  • 11. Data: 2009-11-17 12:23:13
    Temat: Re: Odp: Wytrzymałość na zginanie
    Od: Adi <m...@g...com>

    > I to jest podparte z kilku stron czy tylko z jednej ?

    Z jednej strony.

    > A dzwignia to dzwignia i w punktach podparcia sily sa potezne.

    Siły potężne, ale momenty gnące liczy się właśnie dla tych punktów -
    więc chyba ok?

    > Hm, 8mm szyba .. tak sie zastanawiam co pierwsze peknie - szyba czy
    > plyta :-)

    Mi się widzi, że płyta będzie się miażdzyć (albo i pęknie), zwłaszcza
    jeżeli wiórowa 18mm - chyba że Robert coś innego chce wykorzystać. A
    jak się zabrać do policzenia wytrzymałości tej płyty? (szyba w rowku
    gł. 10mm)

  • 12. Data: 2009-11-17 12:23:24
    Od: Adi <m...@g...com>

  • 13. Data: 2009-11-17 14:27:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adi" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    c.googlegroups.com...

    >Siły potężne, ale momenty gnące liczy się właśnie dla tych
    >punktów -
    >więc chyba ok?

    Koledzy tu licza cos 10kG na 30cm, wiec gdyby bylo podparte na
    pryzmatach jak w rysunku, to sila bylaby w nich rzedu 300kG.

    W samym materiale tez dzialaja sily, nawet rzedu 400kG skoro szyba
    ma tylko 8mm, ale w materiale rozkladaja sie na powierzchnie .. no
    powiedzmy ze 2mm przy sciance, bo srodkowa czesc znacznie mniej
    przenosi. A na pryzmacie moze byc to np 0.5mm pasek.

    >Mi się widzi, że płyta będzie się miażdzyć (albo i pęknie),
    >zwłaszcza
    >jeżeli wiórowa 18mm - chyba że Robert coś innego chce wykorzystać.

    Owszem, to miazdzenie przy okazji uratuje szybe przed powyzszymi
    rozwazaniami .. ale 300kG to dosc sporo jak na plyte podfrezowana
    do 8mm :-)

    J.

  • 14. Data: 2009-11-17 15:02:57
    Od: Adi <m...@g...com>

    Sprawdziłem u producenta wytrzymałość surowej wiórowej na rozrywanie,
    podają >0,4 N/mm? , więc powyższe rozwiązanie odpada nawet dla
    dziesięciokrotnie mniejszego obciążenia :].

  • 15. Data: 2009-11-17 16:50:29
    Temat: Odp: Odp: Wytrzymałość na zginanie
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Adi" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    k.googlegroups.com...

    > Chodzi o zastosowanie w stolarce - półka szklana wpuszczona w płytę.
    > Rysunek przedstawia dość ekstremalną sytuację - nikt na samej krawędzi
    > nie stawia ciężarów.

    Ja Ci policzyłem dla modelu, który podałeś.

    > Ja jestem tylko stolarzem, zastanowiłem się i myślę, że "Wytrzymałość
    > Na Zginanie" to wytrzymałości na zginanie.

    Było zaznaczyć na początku, to bym od czego innego zaczął w ogóle.

    > chyba 1034 {N/m} ?

    Nie. Założyłeś tam szybę. A to kruche. Wyobrażasz sobie, że na takij
    metrowej szybie ustoi człowiek? Na jej krawędzi?

    A teraz wracamy do problemu. Skąd w ogóle taki model? To ma być po prostu
    półka szklana? Co na niej ma być przechowywane? I jak mają faktycznie
    wyglądać te obciążęnia, bo chyba raczej nie powieszone na końcu.

  • 16. Data: 2009-11-17 20:47:41
    Temat: Re: Odp: Odp: Wytrzymałość na zginanie
    Od: Adi <m...@g...com>

    On 17 Lis, 17:50, "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:

    > Nie. Założyłeś tam szybę. A to kruche. Wyobrażasz sobie, że na takij
    > metrowej szybie ustoi człowiek? Na jej krawędzi?

    Pewnie, że sobie wyobrażam 1034N/m , pod warunkiem równomiernego
    rozłożenia ciężaru na całym metrze długości. Co do twojego 0,1 N/m -
    wyobraź sobie wróbla który na taką grubą szybę siada a ona trzaska od
    tego z hukiem... ups przepraszam, ona nawet własnego ciężaru nie
    utrzyma - strach podnieść takie szkiełko ;-)

  • 17. Data: 2009-11-17 22:09:36
    Temat: Odp: Odp: Odp: Wytrzymałość na zginanie
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Adi" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    d.googlegroups.com...

> [...]
    > tego z hukiem... ups przepraszam, ona nawet własnego ciężaru nie
    > utrzyma - strach podnieść takie szkiełko ;-)

    Masz rację. Skoro 10 N na 1 cm, to oczywiście 1000 N na metr.

  • 18. Data: 2009-11-19 10:54:22
    Temat: Re: Wytrzymałość na zginanie
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Kto mi to obliczy? Przy jakim obciążeniu pęknie? Ja nie potrafię.
    > http://images37.fotosik.pl/223/05b734175a7a78d8.jpg
    > Jak to obliczyć też by się przydało na przyszłość.

    A tak apropos tematu - niektore schody ruchome maja wlasnie takie
    szklane boki.
    Tzn szyby sa chyba podwojne i klejone folia, grubosc calosci ..
    rzedu 10mm, wysokosc - okolo metra, obsada na dole - zapewne
    glebsza, ale dla wytrzymalosci na zginanie to bez znaczenia .. no i
    efekt koncowy taki ze musi to wytrzymac opierajacego sie grubasa, a
    szczerze mowiac to nawet sie przy tym mocno nie ugina.
    Fakt ze tafle maja przy tym jakies 1.5m dlugosci, i byc moze jakis
    metalowy lacznik u gory.

    J.