi się rozpisać ci to.

    O! Nie wiedziałem, że czytasz tą grupę. :-)
    To czekam.

    Robert

  • 5. Data: 2009-11-16 12:58:47
    Od: Adi <m...@g...com>

    > O! Nie wiedziałem, że czytasz tą grupę. :-)
    He he... raczej przypadkiem zajrzałem ;-)
    Więc...
    Oznaczenia :
    Rg - wytrzymałość na zginanie (podałeś 30MPa),
    Mg - Moment gnący (w naszym wypadku maksymalny Mg),
    W - wskażnik wytrzymałości przekroju,
    P - siła gnąca na krawędzi półki - szukana,
    x - odległość punktu przyłożenia siły od podpory (290mm),
    h - wysokość przekroju półki (8mm),
    b - szerokość przekroju wzdłużnego :] półki (100mm),

    Wzór na wytrzymałość na zginanie:
    Rg = Mg / W , stąd
    Mg = Rg W = Rg(bh?)/6
    Mg = Px
    P = Mg/x = mi wyszło 110N (poprzednio nie dopatrzyłem na rysunku i
    dałem szybkę 6mm :-)

    Radzę sprawdzić obliczenia bo mogłem się walnąć.

  • 6. Data: 2009-11-16 17:41:36
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@g...pl>

    Witam
    Jeżeli rzeczywisty układ ustroju wygląda tak jak na rysunku, tj. płytka
    podparta na pryzmatach, to IMO o zniszczeniu nie zadecyduje przekroczenie
    dopuszczalnych naprężeń od zginania, tylko spiętrzenie naprężeńa styku płytka
    pryzmat. Tak jak pamiętam to odnośne hipotezy dotyczące takich przypadków są
    m.in. w podręczniku Brzoski.
    PP

  • 7. Data: 2009-11-16 20:20:43
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "PL(N)umber_One "

    > Jeżeli rzeczywisty układ ustroju wygląda tak jak na rysunku, tj. płytka
    > podparta na pryzmatach

    Nie. Tylko na rysunku tak narysowałem. Będzie w rowku.

    Robert

  • 8. Data: 2009-11-16 21:53:39
    Temat: Odp: Wytrzymałość na zginanie
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "PL(N)umber_One " <p...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:hds2sg$m6c$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > płytka
    > pryzmat. Tak jak pamiętam to odnośne hipotezy dotyczące takich przypadków

    Moim zdaniem w zadaniu nie ma danych pozwalających na obliczanie
    wytrzymałości na nacisk na tych pryzmatach, więc nie o to autorowi chodzi.

    Co do obliczeń wytrzymałości na zginanie to mam wątpliwość, czy można tu
    stosować wzory dotyczące belki. Ten ustrój jest stosunkowo szeroki i moim
    zdanie należałoby teoretycznie zastiosować tę teorię:
    http://kmm.p.lodz.pl/dydaktyka/wyklady/plyty.pdf. Poza tym mamy tu do
    czynienia ze szkłem. Jeśli to nie jest zadanie edukacyjne, tylko realna
    konstrukcja, to jeszcze moim zdaniem biorąc pod uwagę materiał - szkło -
    należało by się zastanowić, czy do zniszczenia konstrukcji nie dojdzie w
    wyniku odkształcenia. Nie mam doświadczenia w tego typu konstrukcjach, ale
    to nie jest metal, który po prostu się wygnie.

    Co do samych naprężeń, to ze studiów mi za mało zostało w głowie, więc
    opieram się na tablicach Niezgodzińskich. Twierdzą oni, że dla płyt walcowo
    zginanych stosujemy te same wzory, co dla belek, z tym, że zamiast
    sztywności EJ nelży wstawić sztywność płytową B. Przez B rozumiana jest
    sztywność belki o szrokości 1 cm wyciętej ze środka belki. A zatem do
    obliczeń przyjmujemy nie całą płytę tylko taki paseczek 1 cm. Dla naszego
    przykładu schemat będzie następujący:

    Przyjmuję następujące oznaczenia względem podanego przez autora wątku
    rysunku = od lewej:

    1 Podpora - pkt A z reakcją od góry oznaczoną Ra
    2 Podpora - pkt B z reakcją od dołu oznaczoną Rb
    obciążony koniec - pkt C z siłą od góry P
    Odcinek A-B - l
    Odcinek B-C - a

    Jestem leniwy, więc biorę po prostu schemat obciążenia z zacytowanych
    tablic. Tam znajduję:

    Mmax
    Maksymalny moment gnący Mmax= P a -> maksymalna siła Pmax = --------

    Teraz pozostaje kwestia Mmax.

    Jakoś by pasowało policzyć sztywność płytową. Nie chce mi się szukać w
    literaturze, więc za Wiki E=70 GPa J liczone dla szerokości 10 mm:
    3
    0,01 x 0,008 4
    J= --------------- = 4,27E-10 m
    12

    Ostatecznie zatem B=29,87. Załóżmy 30, bo i dane trochę z sufitu były co do
    sztywności.
    2
    b h 3
    Wskaźnik wytrzymałościL W= ------ = 1 E-7 m
    6

    3
    Ponieważ SIGMA max = Mg/W -> Mg max = 30 E 6 [Pa] * 1E-7 [m ] = 3 [Nm]

    A zatem maksymalna siłą 3 [Nm]/0,29 [m] = 10,34 N - ale to dla beleczki o
    szerokości 1 cm. Ponieważ ja rozumiem, że tam na końcu ma być obciążenie
    ciągłe, to mamy obciążenie maksymalne 0,1034 [N/m].

    I ja bym stawiał na taki wynik jako prawidłowy. Jeśli to zadanie szkolne,
    to jedynie sprawdziłbym, czy na rysunku to dobrze zwymiarowano i to 300 mm
    nie powinno być na odcinku B-C. Wówczas by wyszedła ładny wynika 0,1 N/m.

    Ale niech to ktoś sparwdzi, bo już kilkadziesiąt lat się w to nie bawię -
    po rpopstu dla sportu policzyłem

  • 9. Data: 2009-11-17 09:29:44
    Temat: Re: Odp: Wytrzymałość na zginanie
    Od: Adi <m...@g...com>

    > Moim zdaniem w zadaniu nie ma danych pozwalających na obliczanie
    > wytrzymałości na nacisk na tych pryzmatach, więc nie o to autorowi chodzi.

    Chodzi o zastosowanie w stolarce - półka szklana wpuszczona w płytę.
    Rysunek przedstawia dość ekstremalną sytuację - nikt na samej krawędzi
    nie stawia ciężarów.

> [...]
    > stosować wzory dotyczące belki. Ten ustrój jest stosunkowo szeroki i moim
    > zdanie należałoby teoretycznie zastiosować tę
    Dzięki!
> [...]
    > wyniku odkształcenia. Nie mam doświadczenia w tego typu konstrukcjach, ale
    > to nie jest metal, który po prostu się wygnie.

    Ja jestem tylko stolarzem, zastanowiłem się i myślę, że "Wytrzymałość
    Na Zginanie" to wytrzymałości na zginanie.

    > A zatem maksymalna siłą 3 [Nm]/0,29 [m] = 10,34 N - ale to dla beleczki o
    > szerokości 1 cm. Ponieważ ja rozumiem, że tam na końcu ma być obciążenie
    > ciągłe, to mamy obciążenie maksymalne 0,1034 [N/m].

    chyba 1034 {N/m} ?

  • 10. Data: 2009-11-17 11:05:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adi" <m...@g...com> napisał
> [...]
    >płytę.
    >Rysunek przedstawia dość ekstremalną sytuację - nikt na samej

    I to jest podparte z kilku stron czy tylko z jednej ?

    >Ja jestem tylko stolarzem, zastanowiłem się i myślę, że
    >"Wytrzymałość
    >Na Zginanie" to wytrzymałości na zginanie.

    A dzwignia to dzwignia i w punktach podparcia sily sa potezne.

    Hm, 8mm szyba .. tak sie zastanawiam co pierwsze peknie - szyba czy
    plyta :-)

    I jeszcze przypominam ze wystarczy lekkie zarysowanie szyby, zeby
    pekala bardzo chetnie :-)

    J.